DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Omkring 25 % af den danske befolkning benytter sig af Snapchat i 2022 – hvilket med stor sandsynlighed betyder, at din målgruppe også er at finde på Snapchat!
Da Snapchat udkom tilbage i 2012, blev det rimelig hurtigt et favoritmedie – især hos den unge befolkning. Dette har dog udviklet sig med tiden, hvor den primære målgruppe i sin tid – selvfølgelig er blevet ældre – samt at der opstået en trend, hvor vi højere grad ser, at aldersgruppen +35 også er flittige brugere af mediet.
Hvorfor er det en god idé at overveje annoncering på netop Snapchat? Læs med og bliv klogere!
Hvad er Snapchat?
Er du helt grøn på Snapchat – så får du her en kort beskrivelse af, hvordan appen fungerer.
Helt lavpraktisk, så fungerer det sådan, at du kan sende billeder og korte videoer til dine venner på mediet, som forsvinder, så snart modtager har åbnet beskeden og lukket den igen. I begyndelsen var det kun muligt at sende billeder – men nu kan du alt fra at sende videoer, lave stories og skrive beskeder til at foretage opkald og meget mere.
Med tiden er der også kommet et annonceringselement, hvor du som virksomhed kan markedsføre dig på platformen til netop din målgruppe.
Hvorfor bør du overveje Snapchat til din virksomhed?
Du har måske allerede bemærket – ellers så gør du nok snart – at annonceringspriserne på Facebook & Google Ads er stigende og meget svingende, hvorfor du i højere grad bør overveje at risikosprede – så du ikke har alt bundet op på få kanaler.
Vi oplever, at CPM-priserne (cost per mile) dvs. det du betaler pr. 1000 visning på Snapchat, er billigere end på Facebook. Det betyder, at du kan nå endnu længere ud med dine annonceringskroner og potentielt lede mere trafik ind til din side – og dermed få flere salg.
Du har mulighed for at målrette annoncerne meget specifikt til den målgruppe, du ønsker at målrette til. Snapchat giver dig muligheden for at opnå et større kendskab til dit brand. Ligesom på Facebook og andre kanaler, har du her mulighed for at lave retargeting annoncer, så du målretter til kunder, som tidligere har besøgt din side, men ikke købt noget.
Det betyder, at du kan samle op på den trafik, der bliver genereret ind til sin side, og målrette annoncer til kunder, som kender din virksomhed.
På Snapchat har du også mulighed for at målrette nye kunder gennem app’ens forskellige målretningsmuligheder:
Du kan bl.a. opsætte ”brugerdefineret målgrupper”, ”Lookalike målgrupper”, ”kundelister” og mange flere.
Hvilke annoncer skal du opsætte?
Dette afhænger selvfølgelig af, hvor mange penge, du er villig til at investere i annonceringen på Snapchat – der er nemlig rigtig mange muligheder, for at lave forskelligartede annoncetyper.
Du kan bl.a. lave de klassiske annoncer med et enkelt billede eller en video, der så bliver vist i enten stories eller andre formater.
Du kan lave dynamiske annoncer, som du kender det på Facebook, hvor du på baggrund af adfærd, kan vise produkter, de har vist ”interesse” for.
Tilsvarende er det også muligt at vise produkter, til dem som IKKE har besøgt siden, på baggrund af de informationer, som Snapchat har tilgængelig.
Vi anbefaler, at du som minimum opsætter to slags målsætninger på Snapchat:
- Prospecting annoncer (Målrettet dem der ikke kender)
- Retargeting annoncer (Målrettet dem der kender)
På denne måde er du garanteret at finde potentielle kunder samt samle op på din trafik, du i forvejen har fået ind på din shop. Jo mere trafik, du får ind på din side, jo mere data kan der arbejdes med – og derfra nemmere at lave relevante annoncer målrettet til dem, der rent faktisk er interesseret eller kan være interesseret i din virksomhed.
Nice-to-know om Snapchat:
- På Snapchat bliver ca. 60 % af alle videoer afspillet med lyd, i forhold til Facebook, hvor 85 % bliver afspillet uden lyd
- Den gennemsnitlige bruger benytter mediet mere end 30 minutter om dagen på Snapchat
- Langt største delen af brugerne på Snapchat er kvinder – faktisk helt op til 70 % af Snapchats brugere er kvinder
- Blandt aldersgruppen 26-35 år er 54 % af disse på Snapchat
- Mere end +200 millioner daglige bruger i hele verden