Søgeordsanalyse

Udvælg de rigtige søgeord til din SEO-strategi

Læg et godt fundament

Dit arbejde med SEO foregår med hjemmel i din søgeordsanalyse. Og den er derfor uhyre afgørende at få styr på fra dag ét, hvor arbejdet indledes. 

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til en søgeordsanalyse. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

SEO - Cases

Historier fra kunder vi har udført søgemaskineoptimering for.

227% flere besøgende fra organisk trafik

FoodTV er danmarks foretrukne online madunivers. Universet er skabt af folkene bag den folkekære serie Masterchef.

LÆS CASEN OM FoodTV ⋙

149% stigning i samlet omsætning

Corner Of The West er et Danproduceret tøjmærke med rødder i vestjylland.

LÆS CASEN OM Corner Of The West ⋙

Porcani får mere end 14 gange pengene igen

Porcani er en webshop som levere hundefoder, hundeartikler, katteudstur, og meget mere, til dyrejere over hele danmark. Vi har hjulpet den med SEO, Google Ads/shopping, og facebook annoncering, hvilket har givet dem stor vækst.

LÆS CASEN OM Porcani ⋙

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er den digitale markedsførings svar på en traditionel målgruppe- og behovsanalyse. Det er her, du kortlægger hvilke ord, udtryk, begreber og spørgsmål dine potentielle kunder bruger, når de skal finde eller købe dine produkter/ydelser.

 

Det er selvsagt ufattelig vigtigt at have indsigt i og forståelse for de rette søgeord, men der findes desværre ikke nogen løsning, der automatisk finder, segmenterer og prioriterer dem for dig. Selvom diverse værktøjer kan hjælpe dig et langt stykke af vejen, kræver en søgeordsanalyse stadig knofedt, snilde og håndkraft – alternativt kan du alliere dig med os her i Webbler. Vi hjælper dig gerne med at finde og implementere de rette søgeord og -termer, så du bliver fundet af dine kunder.

 

Ingen søgeord – ingen trafik

I den digitale tidsalder er de rette ord mere værd end nogensinde, men det kræver selvfølgelig, at du ved, hvordan du finder disse, før du kan bruge dem. Søgeord kan være en jungle at finde hoved og hale i, og selvom du måske tror, du ved, hvordan dine kunder tænker, gør du klogt i at tage udgangspunkt i data frem for mavefornemmelser og gætteri. Uden en grundig søgeordsanalyse rammer du nemlig i værste fald helt forbi skiven, hvilket vil kunne aflæses direkte i din hjemmeside eller webshops trafik, der vil være meget tæt på eller lig med et dundrende nul – det slukker hurtigt de fleste iværksætterprojekter.

 

Det kan således koste dyrt ikke at prioritere søgeordsanalysen, der er selve byggeklodserne ift. alt andet arbejde med SEO, PPC og andre discipliner inden for online marketing. Kender du ikke din målgruppes adfærd og behov, får du umådelig svært ved at fange deres opmærksomhed og opnå en plads i rampelyset.

 

Med en søgeordsanalyse får du ikke kun indsigt i, hvilke ord og udtryk dine kunder bruger, når de skal finde dit produkt/din ydelse, men også viden om deres bagvedliggende hensigt. Denne viden er guld værd og alfa og omega, hvis du har ambitioner om at stable en succesfuld digital forretning på benene – ja, det er faktisk en forudsætning for, at du overhovedet kan komme ud af starthullerne og ikke ender med at skyde med spredehagl i din markedsføring.

 

Hvad er et ’godt’ søgeord?

Nogle søgeord er bare bedre end andre, men det kan være vanskeligt at gennemskue, hvornår dette er tilfældet, hvis man ikke til dagligt arbejder med online marketing. Der er en lang række forhold, der spiller ind i vurderingen af et søgeords potentiale, herunder blandt andet:

 

 

  • Relevans
  • Volumen
  • Konkurrence
  • Konverteringsparathed
  • Klikfordeling, hhv. organisk og betalt
  • Søgefrekvensen

 

Ovenstående er blot et udsnit af de begreber, vi arbejder med, når vi laver søgeordsanalyse for vores kunder og samarbejdspartnere. Eksempelvis kan et søgeord med mange tusind månedlige søgninger på overfladen
virke attraktivt, men hvis konkurrencen er tårnhøj, er potentialet for en webshop med et meget begrænset budget måske ikke på højde med et mere nichepræget søgeord. Det vil altid være en konkret vurdering, der kræver en vis erfaring at kunne varetage.

 

Har du mere næse for vin end søgeord, er du bestemt ikke den eneste, og netop derfor tilbyder vi at hjælpe dig, så du ikke går forkert i byen og ”spilder” dine kræfter på suboptimale søgeord. Vi tager altid udgangspunkt i din konkrete konkurrencesituation og selvfølgelig budget, når vi udvælger og anbefaler søgeord. På denne måde er du sikret en på samme tid ambitiøs og realistisk strategi for din forretning.

 

Kortlægning, segmentering og prioritering

Men hvordan laver du så den berygtede søgeordsanalyse? Det er (væsentligt) nemmere sagt end gjort. Du skal nemlig have adgang til og kunne begå dig i flere forskellige værktøjer, hvis du gerne vil sikre et omfattende indblik i relevante søgeord, herunder alt lige fra Ahrefs’ Keyword Explorer og Storybase til Googles eget værktøjet kaldet Søgeordsplanlægning (som du skal passe lidt på med at bruge grundet unøjagtighed). Med udgangspunkt i et primært søgeord kan du således kortlægge både relaterede (LSI) og negative søgeord, der kan være relevante at implementere eller sortere fra.

 

En søgeordsanalyse indebærer dog mere og andet end bare at lave en lang liste med søgeord. Det er nemlig i lige så høj grad en øvelse i kunne segmentere og prioritere de ord, du finder. Med segmentering menes der, at du semantisk, altså ud fra hvad der indholdsmæssigt giver bedst mening, skal sortere de forskellige søgeord i grupper og kategorier af beslægtede ord, så du ikke kannibaliserer på dig selv. Afslutningsvist er det naturligvis afgørende, at du fastlægger søgeordenes respektive prioritet, medmindre at du selvfølgelig har et uudtømmeligt marketingbudget – og det er trods alt de færreste hjemmeside- og webshopejere, der kan prale af det. Derfor er det en tvingende nødvendighed, at du koncentrerer dine indsatser og ressourcer omkring de søgeord, der er forretningskritiske og skaber størst værdi.

 

Find dine nuværende søgeord

Én ting er at klarlægge nye søgeord, men noget andet er at optimere på de nuværende. Og her finder du også gode værktøjer, som hjælper dig med at spore din rangering, CTR, og hvor mange klik du får.

 

Første værktøj er Googles eget Search Console, som er uhyre fantastisk. Her kan du under ”Søg i Analytics” se, hvor mange eksponeringer, du har på hvilke søgeord, samt din CTR, placering og antal kliks. Altså nogle af de absolut mest relevante data.

Også udvikling i de forskellige nøgletal kan du gennem Search Console finde frem til ved at angive datointerval. Et andet godt værktøj til sporing af dine søgeord er AccuRanker – her indtaster du dine søgeord og får her god overvågning. Ahrefs har også en rank tracker, der indeholder denne funktion.

 

Få en skræddersyet søgeordsanalyse serveret på et sølvfad

Synes du, at en arbejdet med en søgeordsanalyse virker en anelse langhåret? Du er bestemt ikke alene. En søgeordsanalyse trækker tænder ud, særligt hvis din webshop har mange tusind produkter og varekategorier, der alle skal målrettes større eller mindre søgeordsgrupper. Det kan hurtigt løbe op i mange timer. Tid, du sandsynligvis kan bruge klogere andre steder i din virksomhed. Det kan omvendt ikke understreges ofte nok, hvor stor en rolle en søgeordsanalyse spiller ift. markedsføringen af dit website. Slå koldt vand i blodet, og lad os spare dig for tid, penge og besvær. Vi er dus med de gængse platforme og værktøjer og er ikke bange for at de håndtere store datamængder, der kan være nødvendige at navigere i for at finde de rette søgeord. Få serveret en skræddersyet søgeordsanalyse på et sølvfad med afsæt i din kerneforretning – kontakt os for et uforpligtende tilbud på at outsource dit analysearbejde til os.

 

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS