Google Analytics

Bliv klogere på website-adfærd ved at gøre brug af Google Analytics. 

Alt websitedata samlet ét sted

På mange måder anses Google Analytics som et solidt og overordnet analyseværktøjer, som rummer en række funktioner, du kan bruge til at forbedre dit website og blive klogere på kunderejsen.

Kontakt os i dag, hvis du har brug for hjælp til at opsætte Google Analytics, implementere mål og detaljeret sporing eller fortolkning af dine data. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

Digital marketing - Cases

Historier fra kunder vi har udført digital marketing for.

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

DesignGaragen er en af landets største forhandlere af interiør og møbler online. Med et stort udvalg af kendt såvel som nye brands, vækker navnet genklang for mange bolig entusiaster.

LÆS CASEN OM DESIGNGARAGEN⋙

129% stigning i samlet omsætning

Raw58 producerer og sælger interiør i rå materialer, der giver et industrielt præg til boligindretningen.

LÆS CASEN OM RAW58 ⋙

43% flere henvendelser i et konkurrencetungt marked.

Real Mæglerne er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, men med fokus på den lokale bolighandel.

LÆS CASEN OM REAL MÆGLERNE ⋙

Google Analytics

Google Analytics er en marketers’ bedste ven og det foretrukne analyseværktøj, når det kommer til online marketing. Værktøjet er, som navnet i allerhøjeste grad antyder, udviklet af Google, men gør det muligt at måle på tværs af kanaler og platforme. Analytics er på mange måder den digitale markedsførings svar på en schweizerkniv, som kan lidt af det hele – alt fra trafik- til performanceanalyse. Det er dog nemt at blive forvirret i værktøjets mange muligheder, hvis man ikke har erfaring og indsigt i de forskellige funktioner. Hos Webbler kender vi Google Analytics bedre end vores egen bukselomme og kan hjælpe dig med alt fra opsætning og vedligeholdelse af din konto til egentligt analysearbejde. Læs mere om det alsidige værktøj her på siden.

 

Tonsvis af funktioner og muligheder

Lad os slå det fast med det samme – Google Analytics er (næsten) en nødvendighed, hvis du selv arbejder med online marketing eller ønsker at få et bureau til at gøre det for dig. Værktøjet er spækket med muligheder og bidrager til gennemsigtighed, så du blandt andet kan evaluere på forskellige tiltag og vurdere, hvor dine penge og tid bruges mest effektivt. På denne måde kan du hurtigt lukke ned for en kanal, hvis denne ikke performer, ligesom du omvendt kan skrue op, hvis du oplever en høj ROI.

 

Google Analytics kan også bruges til at kortlægge, hvor din trafik kommer fra på landingsside-niveau, og hvor de falder fra. Det kan være særdeles værdifuld viden og give dig indsigt i, hvor du skal koncentrere dine ressourcer. Ydermere kan Analytics give dig et overblik over din hjemmeside eller webhops generelle  performance – går det den rigtige vej, eller er der noget, som ikke virker? De mange muligheder gør Google Analytics til de fleste marketingfolks trofaste væbner, hvilket i høj grad vidner om værktøjets vigtighed, når snakken falder på online marketing.

 

 

Kongen af analyseværktøjerne

Markedet for analyseværktøjer bugner med muligheder, og det kan være vanskeligt at blive klog på, hvad der er op og ned – og hvem du kan stole på. Selvom du selvfølgelig bør inddrage så mange kilder som muligt, når du evaluerer eller analyserer dine annoncetiltag eller hjemmesidens overordnede performance, er Google Analytics på mange måder kongen af analyseværktøjer og en sikker havn. Desuden er Analytics utrolig alsidigt, hvilket betyder, at du langt hen af vejen ikke behøver at kigge efter supplementer for at få det forkromede overblik, du skal bruge.

 

Med Google Analytics kan du blandt andet:

  • Se, hvilke kilder der udgør den største procentdel af din samlede trafik
  • Overvåge udviklingen i trafikken
  • Tracke konverteringer
  • Kortlægge brugerflows
  • Og meget, meget mere…

 

Google udvider lige nu for at gå over til people based tracking fremfor deres nuværende cookie based tracking. Og forskellen er blot, at du med people based tracking sporer personer, ikke enheder. På nuværende tidspunkt vil du af Google Analytics blive anset som værende to enheder, hvis du læser om et produkt på din mobil, mens du hopper på din tablet og køber det.

 

Undgå at famle i blinde med Google Analytics

Hvis du har brug for én god grund til at prioritere og investere tid i Google Analytics, får du den serveret her. Uden værktøjet risikerer du nemlig i høj grad at famle i blinde uden nogen indsigt i, hvad dine indsatser egentlig giver af afkast – og om det overhovedet giver noget. I bedste fald udnytter du ikke dit fulde potentiale, men i værste fald kaster du penge ud af vinduet og går glip af kunder i butikken. At kaste penge efter SEO, Google Ads eller Facebook kan blive en bekostelig affære, uden at du reelt set ved, om det skæpper i kassen. Google Analytics er lommelygten i mørket, du helst ikke vil være foruden, hvis du er ambitiøs omkring din forretning og online marketing.

 

 

Kig dit bureau over skuldrene

Det er ikke kun, hvis du selv arbejder med marketing, at Google Analytics bør være din forlængede arm. Platformen er også en fremragende måde at følge med i dit bureaus indsatser og initiativer – og vigtigere resultaterne af disse. Med Analytics kan du løbende følge med i udviklingen i antallet af besøgende, dvæletiden, afvisningsprocent og mange andre metrics, der tilsammen beskriver din hjemmeside og annoncerings performance. Oftest vil et marketingbureau også stå for at varetage og vedligeholde din Analytics-konto, men vil du gerne holde dig opdateret på udviklingen, er det en rigtig god idé at være på fornavn med værktøjet.

 

 

Integration til Google Ads

Du har mulighed for at linke din Analytics-konto direkte med din Ads-kampagner; til sporing af effekter på søgeord, adfærd på den trafik, du køber ind, konverteringer, klikpriser og meget mere. Du kan altså se meget af de, som du finder i Google Ads, men gennem Google Analytics finder du også adfærden efterfølgende – fx gennemsnitlig sessionsvarighed, og hvor dine brugere klikker sig hen.

 

 

Få gode råd og sparring omkring Google Analytics

Lyder Google Analytics alt for komplekst, eller vil du blot være sikker på, at dit setup er opsat korrekt, vil vi hellere end gerne hjælpe dig. Vores hold består af flere garvede analytikere, der har indsigt i og erfaring med samtlige facetter af det kraftfulde værktøj og kan varetage din konto for dig, så du ikke skal røre en finger. Du får blot serveret en månedlig rapport på et sprog, du kan forstå, så du altid ved, hvilken vej vinden blæser. Uanset om du ønsker sparring eller gode råd til effektivisering af din konto eller helt vil slippe for at sidde med analysearbejdet selv, er du kommet til det rette sted. Vi er drevet af data og er ikke bange for at dykke ned i din Analytics-konto. Kontakt os her på siden for et uforpligtende tilbud og en gennemgang af din Google Analytics-konto.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS