DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Vi har i mange år delt ud af vores viden, så du som virksomhedsejer kan få et indblik i, hvad det er, der foregår helt nede i tandhjulene af digital marketing. Det gælder naturligvis også, når snakken falder på SEO, og i 2019 gjorde vi dig lidt klogere på, hvordan du skriver en god SEO tekst. Vi fortalte også lidt om, hvordan SEO som marketing disciplin har været igennem en rivende udvikling gennem de sidste mange år – og udviklingen er fortsat i samme hastighed til 2022. Det betyder naturligvis, at selvom vores blogindlæg fra 2019 på mange måder stadig er relevant i dag, så er der også nogle nye tendenser, som du bør være opmærksom på i dit arbejde med SEO.
Så hvordan får du mest muligt værdi ud af dit arbejde med SEO anno 2022? Det hjælper vi dig med at blive meget klogere på.
1. Søgeord vs. søgeintention
Noget af det, vi så i 2021, var, at Google i højere grad forsøgte at identificere forbrugernes søgeintention. Altså den intention, der ligger til grund for deres søgning, når de søger på et givent søgeord. Når du skal lave godt SEO content i 2022, er det derfor vigtigt, at du ikke blot optimerer dit content efter de søgeord, som du kan se, at forbrugerne søger på – du skal også overveje, hvad deres intention bag søgningerne er og forsøge at inkludere det i dit content. Tidligere har der i arbejdet med SEO været fokus på brugen af søgeord, og det er det, langt de fleste har optimeret deres content ud fra. Det skal du naturligvis fortsat gøre, men det er væsentligt, at du samtidig ser dybere ned i de givne søgeord og får indsigt i, hvad forbrugerne helt reelt har ment med deres søgning. Og her får du lige et eksempel:
En webshop, der sælger tøj og legetøj til børn samt interiør til børneværelset, har en kategori på websitet, der hedder ’børneværelset’. Webshopejeren undersøger, hvilke søgninger der er i mdr. på søgeordet ’børneværelset’, fordi det vel giver mest mening at optimere SEO teksten efter den kategori, som teksten skal ind på? Han finder ud af, at der er forholdsvis mange mdr. søgninger på det givne søgeord, så han vælger at SEO optimere sin tekst efter netop dette.
Tilgangen her har udelukkende søgeordet i fokus. Det anses ikke, hvad intentionen bag forbrugernes søgning er, når de søger på ’børneværelset’. I netop dette tilfælde kan der være mange. Det kan være, at de leder efter interiør, som webshopejeren sælger. Men det kan også være, at de søger inspiration til, hvordan de kan indrette børneværelset. Eller måske de er på udkig efter de trends og tendenser til børneværelset, der er oppe i tiden.
I stedet kan webshopejeren i forbindelse med søgeordsanalysen undersøge, hvilke beslægtede søgeord og søgefraser der er til forbrugernes søgning. Således kan webshopejeren nemlig hurtigt få et indblik i, hvad det reelt er forbrugerne ønsker at finde frem til med deres søgning, og han kan optimere sit content herefter, så det skaber mest muligt værdi for hans kunder. Det vil også give ham mulighed for at revurdere, om han har valgt det mest værdifulde søgeord at optimere imod, eller om han skal skifte strategi og fokusere på et søgeord, der fortæller mere om, hvad det specifikt er, forbrugerne kan finde på hans side.
Er der i søgeordsanalysen fx beslægtede søgeord som ’billeder til børneværelset’ og ’møbler til børneværelset’, indikerer det, at forbrugernes søgeintention reelt er efter interiør til børneværelset. Modsat vil beslægtede søgeord som ’inspiration til børneværelset’ og ’farver til børneværelset’ indikere, at søgeintentionen målrettet inspiration til indretning.
2. HUSK den tekniske SEO!
Brugervenlighed. Er ord, der efterhånden ikke er gået manges næser forbi. Som årene går, bliver vi som forbrugere mere og mere tiltrukket til ting, der er nemme og bekvemme – og det er nok også én ud af mange grunde til, at online shopping er boomet så meget, som det er. Med online shopping er det både nemt og hurtigt at shoppe lige fra sofaen. Og selvom denne udvikling på mange måder er en gave for webshopejere, så stiller det ligeledes høje krav til dem. Der skal nemlig ingenting til, før forbrugerne vurderer, at dit website ikke er det sted, de har lyst til at shoppe – for de kan på et split sekund finde et andet sted at handle. Dit website skal være hurtigt, brugervenlig og så nemt at navigere rundt i som muligt. Og det er her, at teknisk SEO kommer ind i billedet. Alle overnævnte ting er nemlig faktorer, du kan påvirke med teknisk SEO optimering.
Og kender du bare en lille smule til SEO, så er det nok ikke første gang, at du har hørt til teknisk SEO – og med god grund. Alle os digitale hajer har i mange år været bevidste om, at teknisk SEO spiller en stor rolle for, om forbrugerne vælger at købe hos dig eller dine konkurrenter. Det er ikke noget nyt. Det nye er, at dit arbejde med teknisk SEO nu faktisk har en direkte indflydelse på dine placeringer på Google – og det gælder naturligvis både den negative og positive indflydelse.
Google tager nemlig nu det, vi kalder for Core Web Vitals, med i sin vurdering, når dens søgemaskiner skal vurdere, om det er dit eller din konkurrents website, der er mest relevant at vise, når forbrugerne søger på Google. Skal du derfor op og sole dig i toppen af søgeresultaterne i 2022, er det væsentligt, at dit website er hurtigt og brugervenligt.
Skal du således investere i SEO i 2022, skal du, altså i højere grad have fokus på forbrugernes søgeintention samt dit websites tekniske SEO, når du skal sammensætte den perfekte SEO strategi. Og ønsker du at blive klogere på, hvorfor det er en god idé? Så kan du læse meget mere om de mange fordele, du får, hvis du investerer i SEO lige her.