DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Har du læst lidt om online marketing, er du absolut stødt på begrebet retargeting før.
Kort sagt handler det om, at du i din annoncering målretter de brugere, som tidligere har besøgt eller foretaget givne handlinger på din webshop. Og én ting er absolut sikkert: Rigtig mange webshops har imponerende afkast på deres retargeting-annoncer.
Men hvordan kan du bruge retargeting på Facebook for din webshop? Det vil jeg give dig et par bud på her.
Korrekt opsætning af Facebook Pixel
Hele fundamentet i din retargeting ligger i din sporing. Og gennem en (korrekt opsat) Facebook Pixel kan du tilsikre, at Facebook er i stand til at genkende de brugere, der besøger din webshop – og hvilken adfærd disse har.
Uanset hvor, du starter, bør det være første opgave på listen, at du skal sikre dig, at din Facebook Pixel er korrekt opsat og sporer de konverteringer og hændelser, du i din webshop måler på; fx køb, produkter lagt i kurv og tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Mulighederne er mange. Her kan du læse mere om Facebook Retargeting.
Generelt om retargeting
Skal man sætte marketing på en formel, handler det om at finde sin målgruppe og kommunikere til denne. Netop her viser retargeting-annoncering sin force.
Det gode er, at du ved, at disse brugere er interesseret i dit produkt, eftersom de, naturligvis, allerede har aflagt visit på din webshop. Og sælger du garn, er det sjældent, at ikke-garninteresserede lægger visit på din webshop.

Sættes dette på en virksomhedsformel, kan man sige, at du tilsikrer dig, at hver krone, du bruger, bruges på at ramme netop din målgruppe; og derved sikre en større omsætning på din webshop og en øget kontakt med dine kunder og relevante brugere.
Formater på Facebook
Alle annonceringsformater kan målrettes mod retargeting-målgrupper. Altså du kan både annoncere med annoncer for dit nyhedsbrev, dine produkter, dine videoer eller med det formål, at synes godt om din side mod personer, der tidligere har besøgt din webshop.
En af de mest populære annonceringsformater er en såkaldt DPA; dynamiske produktannoncer. Den korte forklaring herpå er, at brugerne får vist akkurat de produkter, som vedkommende har klikket på, interesseret sig for eller lagt i kurven.
Derfor er alle annoncer individuelle (altså dynamiske) for hver bruger, og det giver brugeren en bedre oplevelse og højere engagement på dine annoncer.
På den måde får dine brugere, du markedsfører dig mod, en følelse af, at denne annonce er udarbejdet med tanke på den pågældende. Her kan du læse mere om Facebook DPA.
Enhver marketing-medarbejderes skræk er, at modtageren finder ens annoncer irrelevante og decideret forstyrrende.
Langt de fleste webshops gør brug af netop dette annonceringsformat, og du finder det frem ved at vælge ”Salg fra produktkatalog,” når du opretter en ny kampagne i din Business Manager på Facebook.
Led i din marketing-strategi
Hvis du kender den klassiske salgstragt, så hører retargeting til i de sidste led. Du målretter (på ny) de besøgende, der har kendskab til din webshop og allerede har udvist deres interesse for deres webshop.
Og selvom det lyder som en god idé, hvilket det er, sætter det også en begrænsning for dine muligheder. Hvis dine retargeting-annoncer viser gode resultater, kan du være fristet til at skrue op for disse.
Men dette er ikke altid muligt, fordi flaskehalsen naturligvis er din indkøb af kold trafik gennem andre kanaler – fx Google Ads eller Facebook-annoncering mod nye målgrupper, der ikke har et kendskab til din virksomhed allerede.
Dette siger naturligvis også noget om din generelle annonceringsplatform, eftersom du med retargeting evner at få mere ud af dine allerede eksisterende kanaler; du kan få mere ud af de penge, du bruger på fx Google Ads, eftersom du følger op på din indkøbte trafik.
Skal man implementere retargeting i sin marketing-strategi? Svaret er ja, og herunder kommer der tre rigtig gode grunde til, hvorfor du skal anvende retargeting:
- Brugerne kender allerede din virksomhed og dine produkter gennem dine retargeting annoncer, og det er derfor relevante leads.
- Man kan skræddersy og vise mere relevante annoncer. Da du med retargeting kampagner kan segmentere din målgruppe baseret på deres adfærd.
- Retargeting gør dine målgrupper til potentielle kunder. Sandsynligheden er nemlig stor, da dine tilbagevendende besøgende viser større interesse for dit produkt. Klik og konverteringer vil derfor være højere efter det første besøg.
Et samspil mellem din marketing-strategi og Facebook retargeting er du med til at optimere din omsætning og i sidste ende, indtjening.
Derfor kan du roligt læne dig tilbage og nyde en kop kaffe, mens retargeting holder styr på dine tidligere besøgende, og forhåbentligt konvertere flere af dem til at blive kunder i din webshop.