Sådan skaber du positivt cashflow gennem email-marketing

DATO

13. februar 2023

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Mikkel Eriksen

DATO

13. februar 2023

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Mikkel Eriksen

Kender du til KPI’erne LTV (LifeTime Value) og CAC (Customer Acquisition Cost)? Uanset, så synes jeg du skal læse med her.

Hvis IKKE du kender til dine kunders livstidsværdi så SKAL du læse med her, for det er en guld gruppe at pleje og arbejde med. Her er nogle hurtige facts om hvorfor:

  • Det er 25 gange sværere at “skaffe” en ny kunde end at beholde en nuværende
  • En eksisterende eller forhenværende kunde vil bruge 31% mere på et givent køb
  • Efter blot ét køb vil 27 % af kunderne vil vende tilbage for at foretage køb nummer to
  • En andengangskøber er 45 % mere tilbøjelig til at købe en tredje gang
  • En kunde, der gennemfører et tredje køb, er 54 % mere tilbøjelige til at købe igen

JA, helt overordnet set bruger tilbagevendende kunder 17 % MERE pr. transaktion

Men lad os nu dykke lidt dybere i de 2 faktorer her, LTV og CAC.

LTV (Lifetime Value) står for den gennemsnitlige værdi en kunde har for din virksomhed over sin levetid som kunde.
CAC (Customer Acquisition Cost) står for omkostningerne forbundet med at opnå en ny kunde, altså købe en ny kunde.

 

Hvorfor er det så de 2 nøgletal er vigtige?

Kort forklaret: en højere LTV sammenlignet med CAC, resulterer i et positivt cashflow, da du tjener mere på eksisterende kunder end det koster at opnå dem. Derfor er det helt essentielt, at du har en fokuseret indsats og strategi for at forbedre dine kunder livstidsværdi, altså den kære LTV.

Hvordan gør du så? Hvordan forbedrer du dine kunders livstidsværdi

Kunders LTV forbedres primært – og mest effektivt – via email-marketing. Dette kan blandt andet gøres på følgende måder:

  • Fokus på kundeoplevelse: Ved at give kunderne en positiv oplevelse og skabe en stærk forbindelse til virksomheden, vil du øge deres loyalitet og sandsynligheden for at de vender tilbage og køber igen.
  • Kundetilbud og såkaldte “belønningsprogrammer” eller VIP-lister: Her kan du ved at tilbyde kunderne specielle tilbud og loyalitets-bonusser motivere dem til at købe mere og oftere.
  • Opfølgning på kundesalget: Ved at følge op på kundesalget kan du identificere eventuelle problemer eller udfordringer og handle derefter for at øge kundetilfredsheden, og give kunden mulighed for at give brugbar feedback med deres eventuelt problemstillinger, ris og ros.
  • Ved at målrette kampagnemails til eksisterende kunder, kan du øge deres opmærksomhed og loyalitet og fastholde dem som kunder, med specifikke tilbud eller informerende mails omkring produktets unikke egenskaber, kvaliteter eller andre unique selling points ved enkelte produkter.

Når du så tager et kig dybere i de data dine kunder lader dig stå tilbage med, kan du kigge ind i at tilpasse din strategi, ved at analysere deres data. Gennem data om kundeadfærd kan du identificere mønstre og tendenser, og på den måde tilpasse markedsføringsstrategierne derefter, så du hele tiden optimerer dine kunders købsrejse på baggrund af de data de efterlader til dig.

 

Sidder du nu og tænker; jamen det har vi allerede gjort? Så er der slutteligt her 3 andre faktorer, du kan kigge på, for at forbedre dine kunders LTV:

  • Konverteringsfrekvens: Hvor ofte konverterer de kunder du får ind gennem dine emails? Er der mismatch i den information du udsender ift. den information eller incitament for salg dine kunder efterspørger? Har dine kampagnemails den ønskede effekt eller skal strategien revurderes?
  • Primær data via et spørgeskema indsamling: Bed dine kunder om at udfylde et spørgeskema på konkrete steps i kunderejsen, og brug DERES feedback til at optimere deres kunderejse næste gang de besøger din webshop gennem en af de mails du sender dem. Giv dem eventuelt et gavekort til din webshop, som tak for hjælpen, og de vil glædeligt give dig guldkorn du kan bruge til at optimere deres næste besøg.
    Alternativt kan du prøve at opstille et funnel-diagram, der lokaliserer nuværende kunderejse og konverteringsrater i løbet af processen, og på den måde identificere, hvor kunderne falder fra i købsrejsen.
  • Cross-selling og upselling: Udnyt kendskabet til dine kunders behov og præferencer til at tilbyde relaterede produkter og tjenester, der øger deres værdi for virksomheden.

 

Opsummeret vil det sige:

Ved at arbejde strategisk på dine eksisterende kunder (LTV), kan du bidrage positivt til dit cashflow, og endda øge dette, uden at skulle bruge et stort marketingbudget på at “købe” nye kunder (CAC).

Jeg håber det har givet stof til eftertanke, og var blot nogle inputs til hvordan du kan arbejde med at forbedre din virksomheds cashflow gennem en strategisk tilgang til email-marketing og en fokuseret indsats på at øge dine kunders LTV.