Vil du gerne vækste?

DATO

13. september 2022

LÆSETID

9 min.

SKREVET AF

Jeppe Skat

DATO

13. september 2022

LÆSETID

9 min.

SKREVET AF

Jeppe Skat

Vækst er noget man som webshopejer ofte ønsker, men samtidig også noget, som i nutiden er svært at opstøve.

Hvis du ligeså ønsker at vækste din webshop, har vi lavet 4 trin du kan forsøge dig med for at øge din omsætning.

 

Trin 1 – Søgemaskineoptimering

Det første du kan gøre for at øge din omsætning, er at øge trafikken til din hjemmeside. Det gør du ved at øge din hjemmesides SEO værdi, og der er mange måder hvorved du kan øge SEO-værdien.

 

1. Title tag og meta beskrivelse

Når din side dukker op i en potentiel kundes Google søgning, så er dette der vises ‘title tag og meta beskrivelse’ noget, du selv kan rette i. Hvis du ikke retter i det, autogenererer Google blot fra din hjemmeside, og dette er ikke optimalt.

Øg din SEO-værdi ved selv at lave dine title tags og meta beskrivelser.

 

2. Side, billeder, produkt & kategoribeskrivelser

På din hjemmeside har du en masse forskellige sider, billeder, produkter og kategorier. Det er vigtigt, at du på hver af disse har en udførlig og unik beskrivelse af, hvad der er på siden. En sådan beskrivelse hjælper Google med at finde din side relevant, når en potentiel kunde søger efter noget, du ligger inde med.

 

3. Teknisk SEO

Dette kan være lidt sværere at optimere og forstå. Teknisk SEO er blandt andet rangeringen af din side på baggrund af dens hastighed og kategorisering. Hvis du benytter dig af Google’s værktøj ‘Search Console’, så hjælper du google på vej og højner din SEO værdi. Du kan via værktøjet godkende dit domæne og indsende sitemap. Så kan du efterfølgende også holde øje med Search Console og se, om der er fejl på din side.

 

4. Linkbuilding

Linkbuilding består i at være SEO-værdien fra andre hjemmesider der linker til din, som har en positiv effekt på din egen SEO-værdi. Det er ikke typisk noget du selv kan gøre så meget ved, og her skal du have fat i et marketingbureau, der arbejder med SEO.

 

Trin 2 – Marketing automations

Når du har arbejdet med din webshops SEO, kan du begynde at bruge tid på at opsætte nogle automationer, som skal hjælpe på din hjemmesides omsætning. Her vil jeg beskrive 2 kanaler, som kan hjælpe.

 

1. Email

Skriver du dig op hos en Email løsning som fx. Klaviyo, Mailchimp eller lign., kan du opsætte automationer. De 2 førnævnte har endda guides til at hjælpe dig. Disse mail automationer hjælper med at fange kunden i forskellige dele af deres købsrejse med speciallavede beskeder.

Forladt Kurv: Send en mail til din kunde, der har opgivet sin email, lagt ting i kurven, men blot ikke færdiggjort sit køb.

Win back Buyer: Send en mail til de kunder, som har købt før, men ikke for nylig. Vis dem nogle tilbud eller kampagne produkter de måske kunne være interesseret i.

Velkomstmail: En velkomsthilsen til dine nye abonnenter. Evt. med en 10% kode eller et specielt udvalg af tilbudsprodukter.

Evaluering: En email, som følger op på et køb. Få en god Trustpilot ved at få kundens reaktion på dine lækre produkter.

 

2. Web push

Et web push er en notifikation på din desktop eller mobil, som kunden har sagt ja til, når de besøger en hjemmeside. Dette kan hjælpe med diskret at give tilbud til potentielle kunder på den platform, hvor de webshopper.

 

Trin 3 – Konverteringsoptimering

Når du nu har optimeret din hjemmesides SEO-værdi, du har fået dine potentielle kunder ind i et automationssystem. Så er det tid til at se på din konverteringsrate.

Jo højere en konverteringsrate, jo flere af de besøgende ender med at købe.

Konverteringsraten er heldigvis en metric du kan forbedre. Der er forskellige steder du skal se ind, hvis du skal forbedre konverteringsraten. Her er nogle af indsatsområderne i en tilfældig rækkefølge.

  1. Hastigheden af hjemmesiden.
  2. Brugervenligheden af hjemmesiden.
  3. Længden af købsrejsen.
  4. Social Proof i form af udtalelser fra kunder.
  5. E-handels certifikater som ‘E-mærket’ eller synlig Trustpilot.

Disse 5 indsatsområder er enormt vigtige for købsraten. Der er også nogle mere subjektive indsatser, som kan øge købsraten, men effekten vil variere alt afhængig af markedet.

Fx: Pæn opsat hjemmeside og professionelle produkt billeder.

 

Trin 4 – Digital markedsføring

Nu har du set på de indsatser som øger din SEO-værdi og dermed din organiske trafik, du har set på at få dine potentielle kunder ind i et automations flow og til slut har du konverteringsoptimeret din hjemmeside.

Nu kan du med ro i maven begynde at drive betalt trafik.

Det kan her være en god ide at alliere dig med et marketingbureau. Hvis du har mod på at prøve selv, så husk at læs godt på lektien.

De 2 største kanaler i Danmark er Google Ads og META/Facebook. Disse 2 kanaler er også, hvor jeg vil anbefale, du starter din digitale markedsføring.

 

Google

Google er det mest brugte søgeværktøj i Danmark, og det har den kæmpe fordel ,at du kun betaler for hver gang der bliver trykket på din annonce. Det er her hvor ordet klik pris kommer i spil, dette vil være noget du skal holde øje med. Ved brug af responsive annoncer med fremragende annoncekvalitet har du et godt udgangspunkt for en god klik pris.

Brug et øjeblik på at lære googles ads’ værktøj. Det kan du gøre ved hjælp af Googles egen kursusplatform Skillshop. Lær at opsætte en Dynamisk Søgeannonce (DSA) og en Maximal performance annonce – Det vil være et godt ‘start setup’.

 

Facebook

Facebook er et genialt markedsføringsværktøj. Facebook har enormt meget information om rigtige mange danskere. Dette gør Facebook i stand til at gruppere deres brugere til din nytte. Lav Facebook annoncer, som både rammer dine tidligere kunder, dine tidligere besøgende, ukendte Facebook brugere, som ligner dine tidligere kunder/besøgende, og meget mere. Du kan bruge et flot billede af din virksomhed, en video af dig, der fortæller eller blot dit produkt feed til at promovere dit brand og dine produkter.

Både Facebook og Google har adskillige samarbejdspartnere og kanaler, som de annoncerer på. Dvs. når du annoncerer på Google Ads eller Facebook, annoncerer du på mere en blot Google.com og Facebook.com.

Når du har mestret disse kanaler, eller stødt på konklusionen: at disse ikke er noget for dit brand. Så er der andre kanaler du kan tage i brug. Disse kunne fx være:

 

Affiliate marketing

Du kan tage kontakt til marketing platforme, der har et affiliate netværk, som kan distribuere dit brand ud på adskillige hjemmesider.

 

Email marketing

Brug den email platform vi tidligere begyndte at indsamle abonnenter på, til at sælge. Lav nyhedsbreve og send nyhedsmails, tilbudsmails og andet relevant til allerede ‘varme’ kunder.

 

LinkedIn, Pinterest, Snapchat ect,

Se til slut på mere niche marketing platforme, hvor du måske kunne have en fordel. Sælger din virksomhed primært til virksomheder eller beslutningstagere kan Linkedin være en fordel. Er din målgruppe unge kvinder, så kan Snapchat og deres målgruppe være en fordel.

 

Udfordringer ved vækst

Udfordringer kan være diverse og mangfoldige. Det er vigtigt at forstå udfordringerne som vi møder, når vi prøver at vækste en webshop.

 

Lagerstyring

Afhængig af din nuværende størrelse, er det måske mere eller mindre relevant at være hyper opmærksom på dette punkt. Når du vokser, skal du være klar på at gå fra at være kun dig og kunne administrere dit lager selv, til at du skal overveje, om du skal ansætte eller hyre et 3PL. Det er vigtigt at være i god tid med overvejelser, og indhente tilbud eller påbegynde ansættelsesprocessen.

Derudover skal du selvfølgelig være opmærksom på, at øge dit lager, så du ikke risikerer at løbe tør.

 

Forståelse af ROAS (return on ad spend) vs. Forbrug

Dette kan synes at være rimelig enkelt. Men med store investeringer i markedsføring, kan det hurtigt blive uoverskueligt, hvornår du tjener penge på den omsætning vs. omkostning du har.

Kort fortalt hænger det sådan sammen at jo højere spend du har, jo lavere ROAS er nødvendig før du er i breakeven. Dette er grundet til, at dine faste omkostninger IKKE stiger ved et højere spend.

Hvis du fx har faste omkostninger for 10.000 kr. du har en dækningsgrad på 50%, så er du i breakeven med et spend på 2.000 kr. når du rammer en ROAS 12. Hvorimod hvis du har et spend på 7.000 kr. så behøver du kun en ROAS 4,86. Helt anderledes er det hvis du har et spend på 30.000 kr. her behøver du kun en ROAS på 2,67.

 

Tværkanal sammenhæng

Ved at have flere markedsføring kanaler, så undgår man helt det gamle ordsprog ‘at samle alle sine æg i en kurv’. Det er både godt for risikospredning, og det er positivt for performance at arbejde på flere kanaler.

Nogle kanaler er gode til at skaffe trafik, og andre er gode til at samle op på de kunder, der ikke har købt. Til slut er der kanaler, der er rigtig gode til at finde kunder, der tidligere har købt. Altså er der marketing kanaler, der arbejder bedst i hver deres del af den klassiske salgstragt.

At forstå denne sammenhæng er første skridt. At kunne identificere de rigtige kanaler til hvilken del af tragten er skridt nummer to, og til slut er det så vigtigt at vide, hvordan man gør brug af kanalen på bedste vis.

 

Hvad er en Vækstshop?

Vi har hos Webbler i lang tid søgt efter vores ultimative tilbud til dig, der ønsker at vækste. Vi har et mål om at hjælpe E-handels virksomheder med at vækste.

Derfor har vi lavet et tilbud til den seriøse webshop.

 

Hvad er det?

Vores vækstshop løsning er vores ultimative tilbud til en potentiel kunde. Vi giver dig en fast marketingkonsulent, som står for alt kommunikation med dig, og alt eksekvering på tværs af platforme. Vi tilbyder marketingkanaler ad libitum og ubegrænset sparring med konsulenten. På vores helt store enterprise løsninger tilbyder vi derudover også in-house konverteringsoptimering.

 

No cure no pay

Vi ønsker at være en del af din virksomhed, når vi tilbyder en vækstshop. Vores vækstshop løsning koster en fast pris + en performance fee. Den faste pris er kun til at dække det absolut minimums arbejde. dvs. performer vi ikke så godt, at performance fee’et bliver indfriet ,så taber vi penge på aftalen. Dette gør vi for at vise dig tillid og fortælle, at vi vil være en del af din rejse. Det betyder også, at vi arbejder hårdt for at vækste firmaet og dit brand. Når det vokser, vokser vi sammen.

 

Eksklusivt tilbud

Vi tilbyder ikke vores vækstshop løsning til alle. Det skal være det rette match både personligt og potentiale mæssigt. Du skal som minimum omsætte for 50.000 kr. i måneden og kunne administrere at have et spend på 7.500 kr. Samtidig skal alle involverede være glade for at arbejde tæt sammen. og være bevidst om, at en vækstrejse tager tid og aktiv indsats fra alle parter.