Webshop SEO

Mange elementer at overveje

SEO er et omfattende arbejdsområder, som stiller store krav til fundamentet og en række elementer på din webshop.

Kontakt os, hvis du har brug for rådgivning til at få din webshop øverst på Google på relevante søgetermer.

Webshop SEO

Drømmescenariet for enhver virksomhedsejer, der driver en online webshop, er at kunne skabe stor trafik fra de organiske søgeresultater til ens hjemmeside og webshop for dermed at kunne højne konverteringsraten. Det ultimative mål er og bliver øget salg, og her er ét af de mest anvendte og effektive midler SEO-optimering.

SEO (Search Engine Optimization) er efterhånden blevet et ”must” hos alle webshopejere, der ønsker at effektivisere deres digitale marketingindsats i forsøget på at blive så konkurrencedygtige som muligt og dermed kunne indtage en stærk position på et online marked, der udelukkende vokser – både hvad angår antal kommercielle udbydere og potentielle kunder.

Konkurrencen om de gode placeringer i søgemaskinernes søgeresultater er hård, og den eneste måde, hvorpå du kan differentiere dig fra dine konkurrenter på, er ved at gøre din virksomhed så synlig som mulig.

Med den rette forståelse og implementering af SEO i din digitale marketing- strategi kan du højne sandsynligheden for, at din webshop dukker op på skøgemaskinerne og dermed lægge billet ind på brugerne, når de er på jagt efter netop dét, som din virksom tilbyder.

At få opdateret din webshop ud fra SEO-disciplinens mange anbefalinger og principper kan være en langsommelig og vanskelig opgave, og det kan være svært at finde hoved og hale i de mange muligheder, du har inden for SEO-optimering.

Hos Webbler er vores kompetente konsulenter specialuddannede i netop SEO-optimering, og vi står altid klar til at gøre det hårde arbejde for dig eller hjælpe dig i gang med på egen hånd at kunne håndtere SEO-optimering af din webshop. Læs med her, hvor du kan blive klogere på SEO, eller kontakt os for yderligere information.

Hvad er SEO – og hvorfor SEO på din webshop?

Mange webshopejere ville sikkert ønske, at de var i besiddelse af en simpel trylleformular, der kunne konvertere brugere til kunder – altså en hurtig, nem og direkte vej til salg. Men så simpelt er virkeligheden desværre ikke indrettet.

Der findes ikke nogen hurtig og nem vej til kundernes hjerter. Omvendt kræver det et omfattende forarbejde og et grundigt analysearbejde, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at finde den trylleformular, der sender dig til tops i søgeresultaterne online.

Et sådant forarbejde implicerer bl.a. søgeordsanalyse, der kan identificere, hvilke søgeord der mest effektivt baner vejen til din webshop.

Ligesom at det er vigtigt at have en hjemmeside, der er brugervenlig, er det også helt afgørende at have en hjemmeside, der er søgemaskinevenlig. Søgemaskinerne opererer ud fra en kompleks algoritmisk struktur, der definerer, hvilke parametre man skal performe godt på for at ranke højt i søgeresultaterne.

Det gælder således om at føde søgemaskinerne med de rigtige og mest målrettede
informationer, der kan etablere de optimale betingelser for at kunne erobre topplaceringerne. Blandt de vigtigste af disse ranking-parametre kan f.eks. nævnes teksternes længde, brug af målrettede søgeord, SEO-venlige URL’er, unikke tekster, unikke over/underskrifter osv. Ved at arbejde strategisk med de forskellige parametre kan du altså øge chancerne for at være ”top of mind” i brugernes hoveder såvel som i toppen på søgemaskinerne.

E-handelsindustrien oplever et stadigt voksende boom, og antallet af forbrugere, der foretager online køb, stødt stigende. Forbrugernes købsproces tager i mange tilfælde sin begyndelse på Google eller andre søgemaskiner, hvor de søger efter brede produktkategorier og brands såvel som mere specifikke virksomhedsnavne og produkter afhængig af, hvor langt de er i beslutningsprocessen.

Der ligger således et stort potentiale i denne tidlige del af søgningsprocessen for virksomhederne, der vha. gode placeringer på søgemaskinerne har mulighed for at gribe direkte ind i brugernes kunderejse – i første omgang ved at påvirke deres beslutning awareness-fasen, så de anspores til at trykke på netop deres hjemmeside fremfor de mange konkurrenters alternativer i søgeresultaterne.

SEO-optimering af din webshop er med andre ord en unik mulighed for at lede dine potentielle kunder i den rigtige retning: nemlig nedad i den online ”salgstragt” i retningen mod den endelige købsbeslutning.

Facebook retargeting – målrettet annoncering

Facebook udgør verdens største sociale medie, og med enorme daglige brugertal er det selvsagt en yderst attraktiv platform at udnytte kommercielt og være til stede på.
Mange forbinder i første omgang Facebook-annoncering med den proces at skulle opsætte kampagner og annoncer, som placeres i form af sponsoreret reklame direkte i brugernes newsfeeds på Facebook, hvormed man kan højne chancen for at fange nye kunder, der kan konvertere til købere. 
Dette er også en ganske korrekt opfattelse, men faktisk ligger der en stor forretning i også at udnytte muligheden for at påvirke brugere, som allerede har besøgt eller udvist interesse for din virksomhed.
Netop dette forhold er kernen i retargeting, som Facebook giver rig mulighed for at udnytte.

Som annonceringsplatform er Facebook en oplagt distributionskanal at anvende til at præsentere dine produkter eller serviceydelser over for et potentielt publikum, som allerede på forhånd har udvist en form for interesse i den kerneydelse, som du på din hjemmeside og webshop tilbyder.
Du retter altså med andre ord dine annoncer specifikt mod tidligere besøgende på din hjemmeside, hvilket sikrer dig en målgruppe, der er særligt relevant for dig.
Med retargeting får du på denne måde maksimalt afkast i forhold til den mængde penge, som du har allokeret til din Facebook- annoncering.

Hele denne retargeting-indsat implicerer, at du har eller får en idé om, hvem der så ligger i denne ”potentiel-pool” af særligt relevante brugere.
Dette kræver omfattende og kontinuerlig monitorering af brugernes online adfærd, hvilket kan generere data om, hvem der er tilbøjelige til at investere i din virksomheds kerneydelse – dvs. de(n) målgruppe(r), der enten har søgt på lignende ydelser eller har været i direkte kontakt med din virksomheds hjemmeside.
Hos Webbler kan vi hjælpe dig med at identificere disse relevante målgrupper og ikke mindst opsætte dine kampagner og annoncer, så de rammer plet.

Søgeordsanalyse – at finde de rette ord og billeder

Et af de store spørgsmål, du som webshopejer bør stille dig selv, er, hvorvidt din SEO-optimering skal satse på trafik fra sponsorerede, betalte placering eller organiske, gratis søgeresultater. Der er ikke som sådan noget facit på, hvad der er korrekt praksis, men det kan ofte være anbefalelsesværdigt kombinere de to tilgange.

Gratis er altid godt i forretningsøjemed, og derfor kan du med fordel udføre en søgeordsanalyse med henblik på at identificere, hvordan brugerne søger efter dine produkter. På baggrund heraf kan du optimere siderne på din webshop ved at implementere de målrettede søgeord i tekstindholdet på din webshop, så din hjemmeside figurerer højt i søgemaskinernes rankingsystem.

De enkelte søgeord kan udnyttes på mange forskellige måder ved at placere dem strategisk – både integreret i den generelle tekstproduktion, f.eks. produkt- og kategoritekster, og i de unikke title tags, meta descriptions, ankertekster, over/underskrifter osv.

Netop pointen med at det tekstuelle arbejde på din hjemmeside gennemgående er unik, er en af de helt afgørende parametre. Det kan være uoverskueligt og omfattende at formulere unikke tekster til samtlige produkter på din webshop, men ikke desto mindre er dette anbefalelsesværdigt, da risikoen for såkaldt duplikeret indhold vil kunne påvirke dine chancer for at rangere højt i søgeresultaterne negativt.

Foruden at optimere indsatsen på de organiske søgeresultater ligger der som webshopejer stor fornuft i at allokere et budget til betalt annoncering – i særlig grad Google Shopping Ads. Denne form for betalt annoncering udmærker sig særligt til webshops, da den muliggør, at du rent faktisk kan præsentere dine produkter visuelt i form af billeder, der knyttes direkte i de almindelige
tekstannoncer på Google.

Mange brugere søger direkte på billeder, når de leder efter et bestemt produkt, og med Google Shopping Ads kan du allerede inden, at brugerne klikker videre, nemt give dem relevante og nødvendige produktinformationer, som gør dem mere købsparate i mødet med selve produktet på din webshop.

I denne forbindelse kan du ligeledes med fordel anvende SEO-optimering ved bl.a. at tænke i billedfilernes størrelse/indlæsningshastighed, logisk navngivning af billedfilerne ift. selve produkterne, målrettede søgeord i den dertilhørende billedtekst (både i overskrifter og ALT-teksten) og meget mere.

Søgeordsanalyse og -implementering er langt fra en engangsforestilling, men tværtimod en disciplin, der løbende skal holdes ved lige, så din webshops redaktionelle indhold er så opdateret og målrettet som muligt.

Derfor bør du også regelmæssigt kontrollere dine siders placering i søgemaskinernes resultatsider samt foretage effektmåling på trafikken iht. dine definerede målsætninger. Hos Webbler hjælper vi dig hjertens gerne i både analyse-, eksekverings- og evalueringsfasen, så du konstant er på forkant med SEO-optimeringen af din webshop.

SEO på din webshop – og på dine præmisser

Mulighederne for SEO-optimering af din webshop er således mangfoldige, og der findes rigeligt med indsatsområder, du som webshopejer kan tage fat på i kampen om søgemaskinernes topplaceringer.

Vi har udelukkende skitseret et udvalg af de centrale forhold, der tilsammen udgør SEO-disciplinen, men hvis du ønsker at vide mere om, hvad SEO kan gøre for din webshop, må du endelig ikke tøve med at henvende dig til os.

Vi står klar med kyndig vejledning og gode råd, og vi leverer udelukkende løsninger, der er skræddersyede efter dine behov. Kontakt os allerede i dag til en uforpligtende snak, så vi kan få sendt dig på rette kurs mod toppen af søgemaskinernes resultater.

Kontakt os og få din egen marketingnørd i dag!

Ingen forespørgsel er for stor eller lille. Udfyld formularen eller ring til os med det samme, og hør hvordan en marketingnørd også kan hjælpe dig.

          Frederik Jørgensen
                     Email: fj@webbler.dk 
                Telefon: 81 40 59 48

 

 

 

Frederik Jørgensen
Email: fj@webbler.dk 
Telefon: 81 40 59 48