DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Hvad er produkt feeds?
Produktfeeds er ganske simpelt en liste over de produkter du sælger i din butik. De kan være indrettet i forskellige formater, nemlig csv, xml og mange flere. Disse formater diktere egentlig bare strukturen på indholdet af feedet. Men ellers er det forholdsvis enkelt, det er typisk et produkt med forskellige variabler tilknyttet, som for eksempel produktets id, pris, lagerstatus, beskrivelse, titel og udsalgspris.
De ovenstående variabler er typisk også disse som er obligatoriske hos Google eller Facebook. Det vil sige at hvis du ikke inkludere disse i dit produkt-feed, så bliver det afvist.
Hvad kan man med produkt feeds?
Produktfeeds er dit online varekatalog. Du kan sende det ind til Google Merchant Center og bliver godkendt til at annoncere med dine varer på Google shopping, eller på hele displaynetværket igennem deres smart-kampagner.
Du kan også indsende det til Facebook, her har du også rig mulighed for at bruge dine varer i annoncering, der både finde nye kunder og laver remarketing af dine produkter til de eksisterende kunder. Hertil kan de også tilføjes til din virksomheds Facebook og Instagram side, så du kan tagge dine produkter i dit organiske opslag.
Dette er så kun en brøkdel af hvor du kan indsende dine produktfeeds. Man skal se det som at udvide salget af sine varer til steder der ikke kun er din webshop. Derfor er det også typisk den mest profitable kanal at annoncere med, da Google og Facebook er blevet ekstremt dygtige til at finde de rette brugere når de skal vise dine varer frem.
Hertil sparer de også mange kliks på din webshop, da de typisk trykker på produktet og bliver sendt direkte ind til varen på din webshop, hvilket også er med til at øge konverteringsraten.
Hvor kan man bruge produkt feeds?
Udover de kanaler som allerede er blevet nævnt som eksempler, nemlig Google & Facebook, så er der et hav af andre muligheder hvis man har et godt produkt-feed.
Bare for at hurtigt opsummere mulighederne derude, så kan du bruge dit produkt feed her;
Pricerunner
Pricerunner bruger dit produkt feed til at matche dine produkter med deres egen database, så de kan dukke op i deres prissammenligningstjeneste. Hertil kan du også annoncere på Pricerunner og få sponsoreret placeringer i prissammenligninger, her bruger de også det produkt feed. Her er det vigtigt at vide dine GTIN/EAN numre er meget vigtige for at de kan matche dine produkter korrekt.
Daisycon
Daisycon er et af Danmarks største affiliate netværk, de tager typisk også produkt feeds ind når man opretter sig som partner. Det er fordi en stor del af de partnere de arbejder sammen med laver deres affiliate markedsføring igennem shopping ads, samt andre sider med pris sammenligningsfunktioner.
Partnerads
Partnerads bruger produkt feeds på samme måde som Daisycon, de har et hav af partnere som annoncere gennem produktannoncer, så de har behov for dit produkt-feed for at kunne drive den relevante trafik.
Bing Ads
Bing Ads har nu også fået nogenlunde samme konstellation som Google Ads, så derfor tilbyder de nu også shopping annoncer. Derfor er der ingen grund til ikke at prøve med dine produktannoncer på denne kanal også. Mange undervurdere at ikke alle får installeret Google Chrome, så deres normale dag-til-dag søgning foregår igennem Microsoft Edge, som altid bruger Bing som søgemaskine ud af boksen.
Pinterest bruger ligesom Facebook produkt-annoncer som er baseret på et produkt-feed, her kan man både lave remarketing og finde nye brugere. Det er yderst effektivt hvis man er skarp på sin målgruppe.
Snapchat
Snapchat er nu også begyndt med produkt ads, så derfor tilbyder de også muligheden for at tilføje et produkt feed. Det er også effektivt hvis man er skarp på sin målgruppe, så det skal slet ikke undervurderes som et stærkt led i ens remarketing, eller anskaffelse af nye kunder.
TikTok
Tiktok har nu også mulighed for produkt-ads, så her kan dit produkt-feed endnu en gang bruges. Det fungere ligesom på snapchat og pinterest. Bliv skarp på målgruppen og få mest muligt ud af denne kanal så den kan blive en stabil del af omsætningen i din webshop.
Når du så har oprettet dig selv på alle disse kanaler og indsendt dit produkt feed, er der ikke andet tilbage end at optimere på feedet- så du kan forbedre den performance der er på alle de ovenstående kanaler. Hvordan dette kan gøres bliver forklaret i del 2 – Optimering af produkt feeds.