SEO

Vedvarende, holdbar og effektiv SEO til din virksomhed.

Øg din organiske trafik

Som Googles algoritme udvikler sig, kræver SEO-arbejdet en holdbar strategi; og det stiller store krav til dit website.

Hvis du ønsker at få hjælp til at komme til tops på Google, så kontakt os i dag. Vi arbejder med effektiv SEO.

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

SEO - Cases

Historier fra kunder vi har udført søgemaskineoptimering for.

227% flere besøgende fra organisk trafik

FoodTV er danmarks foretrukne online madunivers. Universet er skabt af folkene bag den folkekære serie Masterchef.

LÆS CASEN OM FoodTV ⋙

149% stigning i samlet omsætning

Corner Of The West er et Danproduceret tøjmærke med rødder i vestjylland.

LÆS CASEN OM Corner Of The West ⋙

Porcani får mere end 14 gange pengene igen

Porcani er en webshop som levere hundefoder, hundeartikler, katteudstur, og meget mere, til dyrejere over hele danmark. Vi har hjulpet den med SEO, Google Ads/shopping, og facebook annoncering, hvilket har givet dem stor vækst.

LÆS CASEN OM Porcani ⋙

Forstå Googles opgave

 

At forstå søgemaskineoptimering handler først og fremmest om, at blive skarp på den opgave, som Googles søgemaskine er sat i verden for at løse. Vise det mest relevante indhold for brugeren inden for de givne søgninger – så simpelt kan det siges.

 

Til at vurdere mest relevante indhold har Google en masse parametre såkaldte ranking factors. Og det kan være lige fra om din side fremstår troværdighed med billeder og kontaktoplysninger, mængden og kvaliteten i dine links og om dit indhold på siden er godt nok.

 

Og til at forstå, hvordan Googles søgealgoritme rent faktisk fungerer, kan du med fordel læse dette fra Google selv.

 

Sidstnævnte tillægges en stor værdi og Googles standardsvar ved bekymrede hjemmesideejers spørgsmål er typisk: Bare producer noget bedre indhold. Dette er dog sjældent nok, typisk fordi dine konkurrenter også kan have godt indhold – og der er mange andre indspillende faktorer.

 

Udover content spiller det ind, at:

  • Brugerne er glade for at være på din hjemmeside (fx høj sessionsvarighed, hurtig hastighed, responsivt website),
  • At Google nemt kan crawle og vurdere dit indhold,
  • Du har noget autoritet på siden (billeder, firmaoplysninger, eksterne links),
  • Du fremstår godt i søgemaskinerne, så folk klikker på dit resultat (title tags, metabeskrivelse, schemma, CTR),
  • Og mange andre faktorer.

 

Skriver du et spørgsmål i din Google-søgning, så er målet at vise dig de resultater, som bedst muligt besvarer dit spørgsmål. Viser søgemaskinen dårlige resultater, vil folk gå mod de andre søgemaskiner – og det har Google absolut ingen interesse i.

Også alder kan have en relevans. Dataværktøjet Ahrefs lavede en analyse, som viste, at størstedelen af de gode hjemmesider, der ligger i top, har en højere alder. Noget tyder derved på, at Google tilgodeser nyere domæner; men dette kan ingenlunde konkluderes. Det kan lige så godt skyldes, at hjemmesiderne har bedre links og mere indhold i høj kvalitet, FORDI de har eksisteret længe.

 

Er korrelation = ranking factor?

 

Snakken om korrelation er derfor lidt vanskelig i SEO-mæssige øjemed.

 

Mange dygtige SEO-nørder forsøger jævnligt at komme med nye analyser, der viser, at X, Y og Z nu også er en ranking factor. Og det korte svar er altid: Ingen kan vide sig 100% sikker på disse nye analysers rigtighed. Sagen er den, at analyserne ofte peger på, at et website gjorde sådan og sådan og derved forbedrede deres søgeordspositioner.

 

Budskabet kan være brugbart, men det er tvivlsomt, om vi kan stole blindt på det.

 

Det er klassisk hønen efter ægget-tankegang. Forholder man sig statistisk, så er der en sammenhæng mellem, at de sider, der har mest trafik, også er dem, der ligger højest på Google. Kan man ud fra det konkludere, at du ryger opad i Google, hvis du øger dit annonceringsbudget og derved trafik? Måske. Det kunne også betyde, at hjemmesiderne i toppen har mest trafik, FORDI de ligger øverst på Google.

 

Og at der er så mange ting, der spiller ind, gør det blot endnu mere umuligt at konkludere endegyldigt. Økonomer snakker om ceteris paribus, som på latin betyder alt andet lige: Andre faktorer skal holdes 100% konstante, før denne påstand holder. Og det er som bekendt umuligt at holde søgninger, omverden og internet konstant, mens du tester.

 

Du finder sågar mere absurde korrelationsgrafer; og jeg tager denne her med for at bevise en pointe. Angiveligt bliver flere mennesker dræbt, hvis vinderordet i en amerikansk stavekonkurrence indeholder flere bogstager.

 

Men der er selvfølgelig også en lang række initiativer, som er skudsikre; udarbejdelsen af enormt godt indhold. Opbygning af relevante eksterne links. Sikre god struktur på siden. Undgå spammende adfærd og unødige pop-ups – og meget mere.

 

 

Forskellige typer af søgninger

 

Det kan ofte være muligt at afkode, hvilken type indhold brugeren leder efter ved at kigge på de websites, der på nuværende tidspunkt rangerer i toppen. Er søgeresultaterne meget præget af guides, blogindlæg og tips – så er der gode årsager til at konkludere, at du skal fange netop det søgeord med en udførlig guide spækket med de bedste tips og tricks.

 

Jeg deler typisk søgningerne op i tre:

Konverteringssøgninger, Informationssøgninger, Og simple navigationssøgninger.

 

 

Konverteringssøgninger

 

Et eksempel herpå kunne være ”kontakt Webbler” – hensigten bag denne søgning er åbenlys. For en webshop kunne det også være ”Webshopnavn køb sko XXX fra brandnavn YYY” – også her er hensigten klar. Disse søgninger vil i mange tilfælde have høj konverteringsrate, men lav volume.
Og med så specifikke søgninger, hvori dit brandnavn indgår, ligger du med garanti nummer ét. Og ellers bør du gøre noget ved din indeksering.

 

Informationssøgninger

 

 

Her er formålet i højere grad at tilegne sig viden for et givent område; her kan fx guides, tips og blogindlæg rangere godt. Der vil ofte være høj volume her, og vigtigheden af fyldestgørende content, hvor du forklarer brugeren, hvad hun vil vide, er afgørende. Også mht. longtail keywords er det enorm afgørende at du kommer omkring hele emnet, så brugeren kan finde det, hun mangler.

 

Navigationssøgninger

 

Disse går direkte på dig; har du en frisørsalon, kan det være, at brugeren vil se dine åbningstider, finde dit telefonnummer eller ikke lige kan huske, hvad din adresse er. Dette kan meget vel være lokale søgninger og stiller derfor krav til din Google MyBusiness. Brugeren har her et helt konkret formål, som du hurtigt bør afhjælpe vedkommende med.

 

Vælg de rigtige søgeord (søgeordsanalyse)

 

 

Optimering mod søgeord bygger på det princip, at du har valgt de rigtige søgeord. Det er helt afgørende. Og faktisk i mange tilfælde forskellen på godt og dårligt afkast.

 

For at levere det mest relevante indhold til brugerne, bør du forstå og tilpasse dit indhold til de forskellige formål. Ved at forstå brugernes intention bag søgningen kan du bedst muligt præsentere relevant indhold. Og her er mange søgninger mere brede end andre. Denne tankegang kommer i øvrigt også til udtryk gennem dine valgte søgeord og kampagnestruktur i Google AdWords.

 

Diversiteten i søgeformål kan både være den overordnede hensigt, men også stadiet i købstragten, som brugeren på nuværende tidspunkt befinder sig i.

 

Jeg kan give dig et eksempel.

 

Søger en bruger ”sko,” er det meget bredt. Disse søgninger er ofte kendetegnet ved, at brugeren ikke helt er afklaret med, hvilke sko hun skal bruge – men sko, det skal hun have! Brugeren vil herefter være på jagt efter et udvalg af sko, hvor hun kan finde noget, der fanger hende. Og søgeord som disse er ofte set med høj konkurrence, høj volume og lav konverteringsrate. Husk; det kan også være en folkeskoleelev, som mangler et sko-billede til sin PowerPoint. Disse søgninger kan vi kalde informationssøgninger.

 

Går vi dernæst et skridt dybere, kan vi tage et ord som ”køb sko” – et skridt længere i salgstragten, hvor brugeren nu er fast besluttet på at købe en sko. Disse søgninger kunne også være mere specifikke som ”køb kondisko” eller ”køb laksko.” Mindre volume, stadig høj konkurrence, men også højere konverteringsrate.

 

Dernæst har vi de helt specifikke søgninger. I VVS-branchen kan dette være stelnumre på de varer, man ønsker at købe. I vores eksempel kan det være: ”Køb Adidas Ultra Boost sort størrelse 43,5.” Disse søgninger vil i AdWords-regi være præget af Google Shopping, og de er forbundet med lav volume, men med en meget høj konverteringsrate.

 

”Sko””Kondisko herre””Køb Sko XX fra
mærke YY i farve
ZZ størrelse CY”
KonkurrenceHårdHårdMiddel
VolumeHøjMiddelLav
KonverteringsrateLavMiddelHøj

 

Desværre stirrer mange sig blindt på den høje volumen på de brede søgetermer og derved glemmer de konkrete. Og det er en skam, eftersom de mindre, mere specifikke søgeord ofte er hurtigere og nemmere at rangere på, samt har en højere konverteringsrate. For vores kunde HE Living var vi ude for, at vi efter tre dage gik fra nummer 70 til nummer 1 på et specifikt søgeord; og det giver hende i dag 1.500 kroner i månedlig omsætning at lægge der. Mange bække små – og ofte glemmer dine store konkurrenter de små søgeord.

 

Er din shop eller dit website allerede i gang, kan du finde de søgeord, som lige nu giver mest omsætning – og som derfor kan være en god idé at optimere mod. Du kan i Google Search Console (eller fx AccuRanker) se, hvilke søgeord, der giver mest trafik. Og inde i Google Analytics kan du se din organiske trafik, og hvilke sider de lander på. Ved at sammenkoble disse data kan du se, at nogle søgeord og landingssider giver enormt meget omsætning; og ligger du ikke nummer ét på disse, er det bare med at komme i gang.

 

Gode værktøjer til søgeordsanalyse

 

Baseret på gætteri kommer du ikke langt i din søgeordsanalyse; du er nødt til at have konkret indsigt i volumen og konkurrence. Og især førstnævnte kan du tracke i værktøjer Aherfs, SEMrush og Storybase; alle sammen anbefalelsesværdige værktøjer til din strategi.

 

Det er som alt andet håndværk værktøjet, der gør halvdelen af arbejdet.

 

Til at spore dine søgeordspositioner har Google deres eget værktøj (som er helt gratis): Google Search Console. Udover at give dig detaljeret indsigt i crawlingstatistik, kan du også se positioner, mængde af kliks, eksponeringer og CTR på dine søgeord. Et uundværligt værktøj, som kvag prisen på 0,00 kroner absolut bør indgå i enhver SEO-medarbejders arbejdsplan.

 

Skal du have udarbejdet en professionel og fyldestgørende søgeordsanalyse, er du mere end velkommen til at tage fat i os i Webbler.

 

 

Boost din CTR

 

Når først dit website er i toppen af Google, er det ofte brugeradfærd på siden og CTR, der afgør, om du er nummer 1, 2 eller 3. Det stiller store krav til din page title, metabeskrivelse, struktur på sitet og schemma.

 

Hvad der er en god og dårlig CTR afhænger af mange ting; antallet af AdWords-kampagner over, hvad folk søger efter og andet. Dog vil du med fordel kunne optimere dine page titles og metabeskrivelser, hvis du har en CTR under 20% på et ord, som du ligger i toppen af Google på. Du kan som nævnt se disse tal i Search Console.

 

For at du kan få en høj CTR, er det nødvendigt med gode og optimerede page titles og metabeskrivelser. Tillige kan det være en god idé at få dit site tagged korrekt op med struktureret Schemma-data. Du kan læse mere om, hvordan du får nogle top-tunede page titles og metabeskrivelser i blogindlægget her.

 

 

Content is king

 

I høj grad bør producering af godt indhold være et betydeligt element i dit arbejde med SEO. Indhold, som dine brugere læser og finder brugbar. Netop at have indhold i højeste kvalitet trækker en række andre ting med op – multiplikationseffekt, om du vil.

 

Her får du dine brugere og læsere til at følge med på siden og fx øge den gennemsnitlige sessionsvarighed. Og er dit indhold supergodt, vil brancherelevante hjemmesider linke til dig. Begge positive effekter er uhyre positive i Googles øjemed. Dette indhold kan være udkommet i en række formater: Som tekst i form af kategoribeskrivelser, blogindlæg og indhold til dine undersider. Og det kan være video, podcasts mv. – især video kan trække dig markant fremad.

 

SEO-tekster på alle dine undersider

 

Tyndt indhold sender et knapt så positivt resultat til både Google og dine brugere; og faktisk har Googles såkaldte Panda-opdatering lagt et filter ind, som “ser ned på” websites med tyndt indhold. Og skal vi kort definere, hvad der er tyndt, vil det være betydelige sider uden ord eller meget få ord.

 

Skal du have en brugbar tommelfingerregel (som har en række undtagelser), vil jeg altid anbefale dig at producere minimum 3-500 ord på de undersider, du gerne vil rangere på. Ikke blot opfanger Google denne tekst – det giver også dine læsere mulighed for at få dybere indsigt. Herved kan det også øge fx konverteringsraten på din webshop.

 

Online anbefalinger (linkbuilding) 

 

Subsidiært med indholdsproduceringen bør du have målrettet fokus på at kontrollere, hvilke hjemmesider der linker til dig. Kort sagt er et link at betragte som en online anbefaling – Google antager ofte, at et link fra Hjemmeside A til Hjemmeside B betyder, at Hjemmeside B byder på brugbart indhold.

 

Mange rygter (og dårlige erfaringer fra 2010) lyder desværre på, at linkbuilding kædes sammen med russiske “voksensider” og andet særdeles spændende materiale. Heldigvis er dette langtfra realiteten, og disse fordomme hører stadig til i fortiden, hvor Googles algoritme var nem at snyde.

 

 

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS