← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Martin Lau
15. februar 2019

Tips til gode SEO-tekster

SEO er en finurlig størrelse, og der er næppe mange eksempler på en lige så rivende udvikling i løbet af blot cirka 30 år, som man ser på netop dette felt. Men hvad er god SEO-praksis anno 2019, og hvad er outdatede strategier allerede nu? Dette og meget mere får du svar på her, hvor vi liner en række lækre tips til SEO-tekster op til dig.

 

SEO – kort og godt

Et militært forskningsprojekt fra 1969 blev starten på internettet. I begyndelsen var det finansieret af det offentlige, men i 1990’erne blev internettet privatiseret, og dermed blev kommerciel udnyttelse af nettet legaliseret. Ifølge denstoredanske.dk var der i 2012 omkring 2,4 milliarder på verdensplan, der benyttede sig af internettet – ikke mindst til handel. Dansk Erhverv opgjorde således, at hele 83 % af danskerne over 18 år handlede på nettet i år 2017, og enhver forretningsmand med blot en lille snert af Joakim von And-mentalitet kan se potentialet i denne enorme tilslutning.

Den stigende interesse for e-handel har naturligt nok medført en stigende konkurrence. Det er netop her, SEO kommer ind i billedet. For hvordan sørger man som sælger – hvad end man sælger produkter eller services – for at tiltrække kunder for snuden af ens konkurrenter? Jo, det gør man ved hjælp af blandt andet søgemaskineoptimering – også kaldet SEO.

SEO er altså et værktøj, der har til formål at tiltrække kunder til ens forretning grundlæggende på baggrund af søgeord.

 

Brug gode, relevante søgeord, men undgå at overdo it

Vi har samlet en enorm mængde data på det kære internet. Det finder vi nemmest rundt i ved hjælp af søgemaskiner som Google. Frk. Google er så at sige nutidens svar på bibliotekaren, som i en ruf viser dig, hvor du kan finde den information, du søger. I den enorme mængde data, der ligger på nettet, er der imidlertid også en hel del skrammel for at sige det lige ud. Så hvordan finder frk. Google ud af, hvilke støvede sider hun skal finde frem fra hylderne for at hjælpe dig allerbedst? Det gør hun blandt andet ved at kigge på søgeord.

 

Vil du gerne rangere godt på Google, har det tidligere været nok, at spække dit indhold med det eller de søgeord, du gerne vil findes på. Keyword stuffing, som ganske enkelt går ud på, at man propper sit content til randen med søgeord, er dog efterhånden outdated, og det er i dag de færreste, der benytter sig af denne taktik. Det skyldes, at frk. Google er en snu ræv, som ikke bare sådan er til at løbe om hjørner med.  


Hun forsøger hele tiden at luge ud i de søgeresultater, hun finder frem til de mange brugere, og derfor kommer der konstant algoritme opdateringer. Faktisk 500-600 gange om året ifølge MOZ.com, som har lavet denne liste over opdateringer i tidens løb. For at sikre, at Google-brugerne får de mest relevante og brugbare søgeresultater, er det derfor i dag ikke nok, at fylde sit indhold med søgeord – de skal også være gennemtænkte. Derfor gør du klogt i at inkorporere LSI i dine SEO-tekster. Det står for Latent Semantic Indexing og går kort fortalt ud på, at flere forskellige ord inden for det samme semantiske felt får din hjemmeside til at fremstå mere troværdig. For at det ikke skal være løgn, hjælper Google dig endda gerne med, at finde frem til de relevante søgeord med deres helt eget værktøj, Søgeordsplanlægning.

Af ovenstående udsnit fra Søgeordsplanlægning kan man se, at det ikke er nok at udfylde 2 % af ens tekst med ordet ”sommerbeklædning”, hvis det er dette, man gerne vil rangere på. Derimod giver det mening, at indarbejde LSI i ens content ved også at komme omkring eksempelvis sandaler og badedragter. På den måde bliver dit indhold ikke en sludder for en sladder, men bliver faktisk relevant og værdiskabende for den bruger, der har søgt efter netop sommerbeklædning.

 

Gør dit indhold længere, hvis det giver mening

Der er flere grunde til, at du bør forsøge at gøre dit content længere. Først og fremmest ses der en tydelig sammenhæng imellem længden af ens indhold og ens placering på Google. I 2016 udførte Brian Dean, som står bag Backlinko.com, et studie, som viser en klar sammenhæng imellem længere tekster og bedre placeringer på Google.

Af grafen fra studiet fremgår det tydeligt, at top-5 på Google er dedikeret til sider med minimum 1.900 ord på.

Den ene grund til dette er, at frk. Google vurderer, at en længere tekst naturligvis må indeholde flere relevante informationer end en kort. Lidt ligesom at en moppedreng af en hardback har en lidt større gennemslagskraft som reference, end en pjece på fire sider har.

Den anden grund er, at Google (som bekendt) holder øje med brugernes mønstre – herunder dvæletid. Det vil sige, at frk. Google lægger mærke til, hvor længe de besøgende bruger på forskellige sider og antager, at de sider folk bliver hængende på i lang tid må være relevante. Kort og godt så betyder længere indhold i teorien, at folk bruger længere tid på at læse indholdet, og dermed bliver dvæletiden nødvendigvis længere. Det burde give en bedre placering på Google.

Dog skal man huske på, at Google ikke er helt så nem at narre endda, og dermed kan du ikke blot skifte din keyword stuffing-strategi ud med ”en-mur-af-tekst”-strategien og forvente gode placeringer. For at du får noget ud af længere indhold, kræver det nemlig fortsat, at det er relevant. Er indholdet ikke relevant, vil brugerne sandsynligvis ikke blive hængende på siden, når de møder en mur af tekst – tværtimod vil det med stor sandsynlighed give en højere bounce rate. Med andre ord giver det god mening at udbygge ens content, hvis man faktisk har noget på hjerte. Ellers gælder det fortsat, at hvis ikke du har noget fornuftigt at sige, så er det bedre helt at lade være.

Skriv til den dovne bruger

Vi mennesker er dovne. På godt og ondt. Nogle mener, at denne dovenskab er hele grunden til, at vi har udviklet os til at være klodens herskere. Vi forsøger konstant at hoppe over, hvor gærdet er lavest (hvem går også hen til den højeste del af hegnet og hopper over dér?), og dét er grunden til, at vi har fundet på alverdens smarte opfindelser i tidens løb.

Nok virker det måske umiddelbart groft at kalde vores store opfindere dovne, for det har bestemt ikke været nemt at finpudse eksempelvis telefonen. Formålet har imidlertid været at gøre noget nemmere – i dette tilfælde kommunikation over længere afstande. Man har altså så at sige lagt sin dovenskab på hylden for en stund, for senere hen at kunne finde den frem igen, læne sig tilbage og ringe til sine bekendtskaber fremfor at skulle bevæge sig ud i verdenen eller sende et brev.

Nok om dét. Pointen er, at vi mennesker er dovne af natur, og dét bør du have in mente, når du skriver SEO-tekster. Det betyder nemlig, at man som Google-bruger – og potentiel kunde – ikke gider ulejlige sig mere end absolut højst nødvendigt med at finde den information, man søger. Derfor skal du gøre dit ypperste for at fastholde de besøgendes interesse, når først du har dem på din side – jævnfør tidligere omtalte dvæletid og bounce rate. Ifølge Digital Information World, er vores evne til at fokusere nemlig officielt værre end en guldfisks.  

Af ovenstående grafik ses udviklingen i vi menneskers attention span igennem de seneste 15 år. Til sammenligning har en guldfisk et attention span på hele ni sekunder. Skal dvæletiden op, skal din SEO-tekst altså formå at få selv et dovent, guldfisklignende menneske til at blive hængende. Dét er sin sag. Som vi allerede har været inde på, kræver det naturligvis, at du disker op med noget knivskarpt content. Det kræver imidlertid også mere end dét, for selv det mest ravruskende revolutionerende skriv bliver ikke læst, hvis ikke det er sat ordentligt op.

Sørg derfor for, at gøre dine SEO-tekster let læselige – uden at gøre dem til Pixibøger. Bryd teksten op med lækre, relevante billeder og infografikker – ifølge tidligere omtalte Brian Deans studie, er der en tydelig sammenhæng imellem Google-placering, og hvorvidt ens content indeholder minimum ét billede eller ej. Del din tekst op i mindre afsnit. Indbyg indbydende ”det-vil-jeg-gerne-vide-mere-om”-underoverskrifter. Sørg for, at din sætningskonstruktion ikke er mere indviklet end højst nødvendigt. Kort sagt: Gør din tekst letlæselig og indbydende. Det skal være en fornøjelse, at læse dit content, ikke minde én om kilometerlange afhandlinger fra skoletiden.

Menneskets dovenskab betyder også, at Google-brugerne utroligt hurtigt afgør, hvilke sider de gider, at bruge deres sparsomme tid på. Derfor bør du fokusere på, at lave gode title tags og meta descriptions, hvis du vil til tops på Google. Det er disse små tekstbidder, der skal få brugerne til at hoppe ind på lige netop din side fremfor din konkurrents – og frk. Google kigger naturligvis også på dem.

Title tags og meta descriptions kan ses som bagsiden af en bog. De giver det korte, præcise indblik i, hvad man kan forvente, at finde på den pågældende side. Lige så vel som man ikke gider at læse en bog, hvis bagside får én til at falde i søvn, gider man som Google-bruger heller ikke, at besøge sider, hvis title tags og meta descriptions ikke vækker ens interesse. Gør derfor noget ud af disse og indbyg dine søgeord ganske naturligt i dem – så bliver Google glad.

 

Sådan skriver du gode SEO-tekster

Som du nok kan fornemme, er SEO ikke bare lige sådan at blive klog på. Det hele handler nemlig om hårfine grænser, og ved du ikke præcist, hvor disse går, kan du komme til at skyde dig selv i foden, i et forsøg på at tiltrække mere trafik til din side. Man kan nemlig ikke komme udenom, at søgeord er vigtige for at rangere godt på Google. Samtidig må det ikke blive for meget, for er søgeordstætheden unaturligt høj, kan frk. Google godt regne ud, hvad du prøver på at gøre, og så straffer hun dig for det.

Det samme gælder i forhold til længden på dit indhold. Det må meget gerne være langt. Så længe det stadig er relevant. Du skal således konstant bevæge dig lige på den ”gode side” af grænsen for, at fange Googles opmærksomhed. Hvis du samtidig også vil fastholde brugernes opmærksomhed, så husk på, at de er dovne og har cirka samme koncentrationsevne som Blopper, der svømmer rundt nede i fiskebowlen. Så er du i hvert fald godt på vej.

Hvad der er den hellige gral i forhold til SEO er svært at sige, og med Googles konstante algoritmepåfund kan sandheden i morgen være en anden, end den er i dag. Det er netop noget af dét, der er med til at gøre SEO så spændende. Det betyder dog også, at du i bund og grund blot er nødt til at prøve dig frem – og naturligvis følge de tips, du her er blevet præsenteret for. De holder i hvert fald i skrivende stund. Om frk. Google senere hen får lyst til at flytte rundt på biblioteket og lave et helt nyt søgesystem, melder historien desværre ikke noget om.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.