Linkbuilding

Løft din side til toppen af Google.

Diversitet og kvalitet i din linkprofil.

Indgående links er stadig en af de vigtigste faktorer, når Googles algoritme vurderer om det er dig, eller din konkurrent der skal nyde solen øverst i søgeresultaterne. Du kan anskue links fra andre sider, som anbefalinger af din forretning. Det er ikke alene nok der er mange, der skal også være en substans af kvalitet.

Hos Webbler er vi eksperter i linkbuilding og sammensætning af din linkprofil, således der skabes en god cocktail af volumen og troværdighed.

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

SEO - Cases

Historier fra kunder vi har udført søgemaskineoptimering for.

227% flere besøgende fra organisk trafik

FoodTV er danmarks foretrukne online madunivers. Universet er skabt af folkene bag den folkekære serie Masterchef.

LÆS CASEN OM FoodTV ⋙

149% stigning i samlet omsætning

Corner Of The West er et Danproduceret tøjmærke med rødder i vestjylland.

LÆS CASEN OM Corner Of The West ⋙

Porcani får mere end 14 gange pengene igen

Porcani er en webshop som levere hundefoder, hundeartikler, katteudstur, og meget mere, til dyrejere over hele danmark. Vi har hjulpet den med SEO, Google Ads/shopping, og facebook annoncering, hvilket har givet dem stor vækst.

LÆS CASEN OM Porcani ⋙

Linkbuilding

Linkbuilding er en stor og ikke mindst meget vigtig del af arbejdet med SEO. Disciplinen går i alt sin enkelthed ud på at ”bygge” links, der peger mod din hjemmeside. Links fra andre hjemmesider anses af Google som en kvalitetsstempling af dit indhold/produkt/ydelse, hvilket søgemaskinen belønner med bedre placeringer i de organiske søgeresultater. Har du brug for hjælp eller sparring ift. linkbuilding til din hjemmeside/webshop, står vi i Webbler til rådighed – uanset om du ønsker strategisk rådgivning eller hjælp til at finde og bygge links.

 

Mange parametre at tage højde for

Linkbuilding er ikke for børn og sarte sjæle. Det kræver nemlig oceaner af tålmodighed, hårdt arbejde og vedholdenhed at bygge links, der sikrer din hjemmeside eller webshop en organisk topplacering på Google. Et link er nemlig ikke ”bare” et link – nej, der er mange ting at tage højde for i vurderingen af, om et link er relevant og skaber værdi for lige netop din forretning. Disse inkluderer blandt andet:

 

  • Domæne og URL-styrke
  • Semantik/relevans for din hjemmeside
  • Ankerteksten
  • Do- eller nofollow-link
  • Linkets placering.

 

Ovenstående er blot et par eksempler på de forhold, der har væsentlig betydning, når vi vurderer, om et link er din tid og/eller penge værd. Det kræver indsigt, erfaring og ikke mindst tid at kunne omsætte og bruge disse parametre, og særligt sidstnævnte er ofte en knap ressource blandt hjemmeside- eller webshopejere. Det betyder dog ikke, at du bør nedprioritere linkbuilding – i hvert fald ikke hvis du har ambitioner om at komme i kridthuset hos Google. Med Webbler som sparrings- og samarbejdspartner kan du overlade hele eller dele af arbejdet med at bygge links til os. Vi har den nødvendige indsigt og adgang til de gængse værktøjer såsom Ahrefs og Majestic, hvilket gør os i stand til at kortlægge, planlægge og bygge relevante, værdiskabende links til din hjemmeside eller webshop. Vi sørger for alt fra den indledende grovsortering og kontakten til de pågældende hjemmesider til udarbejdelse af indhold og publicering. Du kan således trygt læne dig tilbage og lade os varetage din linkbuilding eller bruge os som sparringspartner, hvis du selv ønsker at sidde med det.

 

Kvantitet eller kvalitet?

Du finder sjældent et endegyldigt svar, men et god et af slagsen kunne være: Begge dele. Du kan ikke snyde Google ved at oprette en masse dårlige links, som reelt set ingen værdi har i sig. Der skal være en god kvalitet, autoritet og relevans i de links, der peger mod dit website. Og på den anden side er det også nødvendigt for dig at få lagt lidt volumen på, så du hurtigere kan komme op og måle dig med dine konkurrenter, der ligger over dig.

Vigtigst af alt er, at du har en naturlig tilgang i et naturligt format; herunder realistiske ankertekster, en god fordeling til linkdestinationer og meget mere. Mange laver fejlagtigt kun arbejde, der går ud på at give links til de sider, de gerne vil rangere på. Og trods disse sider (også) skal have links, er denne strategi ofte for ensidet og unaturlig. Det er helt naturligt for et website, at der kommer links til ”Kontakt os”-siden, ”Om os”-siden og måske endda også siden med cookie- og privatlivspolitik – også selvom du ikke drømmer om at lægge nummer ét på ”cookie- og privatlivspolitik.”

 

Gør brug af de rigtige værktøjer

At overvåge din linkbuilding og dit website uden et værktøj er nærmest umuligt. Du kan komme rigtig langt med fx et værktøj som Ahrefs, hvor du kan overvåge dine egne links. Ydermere kan du se, hvilke links dine konkurrenter har og derved få idéer til nye muligheder. Her ser du fx et eksempel på linkprofilen for TV2.dk (et temmelig stærkt domæne).

Mange veje til Rom

Linkbuilding kan og bør angribes på mange forskellige måder – alt lige fra outreach til gæsteindlæg på relevante blogs og magasiner. På denne måde sikrer du dig selv en alsidig, naturlig og ikke mindst stærk linkprofil, som understøtter din organiske trafik. Borte er de dage, hvor du ved hjælp af artikeldatabaser, linkkataloger og forumkommentarer kunne bygge din vej til tops på Google med nemme og mildest talt dårlige links. Google har med opdateringer som Penguin skærpet kvalitetskravene til links og fjernet værdien ved at bygge mange, irrelevante og tvivlsomme links. I 2018 er linkbuilding baseret på kvalitetsindhold og relevans, og det stiller krav til dig som webshop- og hjemmesideejer. Der er ingen overspringsmuligheder – det kræver blod, sved, tårer og en skudsikker link-strategi.

 

Hvad koster linkbuilding?

Hvad koster en bil? Et svært spørgsmål at svare på, og det samme gør sig gældende, når det kommer til et prisoverslag ift. linkbuilding. At bygge links er på mange måder en kunstart, som de fleste kender til, men færreste mestrer, og netop af denne grund er der flere ting, som har indflydelsen på prisen, herunder dine ambitioner, konkurrencen i din branche og selvfølgelig den valgte strategi. Befinder du dig i en branche præget af benhård konkurrence om de fremtrædende organiske placeringer, vil du alt andet lige skulle afsætte et større budget til linkbuilding, end hvis du skulle være så heldig at være den eneste udbyder i din niche. Prismæssigt kan linkbuilding således virke en anelse uigennemsigtigt, men bare rolig – ønsker du en ganske uforpligtende vurdering af din konkurrencesituation, hvor vi også kommer med forslag til et passende budget, er du mere end velkommen til at kontakte os. Så lover vi at komme med en (god) pris.

 

Er gratis linkbuilding spild af tid?

På et par timers arbejde (og med kendskab til de rigtige websites), kan du få oprettet over 100 links til dit website. Og dette er ikke sikkert, at det er en god idé; det er det sjældent. Men du må alligevel ikke helt afskrive værdien af gratis links – links, som du nemt kan gå ind og tilføje. Selv har vi udarbejdet et whitepaper, hvor vi giver dig syv gratis linkmuligheder.

 

Du finder en række solide og stærke website, hvor det har en høj relevans for dig at tilføje dig. Fx kan det være på virksomhedssøgesider som Krak og De Gule Sider – her bliver du ikke bare synlig for dine brugere, men du får også et link fra et stærkt site. Ydermere kan du supplere din eksisterende linkbuilding ved at oprette dig i fx databaser, som har relevans for din virksomhed, for at opbygge en naturlig variation og tilgang i din linkprofil.

 

Det er derfor ikke spild af tid, men du skal i høj grad være opmærksom på at bruge det rigtigt – og ikke overdrive! Det kan virke fristende at få +50 links til sit website på en formiddag, men det er ikke en god idé. For det første er det unaturligt, dertil har langtfra alle links relevans for dit site.

 

Analyse, strategi og eksekvering

Når snakken falder på linkbuilding, opdeler vi normalt arbejdet i tre faser; analyse, strategi og eksekvering. Indledningsvist kortlægger og analyserer vi din eksisterende linkprofil og sammenholder denne med konkurrenternes ditto. På denne måde danner vi os et indtryk af, hvor du står i dag, og hvordan du klarer dig ift. dine konkurrenter. Dette er udgangspunktet for det næste skridt, hvor vi fastlægger en strategi for omfanget og kvaliteten af de links, vi går efter, selvfølgelig afstemt ift. dit budget. Med afsæt i vores fælles strategi, hvor vi sammen har defineret hinandens opgaver og ansvarsområder, påbegynder vi eksekveringen og arbejdet med at skaffe dig eksponering og ikke mindst links på relevante hjemmesider, som skaber værdi og giver mening ift. dit produkt og publikum. Vi er meget kræsne, når det kommer til de hjemmesider, vi bygger links fra, hvorfor vi som udgangspunkt begrænser os til sites såsom branchemedier, aviser, nicheblogs mv. Dette er din sikkerhed for, at vi udelukkende bygger links til din hjemmeside, som også virker og bidrager til din organiske eksponering i morgen. Ingen halvfærdige lappeløsninger – kun effektiv, relevant linkbuilding.

 

Lad os løfte din forretning til nye organiske højder

Har du store ambitioner for din hjemmeside eller webshop ift. SEO, kommer du ikke uden om linkbuilding. Et website uden en klar plan for og fokus på linkbuilding svarer til et hus uden et tag – det giver ingen mening, og selvom du måske sparer penge på kort sigt, skal du nok ikke regne med alt for mange besøgende. Er du på udkig efter en samarbejdspartner ift. linkbuilding, der har de rette kontakter, løber stærkt og forstår din forretning? Hos Webbler er vi eksperter i linkbuilding og har arbejdet med disciplinen igennem flere år, hvorfor vi efterhånden har opbygget et stort netværk af samarbejdspartnere og indgange på tværs af brancher. Vi kan hjælpe dig med både den strategiske og operationelle del af linkbuilding og skræddersyer naturligvis en løsning til dine ambitioner og budget. Er du klar til at løfte din forretning til nye organiske højde og blive perlevenner med Google? Tøv ikke med at kontakte os – sammen skaber vi resultater.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS