SEO Umbraco

Lad din Umbraco-hjemmeside blive synlig i Google. 

Opbyg et solidt fundament

Med sin .NET-baserede core giver Umbraco dig gode muligheder for at udarbejde et godt SEO-fundament: Med hastighed og brugervenlighed i topklasse.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til Umbraco SEO. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

SEO - Cases

Historier fra kunder vi har udført søgemaskineoptimering for.

227% flere besøgende fra organisk trafik

FoodTV er danmarks foretrukne online madunivers. Universet er skabt af folkene bag den folkekære serie Masterchef.

LÆS CASEN OM FoodTV ⋙

149% stigning i samlet omsætning

Corner Of The West er et Danproduceret tøjmærke med rødder i vestjylland.

LÆS CASEN OM Corner Of The West ⋙

Porcani får mere end 14 gange pengene igen

Porcani er en webshop som levere hundefoder, hundeartikler, katteudstur, og meget mere, til dyrejere over hele danmark. Vi har hjulpet den med SEO, Google Ads/shopping, og facebook annoncering, hvilket har givet dem stor vækst.

LÆS CASEN OM Porcani ⋙

SEO Umbraco

Er du online webshopejer, og vil du gerne være så synlig som muligt og nå ud til flest mulige brugere på den mest effektive og mindst ressourcekrævende vis? Svaret er formodentlig entydigt ja, og i så fald er Umbraco uden tvivl en oplagt digital platform at stifte bekendtskab med. Umbraco er et CMS-system (Content Management System), der giver dig et væld af muligheder for at opsætte, redigere og administrere din hjemmeside – og mulighederne er lige så talrige, når vi taler om Umbraco ift. SEO. Forudsætningen for at indtage topplaceringer på Google eller lignende søgemaskiner er, at din hjemmeside er så søgemaskinevenlig som overhovedet mulig. Opererer du med en hjemmeside i statisk HTML, vil en sådan SEO-optimering af din hjemmeside ofte kræve meget tid. Men med Umbraco kan du nemt og mere overskueligt få foretaget de nødvendige ændringer og justeringer, der skal til for at optimere din webshops synlighed ift. søgemaskinernes algoritmiske rankingsystem.

 

Og du har en række gode muligheder for nemt at indtaste metabeskrivelser og foretage andre SEO- relevante manøvrer i dette CMS. Ydermere får du med et veludviklet website i Umbraco høj hastighed, hvor du fx kan score 100/100 på Googles eget værktøj: Page Speed Insights.

 

Når det er sagt, er Umbraco et komplekst og fleksibelt system, der åbner op for nærmest uendelige funktioner og muligheder, hvilket gør det fordelagtigt, nærmest nødvendigt, at have en vis teknisk snilde eller erfaring med open source-platforme – særligt hvis du ønsker at lave SEO på en Umbraco-shop. Derfor vil vi i det følgende fremhæve en række forhold, som du bør være opmærksom på og kende til, når du skal gøre din Umbraco-shop attraktiv på Google og dermed over for dine potentielle kunder.

 

Kom nemt i gang med Umbraco

En af kendetegnene ved Umbraco er, at det er baseret på kodesproget .NET, hvor fx WordPress og andre gængse systemer er .php-baseret. Og diskussionen mellem de forskellige CM-systemer kan få mange, dygtige udviklere op i det røde felt.

 

I de senere år er Umbraco dog blevet mere og mere ligetil, hvilket betyder at du ikke nødvendigvis behøver betale flere millioner for dit website. Temaer, som du fx kender dem fra WordPress og Shopify, er nemlig også tilgængelige for Umbraco; et interessant website i denne henseende er Uskinned. Dog skal det siges, at kompleksiteten stiger en anelse ved valget af Umbraco, men ligeså kan kvalitet, sikkerhed, hastighed, SEO-venlighed og mulighederne også stige. Det er i høj grad et spørgsmål om dit udviklingshold, samt hvad jeres behov er.

 

Lad dine URL’er tale tydeligt sprog

Når Google skal vurdere eller ranke din hjemmeside ift. dine konkurrenter, har søgemaskinen en lang række komplekse og algoritmisk definerede parametre, den laver prioriteringerne ud fra. Det gælder ultimativt om at overbevise Google om, at din hjemmeside fortjener en toppplacering ved at skrue på så mange af disse parametre som muligt.

 

En af parametrene er repræsenteret ved noget så simpelt som din hjemmesides specifikke URL. Jo ”pænere”, mere gennemskuelige og beskrivende dine URL’er er i relation til f.eks. dine menupunkter, søgeord eller h-tags, desto større er chancen for, at Google kan afkode, hvad din webshop beskæftiger sig med. Og det er første vigtige skridt mod en plads blandt feltet af de øverst-rangerende i søgeresultaterne. Du bør altså altid sikre dig, at du har aktiveret ”Server URL Rewrites”, da denne funktion tillader dig at redigere dine URL’er på din webshop, så de taler tydeligt sprog.

 

Vær desuden opmærksom på ikke at ende i problemer med duplikeret indhold, hvis to URL’er indeholder samme produktnavn inden for forskellige kategorier. Det gælder om at skabe unikke URL’er, der inkluderer de mest centrale nøgleord, samtidig med at linkstrukturen gerne skal være så kort og logisk opbygget som muligt.

 

Det handler altså med andre ord om at gøre dine URL’er så læsevenlige og søgemaskinevenlige som muligt. En god tommelfingerregel i denne henseende er, at hvis du selv ud fra URL’en kan oversætte, hvad den pågældende side indholdsmæssigt dækker over, så kan Google højst sandsynligt også afkode det.

 

Ram plet med dine H-tags

En anden væsentlig faktor, der er udslagsgivende ift. Googles rangering af din webshop, er de forskellige over- og underoverskrifter, også kaldet ”H-tags”, som du på 4 hjemmesiden opererer med. På samme måde som ved dine URL’er er det her afgørende, at dine H-tags er så beskrivende og præcise som muligt. De leverer direkte information til Google om, hvad brugerne kan forvente af indhold på de enkelte sider af din webshop – og du er selv ansvarlig for at definere og redigere alle H-tags i Umbraco, så de rent faktisk figurerer de korrekte steder på hjemmesiden.

 

Endnu en god tommelfingerregel er her, at den specifikke URL’s indhold gerne skal reflektere det dertilhørende H-tag. Derfor bør dine udvalgte søgeord også implementeres direkte i dine H-tags, så du gør det nemmest muligt for Google at gennemskue indholdet. Ved at integrere de(t) væsentlige søgeord i både sidens H-tag og URL, højner du således chancen for at ramme plet på Google, hvilket gør det mere sandsynligt, at du bliver fundet af de relevante brugere.

 

Målrettet indhold er vejen til toppen

Når man taler om SEO i Umbraco og webshops, kan man ikke undgå også at nævne optimering af indholdsproduktionen og udarbejdelse af søgeordsanalyser. En webshop består typisk af en lang række produkter, som skal sælges – og det kræver den rette ”salgstale”. Hvert produkt og produktkategori skal motiveres af en sælgende tekst, der er skarpt, velformuleret og ikke mindst tilpasset efter de relevante søgeord. På denne måde sikrer du, at din webshop rent faktisk bliver fundet på de specifikke søgeord, du gerne vil identificeres med, hvilket i sidste ende kan være tungen på vægtskålen ift., om trafikken løber din vej eller i retningen af dine konkurrenter. Det er derfor alfa og omega, at du sætter tid og ressourcer af til at lave omhyggelige søgeordsanalyser, så du kan få indflydelse på, hvor dine potentielle kunder søger hen – bogstaveligt talt.

 

Men en ting er selve teksten, noget andet er billederne på din side. Det er afgørende, at du anvender retvisende, beskrivende og kvalitativt professionelle billeder af dine produkter, som stemmer overens med produktbeskrivelserne. Dette er med til at skabe et samlet og stærkt salgsargument, der kan anspore brugerne til at trykke på og ideelt set køb netop dit produkt. På samme måde er det vigtigt, at du gør salgsargumentet endnu tydeligere og gennemskueligt over for Google ved at tilføje skarpe, unikke SEO-titler samt korte, præcise og beskrivende sidebeskrivelser til billederne – såkaldte ”meta tags”. På denne måde er du godt hjulpet på vej mod toppen af Googles søgeresultater.

 

SEO i Umbraco forudsætter på brugervenlighed

Søgevenlighed hænger uløseligt sammen med brugervenlighed – og her er SEO i Umbraco bestemt ingen undtagelse. Er der noget, der hæmmer brugervenligheden på en webshop, er det langsom indlæsningshastighed, som besværer brugernes navigation på hjemmesiden og udgør en potentiel købsbarriere. Høj loading-tid betyder lang ventetid, hvilket højner risikoen for frafald af kunder. Og det resulterer samtidig i mindre favorable placeringer på Google, da netop loading-tid udgør et vigtigt ranking-parameter.

 

En måde, hvorpå du kan overkomme denne barriere, er ved at sikre dig, at din webshop ikke skal loade hundredevis af billedfiler, som ikke er komprimeret tilstrækkeligt. Det skal være nemt, hurtigt og intuitivt at navigere rund på din webshop, da du således gør brugerne mere tilbøjelige til at blive hængende på din hjemmeside og ”shoppe” frem og tilbage mellem potentielle køb. En fastholdelse af kunderne, som netop Umbraco SEO kan være med til at facilitere.

 

Links kan bygge bro fra Google til webshop – til kunde

Et sidste parameter, som vi vil fremhæve ift. SEO i Umbraco er anvendelsen af linkbulding. Linkbuilding er en efterhånden integreret del af SEO-optimering og er en disciplin, der ligesom de fleste andre parametre i forbindelse med Umbraco SEO skal plejes og tilpasses løbende på webshoppen. Et link til din webshop fra en ekstern hjemmeside opfattes af Google (og ofte brugerne) som en slags ”anbefaling” eller validering af din forretning, hvilket er med til at tilskrive din webshop troværdighed – såfremt at linket kan anvendes naturligt, kan spores tilbage til en autoritær afsender og akkompagneres af en beskrivende og varieret ankertekst. Det gælder altså om at få skabt relationer til relevante aktører inden for din branche, så I gensidigt kan krydspromovere hinanden via links og dermed bygge bro til Googles topplaceringer – og i sidste ende de potentielle kunder.

 

Har SEO i Umbraco vagt din interesse, og kunne du have brug for en nøje indføring i systemet, så tilbyder vi hos Webbler dig skræddersyede løsninger, der tager udgangspunkt i dine behov og din virksomheds situation. Vi vejleder dig i alle faser – lige fra det analytiske forarbejde, over løbende vedligeholdelse til efterfølgende effektmåling og evaluering. Kontakt os allerede i dag til en uforpligtende snak. Sammen kan vi få sikret din webshop topplaceringer på Google.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS