Google Tag Manager

Få opsat din website-sporing nemt og enkelt ved brug af Google Tag Manager. 

Opsæt den rigtige sporing

Selv mere komplicerede tracking-opsætninger bliver legende lette, når du gør brug af Google Tag Manager. Det kan fx være opkaldssporing og klik på givne knapper. 

Du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp til implementering og opsætning af sporing gennem Google Tag Manager. 

Frederik Jørgensen
PPC-specialist og Partner


+45 81 40 59 49
fj@webbler.dk

Digital marketing - Cases

Historier fra kunder vi har udført digital marketing for.

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

DesignGaragen er en af landets største forhandlere af interiør og møbler online. Med et stort udvalg af kendt såvel som nye brands, vækker navnet genklang for mange bolig entusiaster.

LÆS CASEN OM DESIGNGARAGEN⋙

129% stigning i samlet omsætning

Raw58 producerer og sælger interiør i rå materialer, der giver et industrielt præg til boligindretningen.

LÆS CASEN OM RAW58 ⋙

43% flere henvendelser i et konkurrencetungt marked.

Real Mæglerne er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, men med fokus på den lokale bolighandel.

LÆS CASEN OM REAL MÆGLERNE ⋙

Google Tag Manager

 

Er du virksomhedsejer, der driver en webshop, og ønsker du at kunne indsamle og udnytte værdifulde data vedrørende din trafik samt overvåge dine potentielle kunders digitale adfærd – alt sammen med henblik på at optimere din digitale marketing-indsats og øge dit samlede afkast? I så fald er det såkaldte Google Tag Manager måske lige netop et styresystem for dig.

 

De fleste, der har eller har haft erfaring med digital marketing, ved, hvor vigtigt det er for en digital forretning at kende til sine potentielle kunder samt trafikken til, fra og på den pågældende webshop. Data – eller rettere ”Big Data” – er blevet det ultimative våben i kampen om at kunne fange brugernes opmærksomhed, da indsigter i målgruppe og adfærd kan udnyttes til at levere produkter, serviceydelser såvel som annoncer og anden form for promoveringsindhold, der er skræddersyet til netop de personer, som er allermest relevante for netop din virksomhed. Men for at disse værdifulde informationer kan indsamles, kræves en række tekniske, kodebaserede forud, som kan være svære og ikke mindst ressource- og tidskrævende at opsætte og administrere. Og det er her, Google Tag Manager kommer ind i billedet som det mest populære og brugervenlige digitale struktureringsværktøj, der kan hjælpe dig med at holde styr på trafikken samt de besøgendes adfærd på din hjemmeside eller dine mobilapps. Læs med her og bliv klogere på, hvad Google Tag Manager kan gøre for dig – eller tag kontakt til os, hvis du ønsker yderligere information eller hjælp til opsætning og lignende. Hos Webbler har vi samlet en lang række eksperter i digital marketing, der bl.a. er specialuddannede i digitale værktøjer som Google Tag Manager, og vi står altid klar til at vejlede dig, så du selv kan blive ekspert på det digitale felt.

 

Hvad er Google Tag Manager – og hvorfor?

For at forstå hvad Google Tag Manager er, må vi først have afklaret, hvad et (web)tag reelt set er. Et tag er et lille stykke kode – eksempelvis i pixelform, som vi kender det fra Facebook Pixel eller som JavaScript, hvilket gør sig gældende for Google Analytics – der implementeres på din hjemmeside. Dette kodestykke ligger således og indsamler informationer om de besøgende og deres adfærd på din hjemmeside. Der findes en lang række forskellige tags med forskellige funktioner, og du kan frit integrere så mange, du ønsker på din hjemmeside. Men da denne proces er relativt manuel, kræver det, at du opsætter og installerer hvert enkelt kodestykke separat på din hjemmeside, og dette kan være en uoverskuelig og meget tidskrævende opgave – ikke mindst fordi, at det også forudsætter, at du løbende justerer, opdaterer og vedligeholder de enkelte tags, så du får den mest målrettede og præcise tracking.

 

En mulig løsning på dette problem kan være Google Tag Manager, der er et effektivt, digitalt tracking-værktøj, der kan hjælpe dig med at strukturere og strategisk indsamle data via webtags på din hjemmeside – ganske gratis. Som udgangspunkt kræver det kun, at du har en Google-konto, hvorfra du opretter en virksomhedskonto til Google Tag Manager. Nemt, hurtigt og simpelt – og dog. For herefter følger et mere teknisk og strategisk orienteret set-up, som forudsætter, at man sætter sig lidt dybere ind i sagerne.

 

Når du har oprettet en konto til Google Tag Manager, kan du tilføje og administrere et hvilket som helst marketing- og målings-tag – og det begrænser sig langt fra udelukkende til Google-relaterede tags, da Google Tag Manager accepterer alle tredjeparts-tags. Og som ekstra service har værktøjet en række prædefinerede og -installerede tags, som ligger klar til at blive direkte implementeret. Det smarte ved Google Tag Manager er, at værktøjet giver dig én interface, dvs. et yderst brugervenligt betjeningspanel, hvorfra du kan implementere, tilføje, slette eller redigere dine udvalgte tracking-tags på en nem og overskuelig måde. Du slipper således for at bruge unødig tid på at administrere de enkelte tags separat, da det hele er samlet ét sted – og dermed undgår du f.eks., at dine kampagner bliver forsinkede, at der opstår fejl, eller at du mister værdifulde data og potentielle salg. Med dette samlede overblik kan du på egen hånd aktivere eller deaktivere lige netop de sporinger, som du finder relevante for din virksomhed, og du kan selv bestemme, hvilke (under)sider de enkelte tags skal virke på. Og samtidig undgår du nødvendigheden af at bruge penge på en ekstern webudviklers indblanding, da du eller dine medarbejdere selv kan agere ”Tag Manager” i din virksomhed.

 

Som en ekstra (for)sikring af at du reelt set får implementeret dine tags korrekt, og at sporingen fungerer som intenderet, tilbyder Google Tag Manager desuden, at du til hver en tid kan foretage ”preview” af dine implementeringer, dvs. forhåndsvisninger, så du løbende kan teste, om dine tags opfører sig og ser ud, som de skal. Hver forhåndsvisning gemmes som en unik version, og du kan altid udgive de enkelte versioner samt redigere i disse efter ønske.

 

Google Tag Manager er altså et smart og yderst fleksibelt tracking-værktøj, som kan betjenes af flere administratorer samtidig, og som rummer utallige konfigurationsmuligheder.

 

Et væld af konfigurationsmuligheder med Google Tag Manager

Det er først, når du har oprettet en Google Tag Manager-konto, at det vanskelige arbejde begynder, da tracking-værktøjet giver dig et væld af muligheder for at arbejde med de data, som de implementerede tags indsamler. Vi vil ikke gennemgå alle konfigurationsmulighederne her, men opfordre dig til at sætte dig ind i dem – eller alternativt lade vores kompetente konsulenter hjælpe dig med opsætning såvel som udførlig vejledning.

 

Værd at fremhæve er dog, at Google Tag Manager opererer med såkaldte ”triggere”, dvs. udløsere, der definerer, hvornår og hvor et givent tag skal eksekveres. Dette er en anvendelig funktion, da den hjælper dig med automatisk at aktivere bestemte sporinger ved bestemte hændelser på din hjemmeside, som du selv definerer via betjeningspanelet. På denne måde kan du nemt monitorere de besøgendes adfærd på din hjemmeside eller mobilapp og målrette din tracking helt ned til specifikke variabler, så du får de optimale data i henhold til din digitale marketing-strategi.

 

Lad os guide dig – på dine præmisser

Det er ganske individuelt fra virksomhed til virksomhed, hvilke tags i Google Tag Manager der er oplagte og relevante at implementere. Et godt råd er at tage udgangspunkt i din virksomheds mikro- og makromålsætninger samt dertilhørende KPI’er, som kan være retningsgivende for din tag-administrering. Virker Google Tag Manager alligevel som en lidt stor mundfuld, er du i første omgang meget velkommen til at kontakte os hos Webbler, hvor vi altid står klar til at guide dig igennem opsætning og brug af Google Tag Manager, så det tjener dig og din virksomheds situation bedst muligt. Kontakt os allerede i dag til en uforpligtende snak og et godt tilbud.

Vi ser frem til at høre fra dig.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

LÆS CASEN OM DESIGNGARAGEN⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS