Sådan tjener du flere penge gennem dit produkt feed

DATO

23. august 2022

LÆSETID

2 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

DATO

23. august 2022

LÆSETID

2 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

Hvad skal man gøre for at få mere ud af sine produkt feeds?

Dette er det helt rigtige spørgsmål alle burde stille sig selv!
Hvis du allerede har oplevet en smule succes med et helt almindeligt produkt feed, så burde du stærkt overveje at få feedet optimeret efter best-practice, det vil nemlig give blandt andet Google og Facebook et bedre grundlag for at finde de rigtige brugere for dig. Hertil hvis det også forøge placeringen man får i f.eks. Google Shopping, eller give potentielle brugere de rigtige oplysninger når de ser produktet, som gør at de trykker på din varer frem for konkurrentens varer.

Det du så skal gøre for at få mere ud af dit produkt feed ville være følgende;

Til at starte med er det nok lettest vis vi inddeler rettelserne i 2 kategorier, nemlig dem som skal udføres på hjemmesiden i dit CMS, og dem som skal laves i et tredjepartsprogram.

 

Titlen & beskrivelsen

Det du kan arbejde med på hjemmesiden er først om fremmest titlerne på dine produkter.

Gå dem igennem, er varens navn med i titlen, er der behov for at varens funktions også kommer med? F.eks. Du sælger et batteri som kun kan bruges til en bestemt type lygte. Så du skriver i titlen varens navn og hvad den kan bruges til, som vist her; “2 volt lithium batteri til Dupex lygte”.

Herefter sikrer du dig også at beskrivelsen uddyber hvad varen kan bruges til, samt alle dens egenskaber som kunne være relevante at vide for kunden. Google bruger så titlen og beskrivelsen til at hjælpe med at finde de søgeord varen skal dukke op på, som i dette tilfælde ville bl.a. være “2 volt lithium batteri”, “batteri til dupex lygte”, samt mange andre kombinationer.

 

GTIN – EAN – MPN

Har man et GTIN/EAN eller MPN stregkodenummer til sit produkt (Dette kan man typisk efterspørge hos en leverandør, ellers kan man slå det op på linket her)

Dette skal så tilføjes til hvert enkelt produkt, system såsom Shopify & Dandomain/Smartweb/Scannet har allerede felter klar til dette under hvert produkt, her kommer det også automatisk med i feedet efterfølgende. Er man i andre systemer skal man nok have noget udvikling på, med mindre man selv er kyndig i systemet.

Disse “unique identifiers” er noget Google, Facebook & Pricerunner bruger til at identificere produktet så det kan bruges til at sammenlignes med andre produkter. Det øger kun effektiviteten af dine shopping annoncer, så derfor er det altid en anbefaling at få med.

 

Størrelser, Køn, Karat,

Først og fremmest skal der redigeres i navnet på produkterne i feedet. Dette gøres typisk i et tredjepartsprogram lige efter det forlader shoppen og inden at det bliver sendt til f.eks. Google. Det gør man fordi nogen af disse rettelser ville ikke se godt ud på hjemmesiden.