DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


User Experience (UX) er kommet mere og mere i fokus de sidste par år. Men hvad er det helt præcist, og hvorfor er det så vigtigt for dig og din hjemmeside. Det er kan du blive klogere på lige her, hvor jeg tager dig igennem vigtighed af et godt førstehåndsindtryk og brugervenlighed.
Hvad er UX?
Undrer du dig nogensinde over hvorfor trafikken, som drives til din hjemmesiden, ikke altid konverterer?
Du annoncerer på alle de rigtige kanaler, dine tekster er knivskarpe, du ligger godt på relevante søgeord og driver brugerne ind i spandevis men der sker bare ikke så meget efter de er kommet ind på din hjemmeside. Din bounce rate er simpelthen bare for høj.
Lad os prøve at vende den om
Har du nogensinde prøvet at besøge en hjemmeside, som forbruger, og blevet så frustreret over hjemmesidens design at selvom de havde det du ledte efter, gad du ikke købe hos dem?
Dette er lige præcis et eksempel på hvorfor god UX er essentiel for at holde på brugerne, når de besøger din hjemmeside. En bruger bruger få sekunder på at beslutte de vil blive på en hjemmeside, så det vil sige at du kun har få sekunder til at fastholde dem.
At besøge en hjemmeside for første gang er lidt ligesom at møde et nyt menneske. I løbet af de første sekunder har man dannet sig et førstehåndsindtryk, og det er utrolig vigtigt for resten af forløbet. Førstehåndsindtrykket afgør nemlig om brugeren bliver på eller forlader siden. Ydermere afgør det også om en bruger kommer tilbage.
En stor del af førstehåndsindtrykket bliver dannet ud fra æstetikken af hjemmesiden. Det betyder bl.a. at specifikke key features er til stede og at dit brands identitet skinner igennem fra start. Udover det må designet også gerne være lækkert. Virker det som en uoverskuelig process, kan du her læse mere om hvad de nye Shopify 2.0 temaer kan. Udover at temaet er en fryd for øjet, indeholder temaet også key features optimeret mod en god brugeroplevelse.
Et godt førstehåndsindtryk er det du bruger til at fastholde dine brugerne. Nu er det UX’en tur til at få dem til at konvertere.
UX omfatter flere forskellige ting, en af de vigtige er usability, eller brugervenlighed. Usability handler i bund og grund om oplevelsen brugeren har med en hjemmeside eller produkt. Måden hvorpå der optimeres med usability er at besøget på din hjemmeside skal være så let som muligt for brugeren. Det overordnet formål er altså at gøre oplevelsen så intuitiv at brugeren ikke skal tænke for meget over vejen frem til det de leder efter. For at skabe en god brugeroplevelse, skal du opfylde de behov dine brugere kunne have, hvilket giver dig en fordel over dine konkurrenter.
Hvordan skaber du en god brugeroplevelse?
Konkret skal du, som det første, sørge for at din hjemmeside bliver lettere at navigere rundt på. Det sørger du for ved bl.a. at have en letforståelig menu, tydeliggøre vigtige informationer (dine USP’er), og have synlige call-to-action knapper.
Derudover er det vigtigt at din hjemmeside indlæses hurtigt. Brugernes tålmodighed bliver værre i takt med at vi får hurtigere og hurtigere internet. Så vil du holde på dine brugere, så sørg for at billeder og tekst loades hurtigt.
Skab et godt førstehåndsindtryk ved at designe din hjemmeside til din målgruppe. Spørg dig selv hvem dine kunder er og hvilke behov de har. Skab nogle personaer. Tænk dem ind i designet og flet det sammen med jeres brand identitet.
Som det sidste, husk at optimere din hjemmeside til mobil. Det kan ikke siges nok. Lige nu handler 26 % af danskere via mobilen, og det stiger kun. Så sørg for at din hjemmeside fungerer optimalt, når den besøges via mobilen.
Er du interesseret i at høre mere eller tage en snak om muligheden for at skabe en bedre brugeroplevelse på din hjemmeside, så tøv ikke med at kontakte os hos Webbler.