Facebook Analytics

Få indblik i, hvordan dine annoncer performer, og hvordan dine kunder opfører sig. 

Mere indsigt, bedre resultat

Gennem Facebook Analytics kan du spore personers købsrejse og adfærd med hjemmel i dine annoncer. Og på den måde kan du skræddersy dine annoncer, så du får mest muligt ud af dem. 

Kontakt os i dag, hvis du har brug for hjælp til Facebook-annoncering eller til at få indsigt gennem Facebook Analytics. 

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

Digital marketing - Cases

Historier fra kunder vi har udført digital marketing for.

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

DesignGaragen er en af landets største forhandlere af interiør og møbler online. Med et stort udvalg af kendt såvel som nye brands, vækker navnet genklang for mange bolig entusiaster.

LÆS CASEN OM DESIGNGARAGEN⋙

129% stigning i samlet omsætning

Raw58 producerer og sælger interiør i rå materialer, der giver et industrielt præg til boligindretningen.

LÆS CASEN OM RAW58 ⋙

43% flere henvendelser i et konkurrencetungt marked.

Real Mæglerne er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, men med fokus på den lokale bolighandel.

LÆS CASEN OM REAL MÆGLERNE ⋙

Facebook Analytics

Måske kender du til Google Analytics, men har du også hørt om Facebook Analytics? Der er nok flere, der vil kunne svare ja til det første end til det sidste. Vi har her at gøre med to udgaver af samme type digitale analyseværktøj, der minder meget om hinanden, men hvor Facebook Analytics er det nyeste skud på stammen, der afspejler visse afgørende forbedringer i markedsføringsøjemed. Facebook Analytics er ligesom sin Google-forgænger et avanceret analyseredskab, du som virksomhed kan anvende, og som grundlæggende drives af og profiterer på de enorme mængder af data vedrørende dine kunder og deres adfærdsmønstre, som Facebook er i besiddelse af og kan indhente. Med disse ”Big Data” har du ved brug af Facebook Analytics evige muligheder for at monitorere, analysere, evaluere, optimere på dine markedsføringsaktiviteter i relation til dine potentielle kunder for på den måde at realisere din virksomheds målsætninger og i sidste ende skabe tørst muligt afkast for dine investerede markedsføringskroner.

 

Så hvis du som virksomhed driver en webshop og har oprettet en annekteret Facebook-side, er Facebook Analytics et oplagt værktøj at lære at kende og ikke mindst mestre. Dette er dog nemmere sagt end gjort, og at få et så teknisk og mangefacetteret analyseværktøj helt ind under huden kan være en lang og vanskelig proces, der kræver såvel teoretisk indførsel som praktisk erfaring. Hos Webbler tilbyder vi dig derfor sparring og samarbejde, hvor vi i et fælles parløb oplærer dig i og rådgiver dig om brugen af Facebook Analytics, så du kan optimeret din digitale marketing-strategi og nå dine mål.

 

 

Hvorfor Facebook Analytics og ikke Google? Same, same – but different

Det har efterhånden længe været et velkendt faktum, at nutidens og særlig grad fremtidens digitale marketing står på og bliver drevet af data – og ufattelige mængder heraf. Vi bruger stadig mere og mere tid på at være online, og uanset hvor vi navigerer hen i det digitale univers, efterlader vi digitale spor. Og her er vores rolle som ”digitale shoppere” eller kritiske forbrugere bestemt ikke nogen undtagelse. Vi handler langt mere online end tidligere, og beslutningsprocessen frem mod den endelige transanktion kan være ekstremt lang og er ofte præget af grundig online research på diverse hjemmesider. Virksomheder gør derfor klogt i at investere tid og penge i at undersøge denne kunderejse i forsøget på at identificere, hvilke triggerpoints og adfærdsmønstre der rent faktisk karakteriserer de enkelte forbrugere. Jo dybere indsigt og jo flere kundespecifikke data, du som virksomhed kan indsamle, bearbejde og analysere, desto større er sandsynligheden også for, at du kan målrette dine marketingsindsatser, så du i sidste ende får det højest mulige afkast.

 

I denne sammenhæng udgør Facebook et gigantisk videnskartotek, der over lang tid har indsamlet og akkumulerer enorme mængder af person- og adfærdsrelaterede data, som virksomheder med fordel kan udnytte kommercielt. Og det er netop her Facebook Analytics kommer ind i billedet som et alternativ – eller mere anbefalelsesværdigt et supplement – til Google Analytics, der længe har været det foretrukne analyseredskab til at se og forstå besøgsstatistikker samt få data på de besøgende af virksomhedens hjemmeside.

 

Den skelsættende forskel mellem Google Analytics og Facebook Analytics omhandler netop føromtalte tracking af den enkelte brugers adfærd og kunderejse online. Google Analytics opererer nemlig med cockie-baseret tracking, hvilket begrænser sig til logging af, hvorfra brugeren har besøgt den pågældende hjemmeside. Facebook Analytics udmærker sig derimod ved at kunne spore cross-device, dvs. på tværs af enheder, da brugerne ofte er logget ind på Facebook via deres browsere. Dette muliggør, at du kan indsamle værdifulde informationer om præcis, hvem der har besøgt din hjemmeside og ikke mindst spore disse brugeres online adfærd på tværs af forskellige enheder. Med din webshop kan du således måle på omsætning pr. person og ikke kun pr. enhed. En unik mulighed for at følge med i kundeadfærden og -rejsen, som kan give værdifulde inputs til, hvordan du rammer din målgruppe bedst, og hvordan du kan påvirke dem med annoncerings- indsatser i forskellige dele af kunderejsen.

 

 

Utallige fordele ved Facebook Analytics

Facebook Analytics er altså et skarpt analyseværktøj, der ikke skal ses som erstatning for Google Analytics, men derimod et godt supplement. Facebook analytisk har et væld af fordele, funktioner og egenskaber, som vi i dette indlæg ikke vil gennemgå slavisk, men derimod stærkt opfordre dig til at sætte dig ind i og afprøve. Alternativt er du meget velkommen til at henvende dig til os hos Webbler, hvor vores konsulenter altid står klar til at guide dig igennem den jungle af muligheder, som Facebook Analytics giver dig.

 

Hvor Google Analytics opererer med cookies, arbejder Facebook med såkaldte pixels, som skal installeres på din hjemmeside, hvorfra den tracker de besøgende brugere. Eftersom Facebook Analytics ikke er begrænset af cookies, giver det unikke muligheder for at følge og analysere på. dine potentielle kunders adfærd. Her kan du ikke kun se kundens endelige interaktion, der fører til en konvertering, men derimod også hele (den lange) vej og samtlige centrale toutchpoints, der leder op til dette endemål.

 

Et avanceret tracking-system som dette betyder bl.a., at du kan få værdifuld indsigt i dine kunders såkaldte ”Lifetime Value”, dvs. at du på baggrund af Facebook-data kan fremskrive, hvilken værdi dine kunder har for dig på længere sigt. Eksempelvis hvilken gennemsnitlig omsætning en købende kunde repræsenterer efter x antal uger, eller hvilken værdi en given transanktion har efter et halvt år. Alt sammen unikke data, som du kan udnytte til at optimere din samlede digitale marketing-strategi, og som kan bidrage til at målrette og fokusere din annoncering mod de personer, der er mest relevante for din virksomhed og dens kerneydelse.

 

 

Hjælp til Facebook Analytics – på dine præmisser

At kunne mestre Facebook Analytics til fulde er en vanskelig disciplin. Derfor bør du sætte tid af til at teste de forskellige funktioner, da det reelt set er i praksis, du får den bedste forståelse af, hvordan du udnytter analyseværktøjet bedst muligt. Synes denne opgave alligevel lidt for uoverskuelig, må du endelig ikke tøve med at tage kontakt til os. Hos Webbler er vi en lang række specialister i digital marketing, der bl.a. er skolet i at anvende Facebook Analytics i kommercielt øjemed, og vi deler hjertens gerne ud af vores viden i form af et samarbejde med dig, hvor vi i fællesskab finder frem til en skræddersyet løsning, der tager højde for din virksomheds situation og dine behov.  Kontakt os allerede i dag til en uforpligtende snak og et godt tilbud. Vi arbejder hverken med lange bindingsperioder eller høje opstartsgebyrer – så det er nemt og bekvemt for dig at komme i gang.

 

Vi glæder os til samarbejdet.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS