Sådan kommer du i gang på Pinterest Ads

DATO

23. marts 2022

LÆSETID

5 min

SKREVET AF

Julie Bjerre

DATO

23. marts 2022

LÆSETID

5 min

SKREVET AF

Julie Bjerre

Har du fået øjnene op for de mange muligheder på Pinterest, men er du i tvivl om, hvor du skal starte? Vi hjælper dig godt i gang med denne guide!

 

Hvor skal jeg starte?

For at kunne komme i gang med Pinterest skal du have oprettet en virksomhedskonto. Det er heldigvis ganske simpelt – og når det er gjort, så er du allerede godt i gang!

Med en virksomhedskonto er det nemlig muligt at oprette målrettede annoncer på Pinterest til forskellige målgrupper.

Og netop målretningsmulighederne på Pinterest er interessante. Her kombineres nemlig det bedste fra Facebook og Google – og du kan derfor både målrette efter lookalike, retargeting, interesserer og søgeord.

Når du har dine målgrupper på plads, er det på tide at indsætte dit Pinterest sporings-tag i din backend og uploade dit produktfeed. Så kan du både spore effekten af dine Pinterest annoncer og bruge dynamisk retargeting direkte fra kundernes interesse i dine produkter! Smart, ikke?

Nu mangler du blot at få oprettet dine første kampagner – og annoncer (pins)!

 

Giv dig i kast med de forskellige annonceformater

På Pinterest kaldes opslag for pins – og jeg vil gerne hjælpe dig med at blive klogere på de forskellige formater.

For når pinners (brugere på Pinterest) scroller igennem deres startfeed eller søger efter noget bestemt bliver de mødt af en masse pins – og her er det vigtigt at man skiller sig ud! Der findes 4 forskellige annoncetyper:

  • Standardpins
  • Videopins
  • Karruselpins
  • Katalogpins

 

Standardpins

De såkaldte standardpins består af lodrette billeder i høj kvalitet, hvor du kan fremhæve din forretning visuelt. Pinterest er nemlig et visuelt medie, hvor less is more. Det æstetiske skal komme i første række – og derfor skal det være simpelt, pænt og overskueligt. Det er god ide at inkludere logo og en fængende overskrift – og ellers skal billedet tale for sig selv!

 

Videopins

Med videopins kan du adskille dig fra de andre pins i feedet – og fange folks opmærksomhed med en kort video på 6-30 sek og et tydeligt budskab. Husk tekstoverlejring, da mange ser videoerne uden lyd!

 

Karruselpins

Det gode ved karruselpins er, at du kan fremhæve 2-5 billeder – hvor titel, beskrivelse og destinationsside kan variere. Dette format er perfekt, hvis du gerne vil have flere produkter, funktioner eller lignende i fokus i én annonce.. Det ideelle format er 1:1 eller 2:3. 

 

Katalogpins

Skal du hurtigt i gang på Pinterest og har du allerede nogle skønne produktbilleder – så skal du lægge ud med katalogpins. Her vises produkter direkte fra dit produktfeed i dine annoncer og du har mulighed for at lave specifikke produktsæts på eksempelvis bestemte brands eller kategorier. Lidt ligesom vi kender det fra Facebook. Katalogpins er særligt god til dynamisk retargeting – og derfor god til at fange de lavthængende frugter med brugere, som allerede har vist interesse for lige netop de produkter.

Jeg håber at det gav dig et indblik i, hvordan du kommer i gang på Pinterest, så du kan få sat aftryk på denne kanal før alle andre gør!