Content marketing

Skab relevant indhold og høst fordelene.

Vind nye kunder med det bedste indhold!

Gode placeringer på Google, et nært forhold til dine brugere og brugbart indhold i din digitale marketing. Alt det er opnåeligt med brug af content marketing.

I Webbler arbejder vi med at løfte hele din digitale marketingindsats – og herunder hører selvfølgelig også planlægning og produktion af suverænt indhold, som passer perfekt til din målgruppe.

Kasper Friis
Head of Online Marketing

+45 81 40 59 48
kf@webbler.dk

Digital marketing - Cases

Historier fra kunder vi har udført digital marketing for.

DesignGaragen får pengene 23 gange igen.

DesignGaragen er en af landets største forhandlere af interiør og møbler online. Med et stort udvalg af kendt såvel som nye brands, vækker navnet genklang for mange bolig entusiaster.

LÆS CASEN OM DESIGNGARAGEN⋙

129% stigning i samlet omsætning

Raw58 producerer og sælger interiør i rå materialer, der giver et industrielt præg til boligindretningen.

LÆS CASEN OM RAW58 ⋙

43% flere henvendelser i et konkurrencetungt marked.

Real Mæglerne er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, men med fokus på den lokale bolighandel.

LÆS CASEN OM REAL MÆGLERNE ⋙

Hvad er content marketing?

 

I stedet for mere klassiske annoncer med ”køb nu”-budskaber, kan du gennem distribueringen og udarbejdelsen af solidt content hjælpe din målgruppe. Og målet? At kunderne skal kontakte dig, ikke omvendt. Markedsføringen gennem content (indhold) kan foregå på mange måder, og det kan være alt fra podcasts og videoguides til blogindlæg og hjælpsomme opdateringer på de sociale medier. Med dit hjælpsomme indhold bliver du synlig for din målgruppe, anset som en autoritet; og du får selvfølgelig også sat et positivt aftryk af din virksomhed med det gode indhold.

 

Lad os tage et eksempel.

 

Webshop-ejer Michael sælger tapet, som du selv hænger op derhjemme. I sin shop har han mange varianter, et stort udvalg af farver og tilfredse kunder. Han sætter content marketing iværk.

 

Første indlæg handler om, hvordan man sætter sit eget tapet op. Her skriver Michael en udførlig guide, som han lægger på sin blog. Som vedhæftet lægger han en video, hvor han demonstrerer, hvordan du gør. Og den guide kalder han: ”Guide til at hænge tapet op.” Heldigvis har Michael skribent-evner som en supertekstforfatter, så brugerne blive hurtigt glade for hans nye guide.

Og resultaterne? De er:

 

  • Michaels guide ligger nu #1 på Google, når der søges efter ”guide til at hænge tapet op.” Det øger hans websitetrafik og brandkendskab. Og de nye besøg passer som fod i hose i hans målgruppe.
  • Disse nye brugere fra søgemaskinerne får en opfattelse af, at hvis man vil have styr på sit tapet, går man til Michael (og hans webshop).
  • Michaels nuværende kunder vender tilbage til hans hjemmeside, når de skal hænge op, og så husker de ham og handler igen.
  • At Michael har et stykke content, han kan bruge i sin Facebook-annoncering, sende ud i sine emails og henvise sine kunder til.
  • Et stykke indhold, som Michael han henvise til på sin webshop, så han hjælper sine kunder med at hænge de nykøbte produkter (øget konverteringsrate).
  • …og salget stiger.

En blød indgangsvinkel for nye brugere

 

Udover at være en selvskrevet del af arbejdet med søgemaskineoptimering kan content marketing bidrage på tværs af alle dine marketing-kanaler. Og det overordnede formål er at distribuere dit gode indhold ud til din målgruppe på de digitale kanaler. Kommer der ikke nok brugere til dit indhold, må dit indhold komme ud til brugerne.

Kampen om din målgruppes opmærksomhed kan vindes hurtigere, hvis du skyder hjælpsomme og brugbare annoncer i hovedet på folk – og ikke kun ”køb nu,” ”klik her” og ”kontakt os.” Derfor kan dit gode indhold være et mildere, mere blødt første touchpoint for nye brugere; de kan være mere tilbøjelige til at klikke på en guide eller brugbar artikel frem for mere aggressive pushannoncer. Og her ser vi rigtig tit, at brugeren efter at have læst content er markant mere tilbøjelig til at foretage værdifulde konverteringer.

At vinde nye tilmeldinger til nyhedsbrevet bliver også mere overkommeligt med godt content.

Folk er ofte enormt villige til at tilmelde sig noget, hvis det indhold, de får tilbage, bidrager med en tilpas stor værdi. Og derfor søger rigtig mange virksomheder også mere og mere over mod denne tendens for at høste leads. Det kan være mekanikeren med en ”Sådan skifter du dæk”-guide, og det kan være en A-kasse for selvstændige, der giver deres ”10 bedste råd til nye iværksætter.” Det afgørende er blot, at indholdets formidling rammer plet i målgruppen, og det er brugbart.

 

Hvad er godt content?

 

At skrive godt content kan virke som et diffust og uhåndgribeligt råd. Vi er ovre i kommunikationsverdenen, det mere sproglige og humanistiske, hvor det ofte er kvalitative evner, der står til at være afgørende. Dog er der, når vi kommer digitalt, også en masse kvantitative elementer: Det kan være mængden af søgninger på emnet, besøg på de pågældende blogindlæg, eller hvor lang tid brugerne i gennemsnit bruger på at læse dine indlæg.

Skal vi koge det helt ned, så er god content marketing:

  • Skrevet i et sprog, som din målgruppe forstår.
  • Noget, som din målgruppe får værdi ud af.
  • Noget, som løser din målgruppes problem.

Og de gode idéer til emner finder du derfor ofte hos sælgere og supporter – altså dem, som på daglig basis sidder med kunder, er i dialog med dem og hører deres bekymringer. En anden måde at få en idé om bekymringerne er gennem data og analyse af søgemaskinerne; hvad søger folk efter i din branche? Hvor er deres største udfordringer med det produkt, den ydelse, som du tilbyder?

 

Mål de rigtige KPI’er

 

Trods vi rent sprogligt og indholdsmæssigt befinder os i den kvalitative skala, er det stadig muligt at få solidt data på, hvordan din content marketing virker. Det er et spørgsmål, om du måler på de rigtige indikatorer. At måle udelukkende på omsætning i webshop eller kundehenvendelser kan være besværligt, fordi vi i mange tilfælde befinder os helt oppe i salgstragten.

Overordnet set er volume en god måde at måle på: Hvor mange har rent faktisk læst vores indhold – og hvor kommer de besøgende fra? Får vi dem organisk fra søgemaskinerne eller køber vi dem i vores Facebook-annoncering? Herunder kan du i Google Analytics finde yderligere data, som kan være brugbare til evaluering. Gennemsnitlig sessionsvarighed; har du et langt indlæg, hvor dine besøgende kun bliver der i fem sekunder, er det et dårligt tegn. Gennem dit søgeordsværktøj kan du også spore placeringer i Google; en god placering skyldes (ofte), at indholdet er bedre end konkurrenternes.

 

Her kan det være en god idé at oprette visning af indhold som et selvstændigt mål i Google Analytics. Det giver et overskueligt overblik over, hvor mange af jeres besøgende, der aflægger visit på jeres indhold. Saml fx alt dit indhold i en given URL-kategori: domænenavn.dk/blog/guide-til-opsaetning-af-tapet. På den måde kan du have alt dit indhold til at begynde med ”/blog”.

 

Har I i virksomheden sporing på mængden af supporthenvendelser, kan der også være store besparelser at hente dér ved content marketing. Ved at danne sig et overblik over, hvad brugerne typisk efterspørger support på og udarbejde indhold dertil, kan I lede vej mod indholdet, hvori svaret står: Og på den måde spare tid i supporten.

 

En bagvedliggende søgeordsanalyse

 

Som tidligere nævnt er en af hemmelighederne bag god content marketing at skrive brugbart indhold for dine brugere. Og at finde emner, overskrifter og områder at skrive om bliver en overskuelig opgave med de rigtige værktøjer ved hånden. Har I en salgs- og supportafdeling i din virksomhed, kan du spørge dem. De har løbende kontakt med kunder og kan derfor hjælpe dig med at forstå, hvor udfordringerne ligger.

En anden inspirationskilde er en søgeordsanalyse; hvad søger folk efter på Google? Og hvor mange søger efter de forskellige ord og termer? En god søgeordsanalyse hjælper dig ikke blot med at finde frem til, hvad du kan skrive om, som dine brugere mangler. Den hjælper dig også til at komme til tops på Google, så flere vil læse dit indhold – og blive synlig på de rigtige Google-søgninger.

Du finder mange gode søgeordsanalytiske værktøjer; både gratis og betalte. Og de er uhyre afgørende for en god indsats med SEO.

Af de gratis muligheder kan Google Search Console og Google Keyword Planner nævnes. Førstnævnte hjælper dig med at få et overblik over, hvilke søgeord du nuværende er synlig på, samt til at spore udvikling i CTR (click through rate), antallet af kliks og din position.

Og yderligere information om nye søgeord, samt inspiration, kan du finde i Google Keyword Planner, som lukker sig op ved brug af Google Ads. Trods værktøjet ikke er komplet, fyldestgørende, kan det som en gratis mulighed give dig et udmærket overblik – og langt mere kvalificeret end mavefornemmelsen.

 

Straks vi kommer over i de betalte værktøjer, finder du guldgrubberne. Her kan du både vælge Ahrefs, som også kan foretage linkanalyser, samt StoryBase, som er uhyre godt til content-inspiration og indhentning af søgeordsvolume. Af andre relevante værktøjer kan nævnes: KWfinder, Accurranker til overvågning af resultaterne og SEMrush. Og stort set alle værktøjer lader dig eksportere dine data til fx Excel, som for mange kan være et overskueligt dataopbevaringsdokument.

 

Kvantitet vs. kvalitet

 

I den perfekte verden pumper du hyppigt solidt content ud i topkvalitet; professionelt videohold, mange timers research, grafisk opsætning, content upgrades og meget mere. Dog er det et uhyre sjældent scenarie, som for en lang række virksomheder er en urealistisk utopi. Men hvor går man så på kompromis henne? På kvalitet eller kvantitet?

 

Typisk forholder det sig sådan, at du ved at skrue ned for kvaliteten kan øge hyppigheden af nyt indholds lancering.

 

Så længe du kan holde kvaliteten i orden, udmærket lys på din video med god lyd, velskrevet blogindlæg, mener jeg, at du bør vægte kvantitet højt. Og det er der flere grunde til: For det første når du aldrig at komme omkring alle relevante emner i din branche, hvis hvert content tager måneds- eller ugevis at producere. Og også for at forblive ’top of mind’ hos din målgruppe og efterlade det autoritetsindtryk, som kan være en af fordelene ved content marketing.

 

Du kan altid supplere dit udmærket content med noget suverænt indhold; fx fire middelmådige videoer månedligt kombineret med én supergod video. Og lave fire månedlige blogindlæg og skrive ét på tusindevis af ord med en udførlig, grundig, bagvedliggende research.

 

Ved ikke altid at stille skyhøje krav til kvalitet bliver du også mere manøvredygtig i din content-plan; du kan hurtigt tage nyheder i brug. Noget, som vil være udelukket, hvis hvert indhold tog lang tid at producere.

 

Piggyback andre udsendere (outreach)

 

At komme i mange formater er ikke den eneste årsag til, at content marketing er alsidigt: Du kan også inddrage forskellige platforme i din strategi. Debatindlæg, gæstebloggere – altså andre steder end din hjemmeside, din YouTube-kanal og din Facebookside til at distribuere dit indhold ud.

 

Og målet? At du når bredere ud. Endnu bredere.

 

Én ting er at producere det på mange af dine egne kanaler; Facebook, LinkedIn, på websitet, i nyhedsbrevet mv. Noget helt andet er at gå til nye udsendere og sende dit indhold ud den vej igennem: Fx gennem brancherelevante aviser, websites og bloggere. Vi gør det med vores systempartnere hos fx Ivækst, Amino og Heyloyalty, hvor vi skriver på deres blog – på den måde når vi bredere ud.

 

Udnyt og udbyg dit indhold

 

Ikke altid er det nødvendigt at opfinde den dybe tallerken, når der skal produceres nyt.

 

Du kan mange gange komme langt med at opdatere noget tidligere indhold. Det kan fx være at lave en video ud af et blogindlæg eller optage et podcast ud af en video. Og den strategi har flere fordele: Brugeren kan herved vælge, hvordan vedkommende ønsker at konsumere dit indhold. Vil man se det på video? Læse det? Eller høre det i en podcast på vej hjem fra arbejde?

 

Ydermere kan du producere mere uddybende indhold til dit eksisterende. Begrebet kaldes content upgrades (indholdsopgraderinger). Indhold, man kan få adgang til ved fx at tilmelde sig nyhedsbrevet. Skal vi tage et konkret eksempel, kunne det se således ud:

 

Du arbejder hos en revisor, og du har begået et blogindlæg fyldt med tips til at lægge et budget. Og som opgradering kan man modtage en konkret Excel-skabelon, hvori man nemt afregner moms og indskriver salgsmål og omkostninger.

 

For at modtage denne skabelon afgiver man sit navn, sin email og sin accept til at blive tilmeldt nyhedsbrevet. Betragt derfor en content-opgradering som et vedlæg til det oprindelige indhold, som har relevans til emnet. Og det fungerer også effektivt som leadindsamling.

 

Læg en strategi for din content marketing

Første skridt er at finde ud af, hvad du gerne vil opnå – og det kan godt være flere ting. Mere trafik gennem søgemaskinerne? At kunne hjælpe din målgruppe og forblive top of mind? Spare tid på supporthenvendelser?

 

Dernæst kan du spekulere over, hvilke formater der vil ramme din målgruppe bedst? Ud fra dine bedste overbevisninger og dit målgruppekendskab – er så video, tekst eller lyd dér, hvor du skal lægge fokus? Er du i tvivl, kan du starte bredt ud og teste mulighederne.

 

Har du brug for hjælp til content marketing?

 

At have det fulde overblik over hele den digitale marketing på tværs af kanaler er vores fornemmeste opgave. Og her hører content marketing ind under.

 

Du kan derfor tage kontakt til os, hvis du har brug at lægge en strategi, eller du skal have eksekveret og produceret det gode indhold.

 

"Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing."

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS

Cases

227% flere besøgende fra organisk trafik

LÆS CASEN OM FoodTV⋙

129% stigning i samlet omsætning

LÆS CASEN OM RAW58⋙

Webblers nyhedsbrev holder mig opdateret med ny viden om online marketing.

Dennis Wormark

CEO & Partner, TEXTA ApS