Påvirk potentielle kunder igen
på købsrejsen med Facebook Ads.

Facebook er et fantastisk værktøj til at samle op på trafikken fra din webshop. Facebook ved
(skræmmende) meget om os, men det kan du heldigvis bruge til din fordel i din markedsføring.

Vi hjælper dig med at udvælge den rigtig strategi, de rette målgrupper og de bedst performende
annoncer på Facebook ads, som sikrer dig flere kunder. Kontakt os i dag og få en skræddersyet plan.

Mulighederne med Facebook Ads

Købsrejsen kan for en potentiel kunde starte fra den dag de første gang møder din webshop og dit brand – og her starter rejsen med Facebook ads. Det er efterhånden de færreste, der ikke på et eller andet tidspunkt har oplevet at blive mødt af reklamer i deres feed på Facebook. Og det er nok også de færreste, der ikke har oplevet, at disse ‘sponsorerede’ annoncer på en eller anden måde er direkte relateret til noget du tidligere har søgt på eller på anden vis har interageret med i andre online sammenhænge. Det er langt fra tilfældigt, og kan forklares med ordene: Facebook retargeting.

Facebook vokser, og med sin enorme volumen er Facebook blevet en afgørende annonceringsplatform, der afspejler et kæmpe kommercielt potentiale for dig, der ønsker at målrette din annoncering mod bestemte og relevante målgrupper med henblik på at øge dit afkast og generere værdifulde leads. Derudover kan vi også ‘fange’ nye potentielle kunder gennem Faceboo

Som før nævnt ved Facebook rigtig meget om os – bevidst eller ej. Derfor er det en god platform at søge efter nye kunder. Der er forskellige metoder til at nå frem til de potentielle kunder – det nytter nemlig ikke blot at skyde med spredehagl – når vi lige så godt kan bruge den viden Facebook har. 

De fleste ved måske, at der er penge at spare ved at genaktivere købende kunder fremfor at købe nye. På Facebook har vi ligeledes muligheden for at genaktivere købende kunder. Som med de andre knudepunkter i købsrejsen, kan vi også række ud til tidligere kunder, og på den vis skabe nye salg med eksisterende kunder.

Opbyg og opsæt dine Facebook Ads

Til at understøtte og ‘fange’ dine kunder i købsrejsen, kan du med fordel gøre brug af retargeting flows – altså annoncer, som kommer i en bestemt rækkefølge efter hinanden.

Et eksempel kunne være, at annonce A, B og C vises mellem 0-14 dage efter sidste besøg, og annoncerne D og E til dem, der har besøgt siden for mellem 14-28 dage siden.

Det giver dig mulighed for at sende målrettede budskaber til din målgruppe og ramme dem lige der, hvor de befinder sig på rejsen.

For at ramme de kunder vi ønsker at genaktivere, kan man lege med intervaller helt op til 2-3 måneder efter sidste køb, ligesom vi kan sætte specifikke kampagner og annoncer op for at indfange nye potentielle kunder.

Det er et must at opsætte effektiv retargeting for enhver webshop, men det er særligt relevant for dig, der har en høj kompleksitetsgrad i dine ydelser eller en høj pris – altså ydelser, hvor kunderejsen er længere, og din målgruppe skal påvirkes i længere tid og have passende betænkningstid.

Brug dit produktkatalog og din Facebook pixel

I opsætningen af dine retargeting annoncer er der særligt to ting du skal have styr på. Du skal uploade dit produktfeed til Facebook og tilføje en Facebook pixel, så du kan spore de besøgendes adfærd på din webshop.

Når du opretter annoncerne er der særligt tre ting, som du skal være opmærksom på:

  • Du vælger den rigtige målgruppe
  • Du vælger den rigtige konvertering at optimere mod
  • & du vælger den rigtige tekst

Du kan med fordel splitteste målgruppen. Opret en med dem, som allerede har lagt i kurv og test med fx produktvisning eller krydssalg. Splittest også målretningen. For nogle skal du optimere mod ‘køb’, mens andre har mere succes med ‘View_Content’ eller blot et klik.

Det sidste punkt handler i høj grad om målgruppen – hvor er de på købsrejsen? Husk at målret dit budskab, så din tekst formår at skubbe brugeren det sidste stykke videre på rejsen. Brug dine USP’er som gratis fragt, eller hurtig levering.

Og så til din pixel!

Facebook retargeting opererer ud fra forestillingen om, at jo flere gange en bruger bliver eksponeret for et kommercielt budskab, desto større er sandsynligheden for, at denne bruger konverterer til en decideret køber. Derfor er det afgørende, at du kan tracke adfærd på din webshop med en Facebook pixel. Grundlæggende fungerer den som små cookies, der placeres på hele din webshop, hvor de ligger og indsamler vigtige informationer om de besøgende brugere og deres adfærd.

Disse adfærdsdata er yderst værdifulde i kommercielt øjemed, da du med denne viden kan målrette dine annoncer på Facebook mod disse potentielle kunder, som allerede har været i kontakt med din hjemmeside. Og ikke nok med det – du kan endda specifikt vælge, om du vil ramme netop de brugere, som har besøgt én bestemt underside eller flere specifikke undersider, eller alternativt de brugere, som har tilføjet noget til kurven, men ikke købt noget.

Mulighederne er uendelige, og netop derfor er Facebook retargeting et unikt værktøj, som bør være implementeret i enhver sund og målrettet marketingstrategi.

Vi hjælper mere end 100
virksomheder med at vækste online.

Hvad koster Facebook Ads?

Der findes ikke et entydigt svar på dette spørgsmål, da det afhænger af, hvor meget du er villig til at investere. Udfordringen ligger ofte i, at man som webshopejer vil investere så meget som muligt i de kampagner, som giver et højt afkast, men hvis de målgrupper ikke fyldes op, kan det have en negativ effekt.

Derfor handler det om at skabe balance i dit setup og sørge for at målgrupperne fyldes op – både de nye kunder og din retargeting. Skruer du op for budgettet på en for lille målgruppe, bliver frekvensen for høj, og du risikerer at folk bliver ‘trætte’ at af se dine annoncer.

Facebook Ads kræver skræddersyede løsninger

Ikke to Facebook ads strategier er ens, og derfor tager vi hos Webber altid udgangspunkt i din webshops situation og behov. Du kender din webshop bedst, og vi vil hellere end gerne have input. Det ruster os til at levere en bedre vejledning og rådgivning, så vi på baggrund af dette samt et analytisk forarbejde kan definere og skabe de kampagnemålsætninger, der vil give mest værdi for din webshop.

Vil du gerne have en uforpligtende vækstanalyse for dit potentiale på Facebook ads, så er du meget velkommen til at kontakte os – det er helt uforpligtende. Vi arbejder hverken med lange bindingsperioder eller høje opstartsgebyrer – vi vil nemlig gerne have, at det er så let for dig som muligt.