← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Kasper Friis
16. april 2018

Skal jeg vælge Adwords eller SEO?

Lighederne mellem Adwords og SEO er mange. Og derfor kan valget mellem de to være svært, hvis du føler, at du kun har tid og råd til én af dem.

Begge er annoncering i søgemaskinerne, hvor du bliver synlig, når brugeren søger efter bestemte ord. Dette kaldes også SEM (Search Engine Marketing).

Selvom variablerne er mange, så lad mig give dig en hånd med i din beslutning: Om du skal vælge at satse på Adwords eller SEO.

 

Forskellen på de to kanaler

Det skal siges, at det ikke behøver hedde enten eller. En enorm mængde webshops og hjemmeside investerer allerede BÅDE i Adwords og søgemaskineoptimering.

Den umiddelbare forskel på de to kanaler er, at du med Adwords typisk betaler pr. klik, mens de enkelte klik er ”gratis” ved SEO. Og gratis er naturligvis sat i citationstegn, for det er naturligvis ikke gratis. Der ligger en masse arbejde (og penge) i at ligge på toppen af Google, hvor du får mange klik.

For at gøre det simpelt, kan vi dele de to kanaler op i en tidshorisont. En Adwords-kampagne kan du sætte op i dag og se resultater i morgen. Og dit SEO-arbejde kan du knokle med en hel måned, men stadig ikke se resultater før om seks måneder.

Og du har derfor en forretningsmæssig beslutning at træffe: Vil jeg investere langsigtet eller kortsigtet?

 

Opererer du med et begrænset budget, kan dette være en strategi: Lad Adwords øge dine omsætningstal over en kortere tidshorisont. Og når budgettet løsner sig lidt, begynder du stille og roligt at investere i SEO – og vupti: Pludselig er du #1 på Google.

 

Hvordan ser din branche ud?

En anden ting at have in mente er din branche. I nogle brancher skal du betale over 50 kroner for ét klik på Adwords. Måske er det ikke en god forretning for dig i øjeblikket.

Og i andre brancher er det måske stort set umuligt at rangere nummer 1 på Google, fordi så mange andre (og store) konkurrenter kaster millioner efter at have de lukrative placeringer.

Enhver dygtig SEO- og Adwords-ekspert kan på få sekunder fortælle dig, om du befinder dig i en “dyr” branche.

Men lad mig give dig et par eksempler med på vejen.

 

Dyre klikpriser på Adwords:

  • Advokat
  • Lån
  • Forsikringer

 

Og svære topplaceringer at nå på Google med SEO:

  • Tøj
  • Lån
  • Søgemaskineoptimering (sjovt nok)

 

Netop derfor fortæller vi nogle af vores kunder helt ærligt: I den branche, du er i, kræver det et utal af timer, før du får gode placeringer i Google med SEO. Og det kræver, at du kan betale høje priser for et klik i din forretningsmodel, hvis Adwords skal kunne tjene sig selv hjem.

 

Hvad er mest nemmest?

Godt spørgsmål. Og umuligt og svare på.

Hvis du kun ønsker at kradse i overfladen, så er begge discipliner enkle. Du kan med få timers anstrengelse få indblik i SEO-arbejde gennem blogindlæg.

Og du kan ligeså – fx med (gratis) kurser fra Google – blive klog på Adwords og lære, hvordan du opretter en kampagne.

Men at gå derfra og til de komplekse områder, hvor de absolut bedste resultater opnås… der er langt!

 

Synergieffekt mellem de to kanaler

Jeg har endu til gode at læse Google endegyldigt bekræfte, at du får bedre placeringer i Google (SEO) ved at købe Adwords. Men der er dog nogle indirekte sammenhænge.

Som du måske allerede ved, så kigger Google meget på brugeradfærd, når de skal rangere dit website. Og det betyder, at hvis dine brugere er “glade” for at være på dit website – lang sessionsvarighed, indlæse flere sider – anser Google dit website som mere relevant = du har en større sandsynlighed for at komme til tops på søgemaskinerne.

Netop dette kan du bruge Adwords til at skubbe til – også selvom der ikke nødvendigvis er en direkte sammenhæng mellem Adwords og SEO.

Fordi stil dig selv dette spørgsmål: Hvordan kan Google vurdere, om dine besøgende er glade for at være på din hjemmeside, hvis ikke… ja… der er nogle besøgende på din hjemmeside.

Og ved at købe besøgende gennem Google Adwords, kan du hjælpe Google med at forstå brugernes adfærd på din hjemmeside.

 

Konklusion

For at gøre det nemt for dig, giver jeg dig her nogle bulletpoints, som du kan tage med videre – det vigtigste i blogindlægget:

 

  • Find ud af, om din branche er “hård,” når det kommer til klikpriser og muligheder for at komme til tops på Google. 
     
  • Gør op med dig selv om du kan vente flere måneder på at øge dit besøgstal fra søgemaskinerne. 
     
  • Har du budget til at investere i begge kanaler (eller flere)? 
     
  • Du kan sagtens investere i både SEO og Adwords; ikke nødvendigvis risiko for kannabilisering.
     
  • Ingen direkte sammenhæng mellem Adwords og SEO… men… Adwords kan muligvis hjælpe din SEO også. 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.