Hvad kan affiliate marketing gøre for din forretning?

DATO

20. juli 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Emre Akcin

DATO

20. juli 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Emre Akcin

Affiliate marketing – hvad kan det gøre for din forretning?
Du har måske allerede en webshop i dag, går med tanken om at starte en eller blot nysgerrig på, hvor man eventuelt skal starte henne – hvis det var?

Du annoncerer med stor sandsynlighed allerede på Facebook & Google – fordi det gør alle andre jo også. Da disse platforme er blandt de største, så er det klart en selvfølge. Du bruger sikkert en del penge på dit annonceringsbudget på at drive besøgende ind på din side – men hvad nu hvis jeg fortalte dig, at der var en risikofri måde, hvor på du kunne drive besøgende ind og kun betale for de resultater/konverteringer, der bliver skabt på din side.

Det er her Affiliate Marketing kommer ind i billedet!

 

Hvad er Affiliate Marketing?

Affiliate Marketing er resultatorienteret markedsføring, hvor du udelukkende betaler for de konverteringer, der skabes på netop din side.

Uanset om du er en almindelig webshop, tømrervirksomhed, B2B etc. – så vælger du, hvilken konverteringshandling, du ønsker, at der skal måles på.

De mest kendte i Danmark er Partner Ads og Daisycon

 

Hvor meget skal du så betale:

Nu tænker du sikkert – hvor meget skal jeg så betale?

Det bestemmer du oftest!

På Partner Ads er det helt op til dig, hvor stor en procentdel, du ønsker at betale for salget/henvisning, der bliver skabt på netop din side.

Her er det selvfølgelig utrolig vigtigt, at du kender din dækningsgrad, så du er sikker på, det er en rentabel forretning for dig.
På Daisycon er der andre vilkår, hvor man ved nærmere dialog aftaler, hvordan samarbejdet skal strikkes sammen. De tager dog som regel 15 % i kommission.

 

Økonomisk tænkt eksempel:

Vi har rigtig mange glade kunder, der benytter sig af affiliate netværket, da de er sikret et rigtig godt afkast på det salg, der bliver skabt af publishers.

Eks: Hvis du som annoncører sætter din provisionsprocent på 10%.

Der bliver skabt et salg på din shop på 1000 kr. gennem en affiliate.

Du skal nu betale 10 % af dette beløb til publisheren dvs. 100 kr. de resterende 900 kr. beholder du til dig selv.

Uanset hvad, så er du garanteret en ROAS (Return on ad spend) på minimum 10.

 

En konkret case fra Webbler:

For at sætte tingene en smule i perspektiv vil jeg gerne vise dig, hvor stor en indflydelse Partner Ads har haft på en af vores kunder.

Historisk set, så ved vi, at november og december er de måneder, hvor kunderne er allermest købevillige – af gode grunde.

Udover de sædvanlige kanaler som Facebook & Google, så hentede vores kunde en stor del af hendes omsætning i december 2021 gennem Partner Ads:

Billede 1: Oversigt fra Partner Ads – perioden 1. december 2021 til 31. december 2021.

De øvrige kanaler trækker i forvejen en masse trafik ind på siden, med mange salg til følge. Suppleret med Partner Ads – som er en risikofri markedsføringsmulighed – så er dette oplagt at tænke ind i sit marketingsmix uanset, hvilket type shop, du driver.

Vi ved selvfølgelig godt, at træerne ikke vokser ind i himlen og at der selvfølgelig er forskel på shops.

Men det ændrer ikke på det faktum, at du rent faktisk ikke har noget og miste ved at gøre det.

Din investering er minimal og det eneste tidspunkt, hvor du rent faktisk skal betale noget – er det øjeblik, hvor en publisher skaber et salg på din shop.

Hvad venter du på?

Skal du ikke i gang med Affiliate Markedsføring allerede i dag?