DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Content marketing. Et buzzword, der uden sammenligning er hedt i marketingkredse. Og gør du brug af det effektivt, vil dine kunder elsker dig – og de vil strømme ind. Trods ordet lyder både moderne og højpandet, behøver det ikke være omfattende og tidskrævende. Slet ikke. Det kan være små, korte videoer filmet på din smartphone i pausen mellem to aftaler. Et perfekt tiltag til dig, der i forvejen har nok at se til i din virksomhed.
Hvad er content marketing?
Begrebet er et farvel-vink til ”køb nu!”-annoncer og et skub mod hjælpende og vejledende markedsføring. Du kan bruge video, blogindlæg, podcast, små statusopdateringer på sociale medier og sågar lave din egen e-bog. Mulighederne er uendelige. Hiv et stykke papir (eller din smartphone) frem, og skriv ét enkelt spørgsmål ned: Hvordan kan jeg hjælpe mine kunder? Er du frisør, kan du give tips til, hvordan damerne sætter en fin frisure til festlige lejligheder. Er du håndværker, kan du give tips til, hvordan farmand lægger fliser på badeværelset. Og er du et online marketing-bureau, kan du skrive om, hvordan man laver god content marketing – præcis, som vi gør lige her. At benytte content marketing i din strategi giver mange fordele – multiplikatorer, som økonomerne siger. Lad os tage de fire vigtigste:
1. Dine kunder ved, du er dygtig
Ved at give vejledende indhold fortæller du dine kunder, at du er ekspert. Det gør du gennem din handling og din vidensdeling – og det virker mere troværdigt end selvudnævnte ekspert-titler på egen hjemmesider. Dette er en ægte vare, som kunderne rent faktisk kan bruge til noget.
2. Stryg til tops på Google
Som mange andre med en hjemmeside, kender du allerede til søgemaskineoptimering: Kampen om de øverste placeringer på Google. Og her er content marketing et vigtigt redskab. Du skaber indhold, som dine brugere elsker, og det går ikke Googles næse forbi.
3. Association til dit håndværk
Hvis du allerede har hjulpet dine potentielle kunder med content marketing, så er der stor sandsynlighed for, at de kommer til dig, næste gang håret skal klippes, eller garagen skal bygges. Du er hjælpsom. Du er dygtig. Og du har overskud til at producere indhold, som dine potentielle kunder kan bruge til noget reelt.
4. Giv dine kunder lyst til at købe
Driver du en webshop, bør produkterne, som du anmelder eller omtaler, naturligvis være nogle, som kan købes på din webshop. Et glimrende eksempel er Carolines Køkken, som har kørt mange annoncer, hvor de viser sunde opskrifter, hvori deres fedtfattige madlavningsfløde indgår. Godt tænkt.
Hvad er du god til?
Med de mange mulige kanaler, du har, er det vigtigt at træffe et valg: Hvor skal jeg lægge min energi? Det er de færrste af os, der både kan være på video, blogindlæg, tekster, e-bøger og meget andet… hele tiden. Overvej derfor med dig selv, hvad du er god til. Er du en fantastisk forfatter med en lyst til at formulere dig skriftligt, så er blogindlæg og vidensartikler det oplagte valg. Er du glad for at snakke, burde du vende blikket mod video eller lydoptagelser. Det er op til dig at finde ud af. En kombination af små, korte videoer filmet på din smartphone og blogindlæg et par gange månedligt et aldeles glimrende og overskueligt valg.
Hvad skal jeg skrive om?
Som ekspert indenfor dit område kender du naturligvis allerede til mange problemstillinger, som dine kunder står med – og som du møder i din hverdag. Skulle du have brug for ekstra inspiration til emner i content marketing, kan du:
- Kigge dine konkurrenter over skuldrene og se, hvad de gør godt.
- Google dit fagområde og læse nogle af de spørgsmål, som folk stiller på fx fora.
- Spørge dine følgere på de sociale medier; lav fx en afstemning på Facebook, som også giver en følelse af medbestemmelse for dine følgere.
Og afslutningsvis vil jeg blot opfordre dig til at holde øje med andre, store virksomheder, der bruger content marketing aktivt. Her er der tonsvis af inspiration at finde. Det er alt fra Coop og deres opskrifter til Unisport og deres anmeldelser af fodboldstøvler.