Hvad er marketing automation? Lær det, brug det og mærk forskellen

DATO

22. maj 2019

LÆSETID

10 min.

SKREVET AF

Kevin Aghballe

DATO

22. maj 2019

LÆSETID

10 min.

SKREVET AF

Kevin Aghballe

Når du beskæftiger dig med online marketing, har du helt sikkert hørt begrebet før. Ikke desto mindre er der stadig mange, som ikke ved, hvad det betyder. Ifølge Dansk Markedsføring angiver 77 % af alle webshopejere, at salg til eksisterende kunder er en primær prioritet på deres webshop, men samtidig er det kun 15 % af dem, der har planer om at investere i marketing automation.

Begrebet bruges i flæng ligesom inbound marketing og content marketing. Hvis du er en af dem, der ikke helt ved, hvad det er, og hvad det kan, samt hvorfor det er smart, så fat mod!

I dette indlæg vil vi gennemgå begrebet marketing automation ned til mindste detalje. Vi vil ikke blot belyse, hvad marketing automation er, men også hvordan du kommer i gang med det, så du kan øge mængden af følgere, trafik og leads – helt automatisk.

Før vi kaster os ud i en mere dybdegående gennemgang, kigger vi lige nærmere på, hvad begrebet helt konkret dækker over.

 

Hvad er marketing automation?

Der findes mange forskellige forklaringer på, hvad marketing automation dækker over, og HubSpot har faktisk udgivet en hel artikel, der kun beskæftiger sig med det begreb. Nogle fokuserer på, at marketing automation er taktisk. Nogle taler om marketing automation software, og nogle anser det som en mindre del af customer relation management og lead nurturing.

Men skal vi ikke holde det helt simpelt? Hvis vi blot kigger på begrebet, fortæller det faktisk alt. Det handler nemlig om, hvordan du automatiserer marketing. Det betyder, at der er tale om en metode, der kræver teknologi.

Vi definerer i korte træk marketing automation på følgende måde: Marketing automation er en disciplin, der bruger software og teknologi til at optimere, automatisere og måle på marketingopgaver, der gentages.

Det betyder altså, at når du først tager dig selv i at udføre den eller de samme opgaver igen og igen, så kan du næsten vide dig sikker på, at der er en måde at automatisere det på. Det giver dig mulighed for at optimere på, hvordan en opgave kan udføres uden selv at skulle bruge tid på at eksekvere opgaven og løbende måle på, hvordan opgaven performer.

(Kilde: https://www.invespcro.com/blog/marketing-automation/)

 

Målet med marketing automation er at øge mængden af leads, samtidig med at du frigiver mere tid til langt vigtigere opgaver. Der er et enormt potentiale i marketing automation, som flere og flere har fået øjnene op for.

 

Derfor er marketing automation guld værd for din bundlinje

Nu sidder du måske og tænker, at det er fint nok, men udover at automatisere en række processer, hvad kan det så ellers bidrage med. Der er en lang række fordele ved marketing automation, som vi vil gennemgå for dig, så du rigtigt kan se værdien i det.

Tidligere definerede vi marketing automation som værende en disciplin, der bruger software og teknologi til at optimere, automatisere og måle på repetitive marketingopgaver, og det er som sådan korrekt.

Helt konkret er det en disciplin, der hjælper dig med at kvalificere leads til at blive så varme, at din salgsafdeling kan tage over og konvertere dem til kunder.

(Kilde: https://www.invespcro.com/blog/marketing-automation/)

Nogle af de helt store fordele ved marketing automation er først og fremmest, at du får et integreret værktøj, der samler og skaber sammenhæng mellem alt fra blog til e-mail-markedsføring, landingssider, formularer og sociale medier.

På den måde får du altså et bedre overblik og en strømlinet kommunikation på tværs af forskellige platforme.

Derudover kan du også mere effektivt udføre leadgenerering og lead nurturing. Du samler ikke bare leads, men du gør derimod også de lune leads mere varme – helt automatisk.

Automation giver dig også mulighed for med få klik at lave lister baseret på dine leads adfærd. Det betyder, at du eksempelvis kan sætte bestemte mail flows i gang, alt afhængigt af hvad du segmenterer efter.

Det kunne for eksempel være leads, der besøger din side fem gange inden for en uge, leads, der i gennemsnit er på din side i mere end fem minutter, eller leads, der besøger den samme side et bestemt antal gange inden for en uge.

Mulighederne i forhold til segmentering er mange, og det er blot op til dig at beslutte, hvor du gerne vil sætte ind og forhåbentligt ramme rigtigt.

Denne går lidt i forlængelse af segmenteringen, men du har også mulighed for at individualisere dit indhold. Med det mener vi, hvordan du kan vise noget bestemt indhold for et bestemt lead.

Du kan altså styre, hvilken målgruppe der skal præsenteres for forskelligt indhold.

Sidst, men ikke mindst, kan du også løbende blive endnu klogere på dine leads. I stedet for at bede om de samme oplysninger som eksempelvis e-mail og fulde navn ved hver konvertering kan du bede om nye oplysninger hver gang og på den måde få et tættere og bedre kendskab til dine leads behov.

På den måde kan du bedre målrette dit indhold og med højere sandsynlighed ramme rigtigt. Man må aldrig føle sig for fin til at lære sine leads endnu bedre at kende, for det giver dig nemlig blot mulighed for at vide, hvilke knapper du skal skrue på.

 

Tre områder, som du kan automatisere allerede i dag

Inden for online marketing er der især tre store områder, hvor du kan automatisere. Det gælder e-mail-marketing, sociale medier og landingssider. I det følgende vil vi gennemgå de tre områder hver for sig.

 

E-mail-marketing

Når du automatiserer e-mail-marketing, kan du bruge software til automatisk at sende specifikke e-mails ud til leads, som har tilmeldt sig via din hjemmeside, sociale medier eller lignende.

Modsat nyhedsbreve og enkeltstående kampagner, som du laver og sender til en hel liste af brugere på én gang, bliver en automatisk e-mail-kampagne opsat én gang og automatisk sendt til en målrettet gruppe af leads, når de møder en bestemt trigger.

Lad os give dig et eksempel: Når du tilmelder dig Facebook, får du en velkomstmail, hvori de præsenterer dig for en række værktøjer.

Det gælder blandt andet, hvordan du tilføjer venner, uploader profilbilleder og meget andet. Denne e-mail skal ses som et forsøg på at få dig til at blive en flittig bruger af Facebook.

Et andet eksempel er, hvordan nogle webhops efter velkomstmails løbende sender e-mails ud med tilbud på services, produkter eller events som en måde at skabe opmærksomhed på.

Det handler om at være i kundernes bevidsthed, men på et stadie, hvor det ikke generer dine leads og får dem til at hoppe fra igen.

Det ville altså være spild af din dyrebare tid, hvis du manuelt sad og lavede en e-mail-kampagne til hver bruger, når de tilmelder sig.

Så derfor opsætter de fleste en automatisk velkomstmail eller løbende kampagner, som bliver sendt til dem, der tilmelder sig eller skal have nye tilbud.

Det er netop det smukke ved automation. Du kan opsætte en type e-mail én gang, og efterhånden som flere brugere møder de triggere, du definerer, vil en e-mail løbende blive sendt til dem, uden at du skal løfte en finger.

Du kan segmentere din liste med e-mails automatisk, så du sender forskellige e-mails ud til dine leads, alt afhængigt af hvor på købsrejsen de befinder sig.

Du kan kort sagt målrette dit indhold til konkrete brugersegmenter. Sidst, men ikke mindst, kan du også benytte dig af autorespons, hvilket er en god måde at automatisere salg via e-mail på.

 

Sociale medier

I dag findes der mange forskellige værktøjer, som giver dig mulighed for at automatisere distributionen af indhold på tværs af forskellige platforme. Men du kan faktisk også automatisere dine sociale medier ved at engagere dig i dine følgere og leads.

Du kan for eksempel benytte dig af de såkaldte chatbots, der giver dig mulighed for at stå til rådighed for dine følgere og leads døgnet rundt.

Chatbots gør det muligt at yde en bedre og mere effektiv kundeservice, da du kan programmere dine chatbots til at svare på samme måde ved hver henvendelse eller reagere forskelligt på beskeder, der indeholder bestemte søgeord.

Det er vigtigt, at du sørger for at brugerdefinere dine chatbots, så de følger din webshops image og værdier. Det nytter ikke, at din chatbot sender andre signaler – uanset om vi taler layout eller indhold.

Det er også vigtigt at pointere, at chatbots ikke blot er tiltænkt de sociale medier. Du kan nemlig også integrere en chatbot på din hjemmeside og på den måde interagere med dine besøgende.

 

Landingssider

Det tredje område inden for automation er landingssider. På landingssider har du nemlig mulighed for at få informationer fra dine besøgende i form af formularer.

Det sker som regel ved, at brugerne udfylder en formular for at få fingrene i et whitepaper, infografik, e-bog eller noget fjerde, der skaber værdi for dem. Dog kan det også være tilmeldinger til kundeklubber eller nyhedsbreve.

I stedet for at drive trafik til landingssider fokuserer mange webshops i stedet på at dirigere trafik til deres forsider eller produktsider.

Hvad mange webshopejere dog glemmer er, at ikke alle besøgende er klar til at købe din service eller dine produkter med det samme.

Derfor bør du fokusere på at samle leads på forskellige niveauer, og her er formularer et rigtigt godt værktøj. Der er meget værdi i formularer, da du langsomt opbygger en relation og til dine besøgende.

 

En af de mest populære platforme inden for marketing automation software

Der hersker ingen tvivl om, at HubSpot er den mest populære platform inden for marketing automation software, og det har sin årsag. Først og fremmest samler HubSpot alle værktøjer i én platform.

Det betyder, at du finder alle de nødvendige værktøjer, du har brug for, når det gælder salg og marketing – CRM, CMS, SEO, styring af sociale medier, e-mail-marketing, blogging og salgsstyring ét sted.

Du er altså sikret et 360 graders perspektiv på alle dine leads, hvilket klart er at foretrække. Derudover er HubSpot meget brugervenligt, og det kræver ikke den store ekspertise at benytte sig af platformen.

For kort at opsummere, hvad platformen er eminent til, så er det at tiltrække besøgende til din side på alle niveauer i købsprocessen for derefter at konvertere dem til leads og modne dem hele vejen ned gennem salgstragten – så de forhåbentligt ender som konverteringer.

Der findes selvfølgelig en lang række forskellige platforme, men HubSpot har positioneret sig som en dominerende spiller inden for branchen, hvilket i særdeleshed skyldes brugervenligheden og mængden af værktøjer.

Det er langt nemmere at danne dig et overblik over dine marketingaktiviteter på én platform end tre forskellige, hvilket også sikrer strømlinet kommunikation til dine leads.

 

Frigør mere tid til vigtigere opgaver i din virksomhed

Vi er nu ved vejs ende, og vi vil kort opsummere, hvad marketing automation helt præcist kan. Det frigiver dig først og fremmest mere tid til at udføre en række vigtigere opgaver. Dernæst giver det dig også mulighed for at få et dybdegående indblik i dine leads.

Du får altså en masse værdifulde indsigter i dine leads, og det giver dig mulighed for at handle hurtigt og effektivt ved at imødekomme deres behov og krav.

Marketing automation giver dig helt konkret mulighed for at:

  • strømline kommunikation og segmentering- samt målretningsprocesser.
  • frigive tid til vigtigere opgaver inden for markedsføring og derigennem reducere manuelle opgaver og opgaver af repetitiv karakter.
  • automatisere leadgenerering og lead nurturing.
  • individualisere dine budskaber på tværs af en række forskellige platforme.
  • måle effektiviteten og ROI.
  • styrke samarbejdet mellem marketing og salg.

Ved at benytte dig af marketing automation systematiserer og automatiserer du en række marketingaktiviteter. Men du tager faktisk også hensyn til potentielle kunder, da du mindsker risikoen for, at du tager kontakt til dine leads for tidligt.

Du indsamler nemlig en masse værdifuld viden om dine leads, så du er klædt ordentligt på til at slå til, når dine leads er brandvarme.