Sådan sporer du knapper gennem Google Tag Manager

DATO

29. april 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Jeppe Skat

DATO

29. april 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Jeppe Skat

Hvad er Google Tag Manager?

Googles ‘tag manager’ værktøj er et værktøj som fungerer som forbindelsesled mellem analyseværktøjet og hjemmesiden. det vil sige at den indsamler og videresender det data din hjemmeside modtager, det sender den så videre til et analyseværktøj. Et analyseværktøjer kan både være Googles egen ‘Analytics’ eller tredjepartsprogrammer.

 

Hvordan bruger jeg det?

Google tag manager er delt op i 3 forskellige steps: Tags, Triggers og Variabler.

 

Tags

Et tag er hovedproduktet som tag manager leverer. Det er netop det forbindelsesled der er mellem analyseværktøjet og hjemmesiden. Tag manager kan oprette og redigerer tags.

Ved oprettelse af et tag så vælger du hvilken slags tag der skal bruges. fx ved oprettelse af mål til Google Analytics, bruges der {{Google Analytics indstillinger}} tagtype.

 

Triggers

En trigger er den handling der udføres på hjemmesiden som skal registreres via ‘tagget’.

En trigger kan være baseret på forskellige af hjemmesidens komponenter. Blandt andet kan triggeren være ‘klik på tekst’. Dette kan betyde at når en kunde klikker på teksten som triggeren er sat til, så fyrer triggeren.
fx.

  • Triggertype: ‘Klik’
  • slags ‘klik’: ‘Klik på tekst’
  • Tekst indhold: ‘Kontakt os her’

 

Variabler

Variabler er det der gør google tag manager i stand til at dynamisk hente data fra din side. Ved hjælp af variabler så specificere du triggeren der skal ske på din side.
Det er også dem der gør det muligt at kører et stykke kode som fx. at sammensætte tagget med google analytics via en variabel i stedet for at skulle indtaste kodestykket hver gang.

 

Step-by-step – knap sporing via. Google Tag Manager

 

Opret Google Tag Manager

  1. Gå til tagmanager.google.dk
  2. Klik på “Opret konto”
  3. Udfyld “kontonavn” og vælg land.
  4. Udfyld “Containernavn” og vælg “Web” (Containernavn kan være navn på din hjemmeside: Eksempel.dk)
  5. Klik på “Opret”
  6. Nu skal du indsætte de 2 scripts du får vist. afhængig af dit system kan det være lidt forskelligt hvordan. Men typisk kan du indsætte det første øverst i din hjemmesides <head> kode. det nederste skal indsættes i <body> kode.
  7. Klik på “Indsend”
  8. Klik på “Offentliggør”
  9. Klik på “Fortsæt”

 

Tilføj Variabler

  1. Klik på ”Variabler” fanen
  2. Klik på “Konfigurer” knappen under “Indbyggede variabler”
  3. Klik “Click Text” boxen af
  4. Klik tilbage ud, ved siden af “Konfigurer indbyggede variabler” boxen

 

Opsætning af ‘klik på tekst’ tag

  1. Klik på “Nyt tag” inde i “Oversigt” fanen
  2. Klik midt på “Tagkonfiguration” knappen
  3. Vælg “Google Analytics: Universal Analytics”
  4. Klik på “Sporingstype”
  5. Vælg “Hændelse”
  6. Navngiv Kategori og Handling efter behov. Fx: Kategori: Interaktion, Handling: Klik på tekst – Kontakt os
  7. Klik på “Vælg variabler for indstillinger” → “ny variabel”
  8. indsæt Google Analytics sporings ID i “Sporings-id” boxen. (sporings-id’et er UA-xxxxxxxxx-x nummeret)
  9. Klik på “Gem”
  10. Klik midt på “Triggers” knappen
  11. Klik på “+” i højre hjørne
  12. Klik midt på “Triggerkonfiguration” knappen
  13. Klik på “Alle elementer” under “Klik”
  14. Klik på “Nogle klik”
  15. Klik på “Click Element”
  16. Klik på “Click Tekst”
  17. Udfyld boxen til højre med teksten du har på knappen der skal spores. fx: ‘Kontakt os”
  18. Klik på “Gem”
  19. Navngiv knappen efter målet. fx: Klik på tekst – Kontakt os
  20. Klik på “Gem”
  21. Klik på “Gem”
  22. Navngiv tagget efter målet. fx: Klik på tekst – Kontakt os

 

Opsæt mål i Google Analytics

  1. Klik på møtrik symbolet / “Administrator” i Google Analytics
  2. Klik på “Mål” under fanen ‘Visning
  3. Klik på “NYT MÅL”
  4. Vælg “Tilpasset”
  5. Angiv navnet på målet. fx. Klik på tekst – Kontakt os
  6. Vælg type, Hændelse.
  7. Angiv Kategori og Handling. Disse skal være præcist det samme som i Google Tag Manager, både store og små bogstaver etc.
  8. Klik på “Gem”

Nu sporer du din knap på din hjemmeside, og du kan på Google Analytics se løbende hvor mange der trykker på din knap.