← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Camilla Arvad
14. juni 2019

Tips til gode SEO-tekster

SEO er en finurlig størrelse og det samme er de tilhørende SEO tekster, og der er næppe mange eksempler på en lige så rivende udvikling i løbet af blot cirka 30 år, som man ser på netop dette felt.

Men hvad er god SEO-praksis anno 2019, og hvad er outdatede strategier allerede nu? Dette og meget mere får du svar på her, hvor vi liner en række lækre tips til SEO-tekster op til dig.

 

SEO – kort og godt

I starten af 2020 viser Dansk Erhverv e-handelsanalyse, at der er blevet handlet varer for 146 mia. kroner sidste år, og det er en stigning på omkring 13 procent ift. 2018, og enhver forretningsmand med blot en lille snert af Joakim von And-mentalitet kan se potentialet i denne enorme stigning.

e-handel-scenarie-aTA4ajFRc1VLdFUvR0w1VWZkVzBKTDlhMjJnPQ2

Den stigende interesse for e-handel har naturligt nok medført en stigende konkurrence. Det er netop her, SEO kommer ind i billedet.

For hvordan sørger man som sælger – hvad end man sælger produkter eller services – for at tiltrække kunder for snuden af ens konkurrenter? Jo, det gør man ved hjælp af blandt andet søgemaskineoptimering – også kaldet SEO.

SEO er altså et værktøj, der har til formål at tiltrække kunder til ens forretning grundlæggende på baggrund af søgeord.

 

Brug gode, relevante søgeord i dine SEO tekster, men undgå at overdo it

Vi har samlet en enorm mængde data på det kære internet. Det finder vi nemmest rundt i ved hjælp af søgemaskiner som Google.

Google er så at sige nutidens svar på bibliotekaren, som i en ruf viser dig, hvor du kan finde den information, du søger. I den enorme mængde data, der ligger på nettet, er der imidlertid også en hel del skrammel for at sige det ligeud.

Så hvordan finder Google ud af, hvilke støvede sider hun skal finde frem fra hylderne for at hjælpe dig allerbedst? Det gør Google blandt andet ved at kigge på søgeord i de såkaldte SEO tekster.

 

Vil du gerne rangere godt på Google, har det tidligere været nok, at spække dit indhold med det eller de søgeord, du gerne vil findes på.

Keyword stuffing, som ganske enkelt går ud på, at man propper sit content til randen med søgeord, er dog efterhånden outdated, og det er i dag de færreste, der benytter sig af denne taktik. Det skyldes, at Google er en snu ræv, som ikke bare sådan er til at løbe om hjørner med.  

Google forsøger hele tiden at luge ud i de søgeresultater, den finder frem til de mange brugere, og derfor kommer der konstant algoritme opdateringer. 

For at sikre, at Google-brugerne får de mest relevante og brugbare søgeresultater, er det derfor i dag ikke nok, at fylde sit indhold med søgeord – de skal også være gennemtænkte.

Du skal derfor sørge for, at når du skriver dine SEO tekster, at du skriver til dine kunder og ikke til søgemaskinerne. Det handler om at give værdi til dine besøgende og sørge for, at du får serveret den rette information på det rette tidspunkt. 

Derfor gør du klogt i at inkorporere LSI i dine SEO-tekster. Det står for Latent Semantic Indexing og går kort fortalt ud på, at flere forskellige ord inden for det samme semantiske felt får din hjemmeside til at fremstå mere troværdig.

For at det ikke skal være løgn, hjælper Google dig endda gerne med, at finde frem til de relevante søgeord med deres helt eget værktøj, Søgeordsplanlægning.

2019-02-12_1012

Af ovenstående udsnit fra Søgeordsplanlægning kan man se, at det ikke er nok at udfylde 2 % af ens tekst med ordet ”sommerbeklædning”, hvis det er dette, man gerne vil rangere på.

Derimod giver det mening, at indarbejde LSI i ens content ved også at komme omkring eksempelvis sandaler og badedragter. På den måde bliver dit indhold ikke en sludder for en sladder, men bliver faktisk relevant og værdiskabende for den bruger, der har søgt efter netop sommerbeklædning.

Short og long-tail keywords

Derudover skal du i dit arbejde med SEO tekster, finde ud af, hvilke short og long-tail keywords, der giver mening for netop dit produkt. Sæt dig i dine potentielle kunders sted og deres vej fra Google til dine produkter vil være meget kortere. 

I og med, at e-handel universet bliver større, og forbrugerne hele tiden ændrer deres vaner, at handle på, sker det i takt med, at der også er et stort skifte i forbrugernes måder at søge på. Hvor vi før lavede søgninger på et eller to ord, er vi nu langt mere tilbøjelige til at søge i form af spørgsmål. Derfor bør du også overveje om dine SEO tekster kan besvare “hvad”, “hvorfor” og “hvordan” spørgsmål fra dine potentielle kunder.

 

Gør dit indhold længere, hvis det giver mening

Måske har du hørt om regler om at kategori tekster skal være min. 500 eller et andet bestemt antal ord? Dette passer sommetider, da mere tekst giver Google mere indhold at arbejde med, og der ses en tydelig sammenhæng mellem længden af ens indhold og ens placering på Google. Men når du skriver dine SEO tekster, så skal du stadig huske at tænke på modtageren, så kan du ikke skrive mere end 150 – 200 ord om noget, så lad vær med at tvinge dig selv til gentagelser. 

Google vurderer, om en længere tekst må indeholde flere relevante informationer end en kort, samtidig med, at Google (som bekendt) holder øje med brugernes mønstre. Det vil sige, at Google lægger mærke til, hvor længe de besøgende bruger på forskellige sider og antager, at de sider folk bliver hængende på i lang tid må være relevante. 

Kort og godt så betyder længere indhold i teorien, at folk bruger længere tid på at læse indholdet, og derfor bruger længere tid på siden. Det burde give en bedre placering på Google.

Dog skal man huske på, at Google ikke er helt så nem at narre endda, og dermed kan du ikke blot skifte din keyword stuffing-strategi ud med ”en-mur-af-tekst”-strategien og forvente gode placeringer.

For at du får noget ud af længere indhold, kræver det nemlig fortsat, at det er relevant. Er indholdet ikke relevant, vil brugerne sandsynligvis ikke blive hængende på siden, når de møder en mur af tekst – tværtimod vil det med stor sandsynlighed give en højere bounce rate.

Med andre ord giver det god mening at udbygge ens content, hvis man faktisk har noget på hjerte. Ellers gælder det fortsat, at hvis ikke du har noget fornuftigt at sige, så er det bedre helt at lade være.

Skriv SEO tekster du også selv ville læse

Når du skriver SEO tekster, skal du have i mente, at man som Google-bruger – og potentiel kunde – ikke gider ulejlige sig mere end absolut højest nødvendigt med at finde den information, man søger. Du skal derfor gøre dit ypperste for at fastholde de besøgendes interesse, når først du har dem på din side, og overbevise dine besøgende om, at de skal købe produktet. 

Dét er din sag, at du skal gøre det nemmere for Google at finde dit produkt ved at sætte dig i kundens sted, og finde ud af, hvad de søger efter på Google for at finde netop dit produkt. 

Sørg derfor for, at gøre dine SEO-tekster:

  • Let læselige – uden at gøre dem til Pixibøger. 
  • Del din tekst op i mindre afsnit.
  • Indbyg indbydende ”det-vil-jeg-gerne-vide-mere-om”-underoverskrifter.
  • Sørg for, at din sætningskonstruktion ikke er mere indviklet end højst nødvendigt.

Kort sagt: Gør din tekst letlæselig og indbydende. Det skal være en fornøjelse, at læse dit content, ikke minde om én kilometerlang afhandling fra skoletiden.

Det handler om at dine tekster giver værdi og information til dine potentielle kunder, som kan få dem til at smide dine varer i kurven. Da kunderne ikke kan føle eller tage på produkterne, når de handler online. Derfor er det vigtigt, at dine produkt tekster giver de besøgende en troværdig og grundig oplevelse af dine produkter. 

 

Copywriting or duplicate content – NO GO!

Sommetider ser vi, at det har været alt for fristende at stjæle enten konkurrenternes gode SEO tekster eller bruge teksterne der følger med fra samarbejdspartnere/leverandører. 

Dette vil vi klart IKKE anbefale dig at gøre, da Google vil straffe dig for duplicate content. Da Google nok allerede har indekseret de tekster der er allerede er tilgængelige på konkurrenternes sider, kan det resultere i at din side ikke er til at finde på Google, da Google ser den som en kopi af konkurrentens. Ikke nok med at Google kan straffe dig, så er chancen for at blive opdaget, at stjæle konkurrenternes SEO tekster alt for stor og dyr, da det kan ende med erstatningskrav fra dine konkurrenter. 

 

Sammensmelt optimering af SEO tekster med title tags og meta beskrivelser

Når potentielle kunder shopper rundt på Google, afgør de hurtigt, hvilke sider de gider, at bruge deres sparsomme tid på. Derfor bør du også fokusere på, at lave gode title tags og meta beskrivelser, hvis du vil til tops på Google.

Det er disse små tekstbidder, der skal få brugerne til at hoppe ind på lige netop din side fremfor din konkurrents – og Google kigger naturligvis også på dem.

Title tags og meta beskrivelser kan ses som bagsiden af en bog. De giver det korte, præcise indblik i, hvad man kan forvente, at finde på den pågældende side.

Lige så vel som man ikke gider at læse en bog, hvis bagside får én til at falde i søvn, gider man som Google-bruger heller ikke, at besøge sider, hvis title tags og meta descriptions ikke vækker ens interesse. Gør derfor noget ud af disse og indbyg dine søgeord ganske naturligt i dem – så bliver Google glad.

 

Sådan skriver du gode SEO-tekster

Som du nok kan fornemme, er SEO ikke bare lige sådan at blive klog på. Det hele handler nemlig om hårfine grænser, og ved du ikke præcist, hvor disse går, kan du komme til at skyde dig selv i foden, i et forsøg på at tiltrække mere trafik til din side.

Man kan nemlig ikke komme udenom, at søgeord er vigtige for at rangere godt på Google. Samtidig må det ikke blive for meget, for er søgeordstætheden unaturligt høj, kan Google godt regne ud, hvad du prøver på at gøre, og så straffer den dig for det. 

Det samme gælder i forhold til længden på dit indhold. Det må meget gerne være langt. Så længe det stadig er relevant. Du skal således konstant bevæge dig lige på den ”gode side” af grænsen for, at fange Googles opmærksomhed. 

Så sørg for, at du altid er den bedste version af dig selv i dine tekster og på din webshop – det kan du nemlig gøre gennem dine tekster. Hav velformulerede, informerende og gennemtænkte tekster, der giver kunderne, hvad de behøver – det kan gøre en væsentligt forskel på både din trafik og dit salg. 

Hvad der er den hellige gral i forhold til SEO tekster er svært at sige, og med Googles konstante algoritme påfund kan sandheden i morgen være en anden, end den er i dag.

Det er netop noget af dét, der er med til at gøre SEO så spændende. Det betyder dog også, at du i bund og grund blot er nødt til at prøve dig frem – og naturligvis følge de tips, du her er blevet præsenteret for. De holder i hvert fald i skrivende stund.

Om Google senere hen får lyst til at flytte rundt på biblioteket og lave et helt nyt søgesystem, melder historien desværre ikke noget om.

Lad os tage en snak

Over 200 virksomheder har allerede valgt Webbler