SEO tekster

Lad godt indhold føre dig til tops på Google.

Skriv de rigtige SEO-tekster

Gode indhold er et nøgleord i dit arbejde med søgemaskineoptimering. Og det er vigtigt for Google, såvel som for dine brugere. 

Kontakt os, hvis du har brug for gode råd eller hjælp til at skrive dine SEO-tekster. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

SEO - Cases

Historier fra kunder vi har udført søgemaskineoptimering for.

227% flere besøgende fra organisk trafik

FoodTV er danmarks foretrukne online madunivers. Universet er skabt af folkene bag den folkekære serie Masterchef.

LÆS CASEN OM FoodTV ⋙

149% stigning i samlet omsætning

Corner Of The West er et Danproduceret tøjmærke med rødder i vestjylland.

LÆS CASEN OM Corner Of The West ⋙

Porcani får mere end 14 gange pengene igen

Porcani er en webshop som levere hundefoder, hundeartikler, katteudstur, og meget mere, til dyrejere over hele danmark. Vi har hjulpet den med SEO, Google Ads/shopping, og facebook annoncering, hvilket har givet dem stor vækst.

LÆS CASEN OM Porcani ⋙

SEO-tekster

SEO-tekster dækker over tekstindhold, der, som navnet antyder, er optimeret ift. søgemaskiner, navnlig Google. Teksterne på din hjemmeside spiller en afgørende rolle, når det kommer til din organiske placering og trafik, men det er på ingen måde ligegyldigt, hvad du skriver, og hvilke (søge)ord du bruger. Dit indhold skal være relevant og værdiskabende for den besøgende og tage udgangspunkt i de relevante søgeord samt den bagvedliggende søgehensigt.

 

Fundamentet for dit arbejde med SEO

Dine tekster fungerer både som en salgsassistent, der skal sælge dit produkt/din ydelse og besvare kunders spørgsmål, og som fundamentet for dit arbejde med SEO. Netop denne dobbeltrolle betyder, at du ikke må undervurdere betydningen af dine SEO-tekster. Talrige undersøgelser viser, at dårligt tekstindhold skræmmer kunder væk, ligesom at gode, lange tekster har en betydelig indflydelse på, hvilken placering din hjemmeside eller webshop indtager på Google. Opskriften på SEO-tekster er dog i et vist omfang et ”religionsspørgsmål”, og der er mange ting, man som tekstforfatter skal have med i sine overvejelser, når man skriver SEO-tekster. Dette inkluderer eksempelvis:

 

  • Tekstlængde og -opbygning
  • Søgeord og relaterede termer (LSI)
  • Søgeordstæthed
  • Over- og underoverskrifter
  • Interne links.

 

Foruden de mere tekniske krav og forudsætninger skal dine tekster naturligvis understøtte konverteringer og tilfredsstille dine besøgendes søgehensigt, ligesom kommatering og grammatik skal sidde lige i skabet.

 

Lyder ovenstående som meget arbejde, er du bestemt ikke alene om denne holdning. SEO-tekster er en tidskrævende proces, som de færreste har tid eller lyst til at kaste sig ud, og ofte ender dem, der alligevel gør det, med et halvfærdigt resultat, som ikke udnytter hjemmeside eller webshoppens potentiale. Den store tidsmæssige post, tekstarbejdet lægger beslag på, betyder desuden, at indholdet ofte bliver nedprioriteret, når der opstår andre opgaver, hvilket bestemt ikke er hensigtsmæssigt, da disse spiller en afgørende rolle i samtlige facetter af din online marketing.

 

Er mere tekst = bedre placeringer i Google?

På baggrund af en række analyser kan vi konkludere, at der i mange tilfælde er stor sammenhæng mellem antal ord og placering på Google – altså, flere tekst giver bedre placeringer. Men det kan være meget mere end antallet af ord, der er skyld i denne korrelation. Vi ser fx korrelationen i Ahrefs-analysen her publiceret i en artikel på SEOcopywriting.com.

Og trods det er fristende (og ligetil) at konkludere, at flere ord = bedre Google-placeringer, kan vi ikke. Det behøves ikke skyldes antallet af ord, men kan også være med hjemmel i, at mere indhold får brugeren til at blive længere på siden, hvorfor det trækker op. Og det kan også handle om, at de, der skriver mange ord, måske skriver bedre ord, fordi de lægger mere vægt på tekstforfatning og content marketing.

 

Som tommelfingerregel vil det være rigtig fornuftigt, hvis du kunne få dine landingssider på den gode side af 500 ord. At have et begrænset antal ”tynde” sider med lidt indhold sender et positivt tegn til Google om et fyldestgørende website. Og et filter i Panda-opdatering fra Google betød også, at tynde sider med begrænset og dårligt indhold ikke var specielt positivt fremstillet.

 

Godt indhold er hårdt arbejde

Godt indhold er vigtigere end nogensinde før i jagten på topplaceringer på Google. Søgemaskinen har med flere opdateringer til sin algoritme, fx Panda, straffet hjemmesider med ”dårligt” indhold og dermed opprioriteret vigtigheden af indholdets kvalitet og relevans. Har dine produkt- eller kategorisider ingen eller begrænset med tekst, er du således allerede bagud på point hos både Google og dine kunder. Fyldestgørende, gode SEO-tekster er en forudsætning for organisk trafik og betalende kunder, men desværre findes der ingen hurtige løsninger og genveje, hvis du selv ønsker at varetage skrivearbejdet.

 

Forhandler du mange hundrede eller måske tusind produkter og varekategorier, er der ingen kære mor. Det er benhårdt arbejde, da hvert enkelt produkt, kategori og underside skal have unikt tekstindhold – bliver du fristet af at genbruge hele eller dele af dine SEO-tekster, risikerer du at forvirre Google med duplicate content. Der er kort fortalt mange faldgruber og elementer, du skal være opmærksom på. Vælger du at samarbejde med os, er du naturligvis i trygge hænder. Vi har fingeren på pulsen og er opdaterede på best practice, så din hjemmeside eller webshop har de bedste forudsætninger for at gøre Google glad.

 

Klarlæg søgehensigten og skriv til målgruppen

At brugerne er glade for at være på dit website afspejler sig fx i højere sessionsvarighed. En af de afgørende ting her er, at brugeren præsenteres for det indhold, som søgehensigten forelagde. Faren ved ikke at producere det rigtige indhold er, at brugeren klikker sig ud igen og vælger et andet resultat. Og det er ikke just et positivt signal.

 

Til at klarlægge søgehensigten kan du tage udgangspunkt i søgeordet selv: Er det et spørgsmål, kan du med fordel få det besvaret kort først og lægge den uddybende forklaring længere nede i teksten. Journalister snakker om den omvendte nyhedstrekant (at det vigtigste indhold skal være øverst), og lidt samme tankegang kan være uhyre brugbar til udarbejdelse af dine websitetekster.

 

Får du besvaret rigtig godt i din tekst, kan du komme i en såkaldt featured snippet; og her behøver brugeren ikke engang klikke på dit resultat, før svaret er givet. Og det giver brugeren en bedre oplevelse af søgemaskinen og hurtigere vej til sit svar.

 

Se fx eksemplet her, når jeg søger på ”kog æg” – lynhurtigt bliver jeg præsenteret for kogetider, og det var jo alt, jeg skulle bruge.

Også at skrive til målgruppen er afgørende for, at brugeren finder svar. Skal du besvare et lavpraktisk spørgsmål, nytter det ikke, at din sproglige formulering kræver mange års erfaring for at kunne forstå.

 

Struktur i dine overskrifter

I teknisk forstand har dine overskrifter betydning; om de er <h1>, <h2> eller “<h> noget-helt-fjerde” Men rent brugeradfærdsmæssigt er de også uhyre vigtigt. Øjnene flakker hurtigt over overskrifter, og så dykker vi ned dér, hvor vi finder svar på vores spørgsmål.

 

Og har du en retvisende overskrift, kan brugeren hurtigt finde hen til det tekststykke, der besvarer hendes spørgsmål.

 

Du kan derfor guide dine brugere ved at bruge gode overskrifter, der kort opsummerer nedenstående indhold. I en produktbeskrivelse på en webshop kan det være elementer som ”størrelser,” ”vaskeanvisning,” ”materialer,” osv. – altså praktiske informationer.

 

SEO-tekster til både mennesker og Google

Der var engang, hvor man kunne slippe afsted med at proppe tekster med søgeord uden hensyn til brugeroplevelsen. Sådan forholder det sig heldigvis – vil mange sige – ikke i dag. SEO-tekster skal både være målrettet mennesker af kød og blod og tage højde for en søgemaskines koldtberegnende algoritme. De to modtagere er vidt forskellige, men ikke desto mindre er ”spillereglerne” de samme, selvom visse ting peger i forskellige retninger.

 

Eksempelvis er lange tekster på flere tusind ord i høj grad noget, som Google sætter pris på, og hvis du gør det rigtigt og holder det relevant med fokus på at skabe værdi, hjælper du også dine besøgende. Balancegangen kan dog være yderst hårdfin, og det er derfor ikke nok bare at sætte sig foran tastaturet og skrive løs ud fra det, du tror, dine besøgende vil læse.

 

Fra søgeordsanalyse til færdig tekst – lad os hjælpe dig

Er du blevet en anelse forpustet af ovenstående? Fortvivl ikke – vi hjælper dig hellere end gerne med alt fra den indledende søgeordsanalyse, hvor vi kortlægger de rette ord og begreber, til udarbejdelse af dine SEO-tekster.

 

Vores erfarne tekstforfattere har ordene i sin magt og årevis af erfaring med research, så indholdet på din side falder i jord hos både Grete og Google. Sammen fastlægger vi en indholdsstrategi for din forretning og prioriterer de vigtigste sider/produkter, således at fundamentet for det videre arbejde med SEO er på plads, og disse opnår størst mulig organisk eksponering.

 

Skal vi snakke om SEO-tekster til din hjemmeside eller webshop? Kontakt os for en uforpligtende dialog om dine muligheder og potentiale.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS