DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Går du og overvejer, om du skal investere i SEO til dit website? Er din finger lige på aftrækkeren, og venter du bare på, at der er nogen, der kommer og fortæller dig, at det er en god idé? Så kan du godt affyre pistolen nu.
SEO er en marketing disciplin, der for mange kan være svær at gennemskue. Derfor oplever vi også tit, at det er den disciplin, der bliver nedprioriteret, når marketingbudgettet skal fordeles. De fleste bliver skræmt væk af det tidskrævende arbejde og af det faktum, at resultaterne ikke kan måles lige så konkret, og ikke mindst hurtigt, som man kan på fx Google Ads.
Der er dog slet ingen grund til at lade sig skræmme! For når alt kommer til alt, er SEO faktisk én af de discipliner, der på sigt kan give dig og din virksomhed det største udbytte. Og hvordan det, spørger du så?
Jo, det er der faktisk mange grunde til. Først og fremmest er SEO en langvarig investering, der, som sagt, oftest ikke giver afkast nu og her, men som betaler sig at investere i på den lange bane. Når du fx vælger at outsource din virksomheds arbejde med SEO, vil det arbejde, der bliver lavet, ikke kun tjene sig selv ind et par måneder efter, at det er lavet. Tværtimod. Når først du har SEO optimeret dit website og fået eksekveret din sublime SEO strategi, vil alt det hårde arbejde ligge og tjene penge ind om både 5, 10 og 30 år. Med andre ord: SEO er en investering, der på lang sigt tjener sig selv hjem igen og igen.
Hjælp! Hvordan ved jeg, om mit SEO arbejde er effektivt?
Når det så er sagt, er SEO stadig en marketing disciplin, hvis afkast er svært at måle helt specifikt. Du vil ikke kunne regne den specifikke ROI (Return On Investment) ud. Det hele afhænger meget af, hvilken placering du ender med at få i søgeresultaterne samt, hvilken branche du er i. Det eneste, vi kan sige med sikkerhed, er, at du sjældent vil kunne se resultater på den helt korte bane. Til gengæld kan du godt regne med, at investeringen tjener sig selv ind på lang tid, hvis blot du giver dit nye content tid til at virke efter implementeringen på dit website. Og noget af det, du kan holde øje med, hvis du ønsker at tracke effekten af dit SEO arbejde, er:
- Mængden af organisk trafik til dit website
- Omsætningen fra den organiske trafik
- Din søgeordsposition på vigtige søgeord
SEO er ikke gratis – men det er det hele værd
Vi kan lige så godt afsløre, at det selvfølgelig ikke er gratis at investere i grundigt SEO arbejde. Og det ved du helt sikkert også allerede, hvis du har leget lidt med idéen om gå all-in på dit websites SEO strategi. Til gengæld vil det hårde arbejde altid ligge og skabe gratis trafik ind på dit website, så snart de gunstige placeringer på Google er nået. Vælger du derimod at anvende Google Ads til at opnå topplaceringer, skal du gang på gang betale for de kliks, der kommer på dine annoncer. Og vælger du en dag at stoppe med betalingen til Google Ads, og dermed også dine annoncer på Google, vil du på et split sekund miste din topplacering – og trafikken og omsætningen herfra følger naturligvis med.
Så, SEO er dyrt på kort sigt, men en absolut fantastisk investering, hvis du vil sikre både trafik og omsætning til dit website på længere sigt. Og så er det naturligvis også værd at nævne, at SEO ligeledes har en afsmittende effekt på de andre marketingkanaler, du har sat i gang. Bruger du fx en del af dit marketingbudget på Facebook og Google Ads, vil du kunne se en tydelig forskel på konverteringsraten, når du sender al trafikken ind på SEO optimerede landingssider kontra ikke-optimerede landingssider. Således får du med grundigt SEO arbejde altså også mere ud af det budget, du har afsat til dine andre marketingkanaler – og hvem ønsker ikke det?
Med et grundigt analysearbejde, et SEO optimeret website, værdiskabende on-page content og en sublim linkbuilding strategi kan du således give dine potentielle kunder en god oplevelse på dit website – og det er altså afgørende for, at de, ikke mindst får lyst til at købe derfra, men for at de også får lyst til at vende tilbage en anden god gang. Samtidig bliver SEO den røde tråd, der binder dit hårde arbejde med dine andre marketingkanaler sammen, så du alt i alt får et større afkast af dit samlede marketingbudget.
Har du tiden og viljen?
Så, at arbejde med SEO er en proces, der er både svær, dyr og langsommelig – men af gode grunde. Det samlede SEO arbejde består af en lang række underdiscipliner, som skal mestres og udføres til UG, og derfor skal du også holde tungen lige i munden, hvis du som ene-mand skal varetage hele det store stykke arbejde selv. Til gengæld er SEO også én af de marketing discipliner, der på sigt kan give det største udbytte og som i længden er billigst at vedligeholde. Med andre ord: med en effektiv SEO strategi kan SEO blive den marketing disciplin, der giver dig den højeste ROI (Return On Investment).
Det handler blot om at afsætte tiden og viljen til at gøre arbejdet.