Google Custom intent

Gå på jagt efter brugere, der tidligere har besøgt dine konkurrenters hjemmesider. 

Kom foran dine konkurrenter med custom intent

Opret en målgruppe bestående af tidligere besøgende på dine konkurrenters hjemmeside og sørg for, at kunderne kommer til dig frem for dine konkurrenter. 

Vi kan hjælpe dig med opsætning og implementering af den nye Google-funktion. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

Google Ads - Cases

Historier fra kunder vi har udført Google Ads markedsføring for.

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

DesignGaragen er en af landets største forhandlere af interiør og møbler online. Med et stort udvalg af kendt såvel som nye brands, vækker navnet genklang for mange bolig entusiaster.

LÆS CASEN OM DesignGaragen ⋙

67% stigning i samlet omsætning

Støvlsighestefoder er en ældre familieejet virksomhed med en lang historik. Vi har med all-inclusive markedsføring hjulpet dem til en vækst i omsætning på 67%.

LÆS CASEN OM Støvlsig Hestefoder ⋙

43% flere henvendelser i et konkurrencetungt marked.

Real Mæglerne er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, men med fokus på den lokale bolighandel.

LÆS CASEN OM Real Mæglerne ⋙

Google Custom Intent

Det er nok de færreste, der har indgående kendskab til, eller som overhovedet har hørt om, Google Custom Intent. Begrebet dækker over et af de nyeste skud på stammen inden for Google Ads’ efterhånden enorme univers af digitale værktøjer og funktioner, der baseres på datadreven og målrettet marketing.

 

Som virksomhedsejer, der driver en online webshop, er konkurrencen om kunderne og kundeopmærksomheden ekstremt hård, og den kerneydelse, som du i din virksomhed tilbyder, det tilbyder nabovirksomheden sikkert også. Der er mange om buddet, og antallet af potentielle konkurrenter på markedet stiger konstant. Derfor gælder det ultimativt om at kunne adskille sig fra konkurrenterne, være først på pletten i forhold til potentielle kunder og hele tiden være et skridt foran alle andre mht. den digitale markedsføring. Men dette kan være en vanskelig opgave, når dine konkurrenter har selvsamme ambitioner og mål, og det er bl.a. her Google Custom Intent kommer ind i billedet som et strategisk smart værktøj, der åbner muligheder for rent faktisk at kunne udnytte dine konkurrenters kunder til egen fordel – samt en række andre muligheder for at optimere og målrette din display-annoncering.

 

Sådan kommer du i gang med Custom Intent

Med et nogenlunde indblik i konkurrencesituationen på dit marked er du hurtigt godt på vej. Når du har oprettet din Google Ads-kampagne (displaynetværket), ruller du ned til ”Personer” og ”Målgrupper.” Her har du mulighed for at tilføje en ny hensigtsmålgruppe, som du meget passende kan benævne ”Konkurrenter.

Hvad er Google Custom Intent – og hvorfor?

Når mange virksomheder kæmper om og byder ind på salg af en given produktkategori, vil konkurrencen på markedet være hård, og der vil blandt udvalget virksomheder altid eksistere ”vindere” og ”tabere” i forskellig grad. Og måske du selv har oplevet, at det bare går lidt bedre for din nærmeste konkurrent end for din egen forretning, og uanset hvordan du tilrettelægger din digitale marketing-strategi, er trafikken til konkurrentens webshop bare større. I sådanne tilfælde ville man næsten ønske, at man kunne ”stjæle” konkurrentens kunder og dermed øge trafikken til sin egen hjemmeside. Netop dette giver Google Custom Intent på sin vis mulighed for.

 

Kort fortalt sætter dette værktøj dig i stand til at målrette dine display-annoncer mod personer, der udviser interesse for de produkter eller serviceydelser, som din virksomhed udbyder, eller personer, der har foretaget en specifik handling. Og er man interesseret i din konkurrents produkt, er man sikkert også tilbøjelig til at finde din virksomhed interessant.

 

Du har måske nok hørt om noget lignende før, men med Google Custom Intent kan du som noget nyt eksempelvis målrettet dine display-annoncer strategisk mod de besøgende brugere og potentielle kunder, som dine konkurrenters hjemmesider råder over. Værktøjet giver dig mulighed for at selektere bestemte konkurrenter, som du finder særligt relevante, og ved at registrere deres respektive webadresser, dvs. uploade deres URL’er, igennem Custom Intent, kan du følgelig begynde at målrette din annoncering mod netop de brugere, der frekventerer konkurrenternes hjemmesider.

 

Sagt på en anden måde kan du altså med Google Custom Intent ideelt set sælge dine produkter til konkurrenternes besøgende, som selvsagt udgør en yderst attraktiv målgruppe og potentielt købsparate kunder for din forretning. Kombineret med indsamlet data vedrørende kunderejsen for dine specifikke produkter kan du således udnytte Custom Intent til at påvirke potentielle kunder med personaliserede annoncebudskaber lige nøjagtig dér, hvor de er mest tilbøjelige til at ville foretage afgørende købsbeslutninger og -handlinger.

 

Og her siger det sig selv, at det selvfølgelig gælder om at sætte ind så hurtigt som muligt – dvs. før dine konkurrenter selv udnytter denne unikke mulighed for omvendt at ”stjæle” kunderne til din webshop.

 

Google Tag Manager – kom et skridt foran dine konkurrenter

Det gælder altså om for dig som virksomhedsejer hele tiden at være et skridt foran dine konkurrenter, og det kan Google Custom Intent hjælpe dig med.

 

En anden mulighed, som værtøjet tilbyder dig, er, at du kan målrette dine display-annoncer mod personer, der fornyligt har søgt på bestemte ord i Google, som er relevante for din virksomhed, og som du ønsker at blive identificeret på. Du kan manuelt opsætte disse søgeord og dermed komme i kontakt med en målgruppe, der er attraktiv i henhold til netop det, som din virksomhed udbyder, men som endnu ikke har besøgt din webshop, hvilket øger chancen for konverteringer og i sidste ende mersalg. Og har du først fået kontakt til og indsamlet informationer om denne målgruppe, kan du for alvor sætte ind med andre annonceringsinitiativer såsom remarketing og lignende for at styrke din markedsposition.

 

Er du ikke til den manuelle tilgang til Custom Intent-annoncering, tilbydes også en mere automatiseret tilgang, hvor du på baggrund af data om din målgruppe samt den pågældende kampagne kan få en autogenereret Custom Intent Audience-liste bestående af personer, der med høj sandsynlighed er interesserede i dine produkter eller serviceydelser. Uafhængig af, om du manuelt eller automatiseret får opbygget din målgruppe, har du mulighed for at lave effektivitetsmålinger og modtage kampagnestatistik vedrørende såvel reach-tal som performance.

 

Det skal dog påpeges, at Google Tag Manager bare er ét af de utallige værktøjer til at tracke og analytisk bearbejde de trafik- og adfærdsdata, som dine besøgende løbende afgiver, når de er i kontakt med din hjemmeside. Værktøjet bør derfor ikke ses og anvendes isoleret set, men derimod med fordel i samspil med flere af de andre funktioner i Google Ads for på den måde at skabe én samlet og stærk digital marketing strategi.

 

 

Bliv ekspert i Google Custom Intent – med vores hjælp

Så hvis du gerne vil tage din målrettede annoncering til nye højder og dermed konstant være et skridt foran dine konkurrenter i kapløbet om de mest relevante brugere og potentielle kunder, så er det i høj grad anbefalelsesværdigt, at du investerer både tid og penge i Google Custom Intent. Og skulle det alligevel vise sig at være en uoverskuelig opgave, står vi hos Webbler altid til rådighed med kyndig vejledning og gode råd. Vores konsulenter vil med glæde guide dig igennem alle trin lige fra opsætning af Google Custom Intent til effektiv eksekvering af kampagner og annoncer på baggrund af de genererede målgruppeindsigter. Tag kontakt allerede i  dag og få en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for dig, så du selv kan blive ekspert i Google Custom Intent.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS