Tre skudsikre markedsføringskanaler til din webshop

DATO

8. april 2018

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Camilla Arvad

DATO

8. april 2018

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Camilla Arvad

E-mail. Snapchat. Facebook. LinkedIn. Adwords. Det vælter ud med markedsføringskanaler, som folk anbefaler dig at bruge. Her vil jeg give dig de tre mest effektive, som vi bruger på mange af vores kunder og oplever de bedste resultater med. Få succes på disse tre kanaler, og din webshop-omsætning når enorme højder.

Alle tre af disse markedsføringskanaler rammer interesserede brugere, hvorfor de er pokkers effektive – og er du endnu ikke i gang, aner du ikke, hvad du går glip af.

 

Facebook-annoncering (DPA)

En fantastisk funktion fra Facebook er den såkaldte ’Salg fra produktkatalog.’ Ikke nok med, at det er simpelt at opsætte – det er uhyre effektivt. Kort sagt går det ud på, at brugerne får vist de produkter, som de har besøgt eller tilføjet til kurv. Du viser på den måde unikt indhold til hver bruger baseret på adfærden.

Lad mig opridse, hvad du skal bruge, på ægte Egon Olsen-manér:

  • Et værktøj til at lave et product feed. Her findes automatisk integration til fx Shopify, WordPress har et plugin og ellers findes systemer som Avecdo.

Nu skal du blot oprette annoncen. Klik ’Salg fra produktkatalog’ i din annonceadministrator, vælg det rigtige product feed og vælg, hvem du vil ramme – det kan fx være alle, der har set eller tilføjet et produkt til kurven de sidste 14 dage, men ikke købt.

Og vent på at salgene strømmer ind.

 

Email marketing automation

Som webshopejer er du kendt med dette uhyggelige scenarie: Mange af dine besøgende tilføjer produkter til kurv, men køber ikke. Her kan tabt kurv-mails være et glimrende redskab. Det giver dig mulighed for at sende dine brugere en påmindelse om, at de har ”glemt” at færdiggøre deres køb. Denne mail kan opnå over 15% konverteringsrate… imponerende!

Og det bedste af det hele? Det kører automatisk.

Udover den velkendte tabt-kurv mail, er der også to andre mails, jeg mener, du bør sætte op. Og husk på – de skal blot sættes op, hvorefter de fungerer:

  • Product interest, som er en mail til dem, der har kigget meget på et produkt, men ikke købt.
  • Win back buyer, som er en mail med lign. produkter til en tidligere kunde.

Til dette kan du bruge MailChimp helt gratis, hvis du har under 2.000 tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

 

Google Shopping

Forskellen på Google Shopping og ”almindelig” Google Adwords er, at du med Google Shopping rammer de brugere, der søger efter specifikke produktnavne. Og det er altså brugere længere henne i salgstragten – sagt på en anden måde: De er klar til at købe. Derfor er konverteringsraten typisk højere på disse kampagner.

Med Google Shopping bliver din annonce vist som billede med et produktbillede over de ”normale” Adwords-kampagner.

For at oprette Google Shopping-kampagner skal du, som med Facebook DPA, bruge et product feed. Også her finder du en række værktøjer, der kan være dig behjælpelig.

 

Forstå sammenhængen mellem de tre kanaler

Synergien mellem de forskellige kanaler er noget af det, det får hjulene til at spinne i din markedsføring. Hver kanal spiller nemlig en betydelig rolle i forskellige stadier af købsrejsen for kunden.

De nye kunder, som aldrig har set din webshop før, kommer ind fra Google Shopping. Efter de har kigget på nogle produkter, går de på Facebook. Her ser de en annonce med selv samme produkt, og de besøger din side igen. Så tilføjer de produktet til kurv, men køber ikke. Og nu får de en mail med produktet, hvorfor de til sidst køber.

Et tænkt eksempel, som – teoretisk set – er en meget realistisk kunderejse på webshop.