Webshopejer: Sådan måler du effekten af din markedsføring

DATO

22. april 2021

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Majse Skole

DATO

22. april 2021

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Majse Skole

Effekten kan egentlig måles på mange forskellige måder – blot du kender dit mål. Grundlæggende oplever jeg særligt to mål, som i høj grad afspejler effekten af den markedsføring vi i Webbler skaber for vores kunder.

De to nøgleord er synlighed og salg

Som webshopejer vil du oftest have salg for øje, og det bliver dermed målet i sig selv. Er du ny på markedet, eller af andre årsager ønsker at skabe en markedsandel, kan målet i dette tilfælde være synlighed. Afhængig af dit mål, er der forskellige tal og parametre du skal kigge på for at måle effekten af din markedsføring.

Har du sat dit mål?

Er svaret ja, så læs med. Her gennemgår jeg de tre vigtigste tal for målene salg og synlighed

 

Målet er salg, salg, salg…

 

1. Transaktioner

Det første tal giver forhåbentlig sig selv. Du skal selvfølgelig holde øje med, om du får salg på din webshop. Dernæst skal du holde øje med, hvorfra salgene kommer → og dermed, om din markedsføring virker. For et overblik kan du bruge Google Analytics og deres værktøj til at se, fra hvilken kanal et salg kommer. Du kan også se antallet af salg for den enkelte kanal i den pågældende platforms annonceoversigt.

 

2. ROAS

Med ROAS får du et klart billede af, hvad du tjener på din markedsføring. ROAS står for Return on Ad Spend, og viser netop det, du får igen, for hver krone du ligger i annoncering.

Det du skal være opmærksom på er, ved hvilken Roas din annoncering begynder at genere overskud.

Er du i tvivl om, hvordan du udregner ROAS? → Så læs Spilder du penge på din annoncering?

 

3. Transaktionsrate

Når målet er salg, skal vi ikke skyde med spredehagl. Vi skal derimod drive relevant trafik til websitet → og det er netop, hvad transaktionsraten viser. Jo højere den er, jo mere relevant er den trafik, der er på dit website. Som tommelfingerregel er den god, hvis den ligger på 2,5%, men det er vigtigt at huske på, at den påvirkes af mange forskellige faktorer, og svinger ligeledes meget ift. branche.

 

Vi skal ud over stepperne og være synlige

 

1. Annoncevisninger

Første step er at få din markedsføring ud. Med annoncevisninger kan du se, hvor mange din markedsføring rammer, og det er netop et interessant tal, når vi snakker synlighed. Vil du gerne bredere ud, end dine tal viser dig, kan du justere på faktorer som budget eller selve annoncen med de værktøjer, du har til rådighed her.

 

2. Besøgende

Annoncevisningerne skulle gerne genere klik og kendskab, og dermed besøgende. Besøgende på din side indikerer:

om dit budskab når ud
om det budskab, der når ud, er interessant nok
Hvis interessen bliver vækket, vil en kunde også opsøge brandet og hjemmesiden, og derfor er antal besøgende endnu et tal du med fordel kan holde øje med, hvis du optimerer mod øget synlighed.

 

3. Organiske interaktioner

Det sidste punkt er netop mere et punkt, end et reelt tal. Det handler nemlig om den organiske del af markedsføringen. Ønsker du synlighed, skal der også være noget for folk at interagere med og blive synlig for. Derfor kan du med fordel arbejde på organiske opslag, enten gennem din Facebook side eller en blog på din hjemmeside. Særligt på Facebook vil du hurtigt få feedback fra dem, som ser det, i form af likes, kommentarer og delinger mv. og du vil på den måde kunne optimere mod at sende det ud, som de rent faktisk har interesse for. Dette punkt kræver mere arbejde, men kan i mange tilfælde skabe en afgørende værdi.

 

Sæt dit mål og holde øje med de mest relevante tal og arbejde for at skabe øget salg eller synlighed. Kontakt mig endelig, hvis jeg skal hjælpe dig i gang.