[Guide] 7 tips til den gode produktbeskrivelse

DATO

18. maj 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Majse Skole

DATO

18. maj 2022

LÆSETID

3 min.

SKREVET AF

Majse Skole

Produktbeskrivelser er en helt særlig disciplin. Dels er det en god idé at SEO-optimere dem, men det er ligeledes noget mange kunder kigger på i beslutningsprocessen, inden de foretager købet.

Så mine varmeste anbefalinger lyder på, at det helt sikkert er tiden værd på den lange bane. Produktbeskrivelser er mere end blot tekst, og vil du gerne optimere dem, er du landet det rette sted. Her får du 7 retningslinjer som gør dine tekster overbevisende for både Googles maskiner og dine kunders beslutning.

 

Tip 1: Sørg for, at søgeordet udgør 2-5%

Når du har styr på dit søgeord er det blot at lade det indgå 2-5% af teksten. Udover dit primære søgeord kan du også med fordel arbejde med sekundære søgeord. Det er søgeord, som relaterer sig til dit primære søgeord, og som i teksten skal indgå i forbindelse med det primære søgeord.

 

Tip 2: Den første sætning i teksten er vigtig

Vi skal gøre det så let for læseren som muligt, og det er Google enig i. Derfor skal søgeordet være i den første sætning af teksten.

 

Tip 3: Skriv 200-300 ord

Produktbeskrivelsen er en type test, som skal være helt unik for det enkelte produkt. Derudover ved vi, at Google belønner for godt indhold. For at opfylde det krav, skal en produktbeskrivelse fylde et sted mellem 200-300 ord.

 

Tip 4: Ikke mere end 150 ord i et afsnit

Som du måske har fanget, handler det meget om at gøre Google glad – og dette punkt er ingen undtagelse. Google bryder sig ikke om en mur af tekst, og derfor skal hvert afsnit max fylde 150 ord – gerne mindre!

 

Tip 5: Husk at brug <h2>

Underoverskrifter øger læsbarheden af en tekst, og af den grund skal dine afsnit selvfølgelig også have en underoverskrift. Når du sætter teksten ind, så husk at markér denne med <h2>. Du finder den som “Overskrift 2”, “Heading 2” eller noget helt tredje.

 

Tip 6: Underoverskrifterne skal have besøg af søgeordet

Søgeord igen – ja. Det er altså vigtigt. Når du udformer dine underoverskrifter, så husk, at søgeordet (eller en variant) skal skrives ind i underoverskriften.

 

Tip 7: 20 ord og ikke mere

… i dine sætninger. Bliver sætningerne længere end det, vurderer Google, at læsbarheden nedsættes – og det er hverken du eller Google interesseret i sker.

 

Tag blot disse 7 tips med i lommen, og så er der blot tilbage at sige god fornøjelse, når du går i gang med at skrive dine SEO-optimerede produktbeskrivelser.