DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Webpush er en helt ny kanal til at engagere dine besøgende på, når de klikker ind på din hjemmeside. Der er kort sagt tale om klikbare notifikationer, som sendes gennem browseren på alle dine enheder.
Indtil nu har det være svært for mange virksomheder at opbygge menings- og værdifulde relationer til de besøgende. Det skyldes, at hjemmesider mangler de engagerende egenskaber, som f.eks. findes i apps. Her taler vi især om notifikationer og skærmikoner.
I øjeblikket benytter mange sig af kanaler som e-mail-marketing og remarketing som måder, hvorpå de kan genoptage og engagere deres besøgende igen. Dog er ulemperne ved det, at det er vanskeligt at bryde igennem og nå kunderne effektivt.
Langt de fleste brugere har denne attitude: ”Vis os, hvad du vil og kan, fjern alt det overskydende, og kom så direkte til sagen.”
Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at webpush i høj grad minder om remarketing på Google og Facebook. Med webpush har du derimod mulighed for at levere en både unik og individualiseret oplevelse til dine brugere via deres browsere, efter at brugerne selvfølgelig har givet deres samtykke.

(Kilde: https://www.beautycos.dk/)
I dette indlæg vil vi gennemgå webpush og blandt andet komme ind på en række fordele og en ”ulempe” ved brugen af det. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at der er et stort marked for det lige nu, og derfor bør du kraftigt overveje at implementere det i din markedsføringsstrategi.
Øg dine konverteringer med push-notifikationer
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det er det faktisk ikke. Push-notifikationer giver dig mulighed for at levere relevant og værdifuldt indhold til brugerne, og du skal se det som en metode, der gør det muligt for dig hele tiden at dukke op i brugernes bevidsthed.
På daglig basis modtager vi utroligt mange notifikationer på vores smartphones. De er et godt eksempel på, at notifikationer er effektive, da vi ofte ender med at vende tilbage til mange apps, fordi vi på ny bliver gjort opmærksom på dem via push-notifikationer.
Det er forskelligt fra app til app, men notifikationerne får brugerne til at åbne spil, læse nyheder eller noget helt tredje. Der er altså mange muligheder, og mulighederne varierer i høj grad i forhold til den specifikke app, der er tale om.
Oplev et højere engagement hos dine brugere
Som nævnt i indledningen er det rigtig svært at opbygge en relation til brugerne på din hjemmeside. Kommentarspor under blogindlæg inviterer selvfølgelig til interaktion, men når brugeren først har smidt en kommentar med et spørgsmål og fået svar på det, dør interaktionen ofte derefter.
Chatbots er også en funktion, der inviterer til engagement, men ligesom med kommentarsporet er det ofte med henblik på afklaring af spørgsmål, hvorfor interaktionen her også hurtigt ender i en blindgyde.
Du skal derimod se brugen af webpush som en måde, hvorpå du holder gang i bålet ved hele tiden at smide brænde på. Derudover er dem, der giver samtykke, oftest også dem, som har en oprigtig eller dybere interesse i din virksomhed.
Af den grund er det især fornuftigt at benytte webpush. På den måde er du nemlig forhåbentligt allerede ét skridt nærmere en potentiel konvertering, da webpush er et effektivt værktøj til at skabe salg og konverteringer.
De har nemlig selv åbnet kommunikationsstrømmen og derigennem vist, at de er interesserede i at interagere med din virksomhed. Dog er det også godt at planlægge, hvornår du leverer de forskellige push-notifikationer.
Som statistikken nedenfor viser, foretrækker brugerne at modtage dem om aftenen efter arbejde og i weekenderne.

(Kilde: https://pushcrew.com/state-of-push-notifications-report-2018/pushcrew-report-2018.pdf)
Lad os dog pointere, at det ligesom med mange andre elementer inden for online marketing er en god idé at udføre en splittest. For det andre brugere finder optimalt, er ikke nødvendigvis det, dine brugere foretrækker.
Derudover må vi heller ikke glemme, at webpush stadig er relativt nyt, hvorfor det også har betydning for brugernes engagement. Når ting er nye, er vi ofte mere nysgerrige, og det er noget, du skal udnytte.
For på et eller andet tidspunkt vil brugerne også være mættede af webpush, ligesom de blev det med bannerannoncer, annoncer på Facebook og meget andet.
Det betyder dog ikke, at du skal læne dig tilbage og tænke, at så venter du bare på det næste. For det er bare et vilkår i den digitale verden.
Den er flygtig og dynamisk, og derfor gælder det om at ride med på bølgen. Når bølgen lægger sig igen, skal du sørge for at surfe over mod den næste bølge, når den dukker op – det gør den helt sikkert.
Sidst, men ikke mindst, kræver webpush ikke andet end et hurtigt samtykke fra brugerne, hvilket også bidrager til et højere niveau af brugerengagement.
Brugerne skal ikke indtaste en masse oplysninger eller dirigeres til en landingsside. De skal derimod blot give samtykke, og så er de en del af flowet.
Brugerne tager bedre imod dit indhold med webpush
Hvis du benytter webpush som kanal, kan du være sikker på, at brugerne tager bedre imod indholdet i en push-notifikation og med større sandsynlighed også åbner en push-notifikation via deres browser. Det er, hvis vi sammenligner med e-mails.
Det bliver langt nemmere at nå dine brugere med webpush, da du i langt højere grad kan målrette og effektivisere din kommunikation. Du skal ikke bekymre dig om, at dine push-notifikationer bliver et forstyrrende element, så længe du blot sørger for at målrette og brugerdefinere dem.
Der er ingen tvivl om, at personlige og relevante notifikationer har en langt mere positiv effekt end de standardiserede. Vil du gerne have stor succes med webpush, bør du også overveje, hvornår dine forskellige notifikationer skal ud.
Som med så mange andre ting er planlægning alfa og omega, og når det kommer til webpush har det stor betydning for graden af interaktion.
Det kan altså godt betale sig at bruge ekstra tid på planlægningen af dine notifikationer, hvis du ønsker at forbedre brugerengagementet.
Timing er kort sagt ALT. Det handler i høj grad om at ramme dine besøgende med det rette indhold på det rigtige tidspunkt. Sørg derfor for at teste, hvornår noget indhold er relevant, og hvornår det ikke er. Der er nemlig nogle tidspunkter, som er mere optimale end andre.
Du kan med fordel splitteste i forhold til tidspunkter, indhold og meget andet og via resultaterne justere og tilpasse, så du i sidste ende får den absolut bedste respons, som forhåbentligt giver flere konverteringer.
Det, der især adskiller webpush fra andre typer remarketing er, at brugerne ikke er tvunget til at blive på din hjemmeside, når de har givet samtykke til dine push-notifikationer. De kan blot lukke vinduet, og du kan stadig sende dem beskeder via notifikationer.
Dine notifikationer vil også blive leveret, selvom deres computer er i dvale eller slukket. De får blot notifikationerne, når de tænder igen. Der er altså rig mulighed for at få fat i dine besøgende, når de igen sætter sig ved deres computer. Lettere bliver det næsten ikke.
Husk samtykket
Der er flere grunde til, at du skal huske dine brugeres samtykke. Og vi kan allerede godt nu sige, at du simpelthen skal have samtykke. Her er der ikke noget med at hoppe over, hvor gærdet er lavest.
Hvis du gør det, risikerer du ikke blot, at du bliver straffet for at overtræde dansk markedsføringslov, men derudover kræver det system, du bruger til at implementere webpush, også samtykke. Derfor er der altså ingen vej udenom.
Du skal dog ikke bekymre dig om noget i forhold til GDPR, da du ikke behandler personfølsomme oplysninger. Når du arbejder med webpush, er der ”kun” tale om samtykke i forhold til en cookie, og af den grund skal du ikke koncentrere dig om at have styr på sikkerheden omkring personoplysninger.
Benyt webpush i din marketing automation
Du har måske allerede selv tænkt tanken, men ligesom med mange andre processer i forbindelse med digital markedsføring giver det også mening at automatisere webpush. Det giver dig nemlig mulighed for effektivt at målrette dine notifikationer til dine specifikke behov og krav.
Du kan f.eks. køre velkomstnotifikationer fordelt over en eller to dage efter et besøg på din hjemmeside, og du kan også køre en tabt-kurv-notifikation, hvis brugerne har smidt varer i kurven, men endnu ikke gennemført købet.
Mulighederne er mange, og det handler om at tilpasse webpush til dine behov. Sørg dog for at lave målrettet og brugerdefineret indhold, så brugerne føler sig set og ikke blot føler sig som en bruger i mængden.
Ifølge en rapport fra Pushcrew viser det sig nemlig, at langt de fleste brugere hellere vil have få relevante og personlige notifikationer end mange generelle notifikationer. Derfor kan det altså godt betale sig at bruge tid på at lave brugerdefineret indhold.
En mindre ulempe
Vi har gemt denne til sidst, da vi simpelthen ikke synes, der er tale om en decideret ulempe i forhold til værktøjet, men nærmere i forhold til systemet.
Men lad os komme til det. Webpush er desværre cookiebaseret, hvilket betyder, at har brugerne flere enheder, så tror systemet, at der er flere brugere.
For dine brugere betyder det, at har de f.eks. både en bærbar, smartphone og tablet, og tilgår de din hjemmeside fra samtlige enheder og giver samtykke, så bliver de oprettet som tre forskellige brugere. For dig betyder det umiddelbart ikke det store, men det gør det til gengæld for nogle brugere.
Det er helt konkret et irritationsmoment for brugerne, at webpush ikke kan koordinere på tværs af enheder, så de undgår at blive præsenteret for de samme push-notifikationer på alle enheder.
Unikt og personligt design
På nuværende tidspunkt er du forhåbentlig ikke i tvivl om, hvad du får ud af webpush. Forhåbentlig tænker du i stedet over, hvordan du kommer i gang.
Webpush er meget nemt at komme i gang med, og det kræver faktisk ikke mere end en simpel integration på din hjemmeside og implementering af de automatiseringer, du ønsker. Easy as that! Og det er her, at dit unikke og personlige design kommer ind i billedet.
Det er nemlig et trin, du heller ikke må glemme, da dit visuelle udtryk og ordvalg også har betydning for din troværdighed hos brugerne.
Det er f.eks. ikke hensigtsmæssigt at lave en notifikation med sort skrift på hvid baggrund, hvis du er en webshop, der sælger mode til kvinder. Det er for intetsigende og kedeligt, og du risikerer, at dine brugere klikker væk.
Her giver det i stedet mening at lave en mere farverig og frisk notifikation, der er iøjnefaldende og giver brugerne lyst til at klikke ind på din side. Det handler om at motivere dine brugere gennem et indbydende layout og et motiverende ordvalg.
Selvom du er en mere seriøs virksomhed, skal du stadig undgå den kedelige notifikation. Du kan nemlig sagtens fremstå seriøs og troværdig med en indbydende notifikation. Det handler bare om at finde et layout og ordvalg, der ikke er for poppet og useriøst.
Der er tale om en balancegang, og ligesom med så meget andet inden for digital marketing er det en rigtig god idé at splitteste dine notifikationer. Undersøg, hvad dit publikum gerne vil have, og hvad de reagerer bedst på.
Kom i gang – og øg engagement og konverteringer
Hvis du ikke selv har værktøjerne eller den nødvendige tekniske viden til at komme i gang, anbefaler vi, at du allierer dig med et bureau, der både kan hjælpe og vejlede dig – eller administrere det hele.
Du frigør tid til andre og mere vigtige opgaver, men du får som regel også nogle af de bedste specialister inden for feltet. Så er du på udkig efter at øge engagement og konverteringer, er webpush vejen frem.