Less is more: Men er Less nok?

DATO

15. marts 2023

LÆSETID

2 min.

SKREVET AF

Majse Skole

DATO

15. marts 2023

LÆSETID

2 min.

SKREVET AF

Majse Skole

Jeg tror på følgende: at less is more

Men spørgsmålet som alligevel popper op lyder: er det nok?

Er lidt ‘nok’, eller er det en kamp, som er tabt på forhånd pga. manglende indsats?

Der findes både ting, som bekræfter mine tanker, men ligeledes ting som gør dem til skamme…

Herfra tager jeg selvfølgelig en marketing vinkel på… for det er der vores fælles interesse ligger!

 

Algoritmerne fortæller mig, at less (måske) ikke altid er nok.

Arbejder du med organisk SoMe, og har et mål om at nå længere ud, kræver algoritmerne interaktion og proaktivitet fra din side.

En hyppig frekvens på dine opslag – så det du vil ud med altid er up-to-date

Derudover virker det også til, at algoritmen arbejder efter princippet ‘giv lidt og tag lidt‘. Prøv selv at like & kommenter et par opslag umiddelbart efter du selv har postet – hvis du gør det til en vane tør jeg næsten vædde med, at dine egne opslag når nye højder løbende.

Et andet eksempel jeg ofte ser i mit samarbejde med kunderne er ift. content. Her sker ofte en udvikling fra billedmateriale til video content.

Særligt Facebooks algoritme ELSKER nemlig video content, og forfordeler endda content som indeholder .gif, .mp4 osv.

 

Nå den ekstra mil(lion)

Jeg vil gerne her dele et par tips til, hvordan du kan nå den ekstra mil med små justeringer i dit marketingsetup.

  • Brug video content i din markedsføring – særligt på paid social
  • Husk udvidelserne i Google Ads – de kan være mange penge værd at sætte op
  • Udforsk mulighederne for din forretning. Vi har fx en kunde, som omsætter for +40.000 på Pinterest
  • Hav styr på dine prioriteringer. Hvad er vigtigst: ROAS, toplinje eller bundlinje? Afhængig af dit svar, er det nemlig forskellige steder i din forretning, der kræver din opmærksomhed.
  • Kend din forretning. Driver din markedsføring en h***** masse trafik, men konverterer det ikke? Så er det nok selve shoppen du skal tage et kig på. Jeg påpeger gerne hullerne i osten – hvis du er klar til at nå den ekstra mil(lion)!

 

Hvorfor nøjes og tænke: ‘Det er nok!’

NÅR VI BEGGE VED, DU GERNE VIL MERE

Derfor er jeg også nødt til at stille dig et spørgsmål. Når du nu VED, at algoritmerne har præferencer… hvorfor fortsætter du så med at billedannoncer og passivitet ift. andres content?

Næste gang du gør noget, så håber jeg du lige stopper op og overvejer: Er less nok?

 

Tør du tage et spadesik dybere?

Jeg har taget et eksempel med, hvor du virkelig kan se effekten af at stille sig selv spørgsmålet: Er less nok?

Udgangspunktet er en af vores SEO kunder. De skrev selv tekster til deres webshop, men kom ikke hele vejen rundt ift. de krav, som stilles til SEO tekster:

  • Arbejd på de søgeord med mest potentiale
  • Inkluder relevante long tail søgeord i teksterne
  • Den rette længde til teksterne – ift. konkurrenterne
  • Optimerede overskrifter efter søgeord og HTML
  • Optimerede titletags og metabeskrivelser

Efter 6 mdr. samarbejde – og en masse SEO tekster senere viste det sig at her havde less langt fra været nok.

Da vi fik ovenstående implementeret i teksterne på tværs af hele webshoppen vækstede selvsamme shop nemlig med 141% i ren organisk omsætning – og hele 40% i samlet omsætning.

 

Du kan læse hele casen om SMRS lige her.