Skrevet af: Kasper Friis
27. august 2018

Sådan skriver du gode page titles og metabeskrivelser

Sådan skriver du (gode) title tags og meta descriptions

 

Title tags og meta descriptions – måske ikke ligefrem det mest sindsoprivende, der findes, men ikke desto mindre en vigtig del af dit arbejde med SEO. Det er noget, alle hjemmesider og webshops bør have styr på, men som mange glemmer eller nedprioriterer, fordi det kan være omfattende og, lad os være ærlige, en smule kedeligt at skulle få styr på – især hvis der er tale om flere hundrede sider.

 

Oven i hatten har Google flere gange ændret spillereglerne for, hvor lange meta descriptions og title tags kan være, hvilket har betydet ekstraarbejde for ejere eller ekstra konsulenttimer for bureauerne. Seneste eksempel var i december 2017, hvor man øgede længden på meta descriptions for derefter stort set at trække ændringen tilbage godt og vel et halvt år senere.

 

Det kan således være svært at blive klog på, hvordan man skriver gode title tags og meta descriptions, som ikke blot overholder Googles retningslinjer og anbefalinger, men også får folk til at klikke på dit søgeresultat – også kaldet at forbedre din CTR (Click Through Rate). Men fortvivl ej, vi kigger i dette indlæg nærmere på, hvad du eller dit bureau skal gøre for at kreere kliklokkende, konverteringsskabende og søgevenlige meta descriptions og title tags.

 

Overhold for Guds (og din egen) skyld længdekravene

 

Et af de steder, hvor de fleste falder igennem, er, når det kommer til længden af title tags og meta descriptions – og det er i virkeligheden svært at bebrejde dem. For det første har Google som nævnt for vane at ændre sine krav fra tid til anden, og for det andet findes der ikke nogen 100% fast grænse for, hvor lange dine titles og descriptions må være. Ikke desto mindre er det alfa og omega, at du forsøger at undgå nedenstående, hvor Google ikke viser hele dit title tag og/eller meta description, fordi de er for lange.

Et for langt title tag/meta description kan betyde, at en vigtig del bliver sorteret fra, og måske var det lige netop denne del, der skulle have fanget kundens interesse? Det er dumt at løbe risikoen, så sørg for, at du iagttager følgende rettesnore ift. længde, når du skriver dine title tags og meta descriptions:

 

  • Title tags: Mellem 50 og 60 tegn med mellemrum.
  • Meta descriptions: Mellem 150 og 170 tegn med mellemrum.

 

Vær opmærksom på, at Google faktisk måler længden ift. antal pixels, hvorfor ovenstående udelukkende er det anbefalede interval, hvor du kan være rimelig sikker på, at du er i kridthuset hos Google. Du kan med fordel bruge dette værktøj til at sikre, at du overholder længdekravene.

 

 

Styr udenom duplicate content

 

 

 

Er der én ting, der ikke just gør Google glad, så er det duplicate content. At kopiere dit eget indhold og placere det flere steder på din hjemmeside eller at ”låne” tekst fra en konkurrent er ikke kun være ulovligt (når der er tale om en konkurrent), det er også dumt. Indhold, der går igen flere steder, forvirrer Google, da søgemaskinen i dette tilfælde skal tage stilling til, hvilket indhold der er det ”originale”. Det gør sig i også gældende i forhold til title tags og meta descriptions. Du risikerer derfor, at Google vælger at prioritere en ’forkert’ side fremfor den, du egentlig vil have til at ranke. Det er på alle måder en fejl, du bør styre undgå, selvom det kan virke fristende at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Det betaler sig ganske enkelt ikke.

 

Husk den røde tråd med H1 og indholdet på siden

 

Dit title tag og meta description skal selvfølgelig beskrive det, en potentiel kunde finder på din side på en troværdig og oprigtig måde. Ja, det er tilladt at anprise sine produkter, fremhæve det store udvalg og understrege den høje kvalitet, men du bør for alt i verden undgå at love noget, du ikke kan holde. Det resulterer i en høj afvisningprocent, lav dvæletid og potentielt sure besøgende – alt sammen gift for dine organiske placeringer og ultimativt forretningen. Sørg derfor for, at der er en rød tråd i dit title tag, meta description, H1 og indholdet på hjemmesiden. Google har tidligere udtalt, at der skal være en sammenhæng mellem title tagget og H1’eren, ligesom det også fremgår af Googles kvalitetsguidelines, at kvaliteten af din landingsside afhænger af, om dit indhold tilfredsstiller søgeforespørgslen. Kort opsummeret: Giv brugeren det, du lover i dit title tag/meta description – det er formentlig det, vedkommende leder efter.

 

 

Brug dit primære søgeord

 

 

Det siger næsten sig selv, at det er vigtigt at bruge dit primære søgeord i dit title tag og meta description. Selvom det er flere år siden, at Google meddelte, at meta descriptions ikke direkte har indflydelse på din placering i de organiske søgeresultater, viser en undersøgelse af Ahrefs, at der er en mindre, men ikke ubetydelig sammenhæng mellem brugen af søgeord i title tagget og en hjemmesides organiske placering.

 

 

Selvom korrelationen er svag, bør du have den in mente, når du skriver title tags – også af hensyn til brugeren, der hurtigt skal kunne gennemskue, hvad indholdet på din side handler om. Her er det en rigtig god idé at have søgeordet så tidligt som muligt, så den besøgende nemt kan afgøre, om din hjemmeside er relevant for vedkommendes søgning eller ej.

 

Implementér USP og CTA

 

 

Hvorfor skal jeg vælge dig, og hvad vil du have mig til at gøre? Det er de spørgsmål, du skal stille dig selv, når du arbejder med dine meta descriptions og title tags. Svaret på det første spørgsmål, altså hvorfor en potentiel kunde skal vælge at klikke på din hjemmeside i søgeresultaterne, kaldes for dine USP’ere – en forkortelse for Unique Selling Propositions – dine salgsargumenter. Det kan være dag-til-dag-levering, 24 timers support eller gratis fragt. Alt det, der gør, at en kunde skal vælge at lægge penge i din forretning. Det andet spørgsmål, og svaret herpå, går under betegnelsen CTA eller Call To Action. Det kan være opfordringer som ”køb nu”, ”opret dig som bruger” eller ”bestil et uforpligtende tilbud”. Med andre ord er det den handling, du gerne vil have, at din kunde skal foretage sig.

Disse elementer er vigtige at implementere i dine title tags og meta descriptions – dels så den søgende ved, hvad der er noget særligt ved din hjemmeside eller webshop, og dels så vedkommende ved, hvad der skal gøres for at komme videre. Dette gør alt andet lige, at folk er mere tilbøjelige til at klikke på din hjemmeside end konkurrentens.

 

Gør brug af tal, symboler og andre psykologiske kneb

 

Vores opmærksom bliver tiltrukket af tal, symboler og en lang række psykologiske kneb. Det kan du bruge til din fordel, når du laver title tags og meta descriptions til din hjemmeside. Pile og andre symboler kan synliggøre dit budskab, ligesom brugen af tal fanger øjet og lokker folk til at læse dit budskab. Disse tricks skal selvfølgelig give mening for dit overordnede budskab og mål, men det er ikke for sjov, at stort set alle virksomheder eksempelvis skriver 999 kr. i stedet for 1.000 kr. Overvej også tidsbegrænsede incitamenter i dine meta descriptions eller title tags. Du kan eksempelvis give de første 100 kunder en særlig bonus, når de handler hos dig. På denne måde får du både håndgribeliggjort dit budskab ved hjælp af tal, men også skapt en urgency omkring dit produkt, der får folk til at hive kortet op af lommen.

 

Væk interesse, men afslør ikke for meget

 

Du har sikkert stødt på det før og måske endda hoppet i med begge ben – clickbait-overskrifter er vejen til klik og trafik, og selvom Google gør meget for at komme fænomenet til livs, er der alligevel en vigtig lektie, som du kan bruge i forbindelse med dine meta descriptions og title tags. Tricket med at vække folks interesse uden at afsløre så meget, at de ikke behøver at besøge din hjemmeside, er nemlig guld værd. Det er selvfølgelig vigtigt, at du klart skilter med formålet, emnet og indholdet på din side som omtalt ovenfor, men omvendt skal du ikke afsløre alt i dit title tag eller din meta description, for hvorfor skulle en besøgende så klikke ind på din side, hvis de alligevel kan læse alt det, de gerne vil vide, i søgeresultaterne? Har du lavet en test af forskellige kameraer, giver det eksempelvis mening ikke at afsløre vinderen i title tagget.

Det er en hårfin balance, og det kan være svært at vide, hvornår du afslører for meget. Her må du følge din mavefornemmelse og selv tage den konkrete vurdering fra gang til gang.

 

Skilt med dit brand, hvis det skaber værdi

 

Troværdighed er nøglen til folks tillid og ikke mindst pengepung. Derfor vælger mange, særligt større virksomheder, at skilte mere deres brands i deres title tag og meta description for at skabe tillid. Mange enten afslutter eller starter title tagget med et brand-element, fx navnet på virksomheden, og det kan være en rigtig god idé – hvis du vel at mærke har et navn i branchen, der er forbundet med noget positivt. På den anden side kan det være spild af plads, hvis du er helt ny, og ingen kender dig. I så fald kan pladsen i mange tilfælde bruges bedre på at inkludere sekundære søgeord eller andre elementer, der øger din CTR. Overvej derfor, om det giver mening at bruge dit brand for at skabe relationer, eller om er mere effektivt med at bruge spaltepladsen på noget andet.

 

Det var vist det hele…

Tillykke! Du er nu nået til bunds i dette indlæg og bør være klædt ordentligt på til at skrive knivskarpe meta descriptions og title tags – alternativt kan du nu holde dit bureau i ørene og sørge for, at de gør det rigtigt. Uanset om du selv sidder med arbejdet, eller om planlægger at betale dig fra det, kan du med fordel starte ud med dine vigtigste sider; dem med størst kommerciel værdi for forretningen. Det kan være en god måde at begrænse arbejdsbyrden, men det er under alle omstændigheder fornuftigt at få styr på dine title tags og meta descriptions. God fornøjelse!