DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


TikTok er det hurtigst voksende sociale medie og har over 1 milliard aktive brugere på verdensplan. Det er en videodelings app, hvor brugere kan dele og se korte videoer på op til 60 sekunder. Kort sagt er det en kreativ outlet for alle, som laver og gerne vil dele deres “amatør” videoer. Mediet er meget interaktivt og har et utrolig engageret publikum. Succesen bag TikTok skyldes deres algoritme, som formår at fastholde deres brugere ved at vise relevant content baseret på hvad brugeren i forvejen har liked, kommenteret eller delt.
Populariteten af app’en er stejlt stigende, hvilket også er derfor du seriøst burde overveje at bruge mediet til din markedsføring. Før du kan gå i gang med annoncering på TikTok, er der et par ting, som er vigtige at have styr på.
Hvem bruger TikTok?
App’en henvender sig på verdensplan især til unge mellem 16 og 24 år. Ligesom på verdensplan, hører størstedelen af brugere i Danmark også til den yngre målgruppe, mere præcist mellem 12 og 29 år.
Dog skal du ikke undervurdere hvor værdifuldt mediet kan blive, hvis dine produkter også er målrettet den ældre generation. Allerede nu ser vi tendenser til en øget opmærksomhed og brug blandt voksne danskere, hvor ca. 40% af brugerne ligger i aldersgruppen 25 til 35 år. Derfor er det ikke usandsynligt at den ældre generation vil komme snigende, ligesom på Facebook og Snapchat, der også henvendte sig til det yngre publikum i starten af deres levetid.
Hvorfor være på TikTok?
Der er mange gode grunde til at annoncere på TikTok. Særligt får du selvfølgelig endnu et medie, hvor du kan nå ud til og interagerer med din målgruppe.
TikTok har utrolig alsidige annonceformater og tilbyder lige nu fem forskellige typer, som hver især tjener specifikke formål. Hver annonceformat kan skabe værdi for din virksomhed og påvirker brugerne på forskellige måder.
De fem forskellige annonceformater er:
- Brand takeover
- Hashtag Challenge
- Branded effects
- TopView
- In-feed ads
Igennem disse annonceformater får du mulighed for at interagerer med dine kunder. In-feeds ads er annoncer som vi kender dem fra Facebook og Instagram med en call-to-action knap. Det unikke er de andre fire formater, som minder mindre om en annonce end vi typisk er vant til. Et eksempel er branded effects, som giver dig mulighed for at interagere med brugerne på en kreativ og sjov måde. Her skaber du nemlig dine egne filters til din virksomhed, som brugerne så kan benytte.
Hele præmissen for det content, der bliver lagt op på TikTok er at underholde og skabe trends. Derfor kan du som virksomhed drage kæmpe fordel ved at skabe en tættere bånd til dine kunder. På den måde kan du mindske tvivl og nedbryde den barriere online virksomheder ofte møder, når det skal bygges tillid til besøgende. Ved at opbygge tillid og skabe et mere personligt bånd til dit brand, kan du fremme købelysten hos kunden.
Hvor skal du starte?
TikTok kan virke uoverskuelig at komme i gang med med alle dens muligheder og funktioner. Det kan også være svært at finde ud af hvordan ens brand passer ind. Vi giver dig 5 gode råd til hvordan du kommer godt i gang.
Gå på opdagelse
Det kræver tid at blive klog på hele TikTok universet og den nemmeste (og muligvis mest underholdende) måde er simpel – gå på opdagelse i app’ens mange funktioner ved at bruge timer, dage, nok uger på at forstå hvad der lige nu trender og hvordan dit brand passer ind.
Brug filtre, effekter og sange
Eksistensgrundlaget for app’en er filtre, effekter og sange. Derfor er det altafgørende at bruge disse i din marketingstrategi. TikTok er en platform, hvor brugerne udelukkende baserer content ud fra trends. Så hold dig opdateret på de mest populære sange.
Skab hashtags
De er med til at give synlighed og kan skabe communities omkring dit brand. Prøv at skab dine egne personlige hashtags relateret til dit brand ved for eksempel at lave en challenge. Challenges er den bedste måde at få dine kunder til at engagere dine kunder med dine produkter, og samtidig skabe et bredt kendskab.
Forstå din målgruppe
Som tidligere skrevet er størstedelen af brugerne på TikTok fra den unge generation. Derfor skal du inden du begynder annoncering blive klog på om din målgruppe er på app’en og hvilken måde de bruger app’en. Her spiller de forskellige annonceformater også ind, da de appellerer til forskellige aldersgrupper.
Sæt mål for din indsats
Sørg for at være helt afklaret med hvad er målet med din tilstedeværelse er. Som beskrevet tjener hvor annonceformat et specifik mål. Derfor er det vigtigt for succesen af din indsats at bruge de rigtige typer annoncer. Det kan du spørge dig selv – Hvad ønsker jeg at kommunikere?