← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Camilla Arvad
30. juni 2020

Sådan markedsfører du en Interiør Shop

Hvad ville jeg gøre, hvis jeg stod for markedsføringen af en interiør webshop?

 

Jeg ville selvfølgelig drive noget trafik gennem annoncering på Facebook – nemt!

Facebook vil være et oplagt medie, at annoncere på, for en interiører shop, da segmenterings mulighederne er super gode, og lige til at gå til samtidig med at der befinder sig et kæmpe stort publikum, der har interesse for bolig og interiør tilbehør!

Det der også kan være meget interessant, ved at markedsføre interiør shops på Facebook er, at mange konkurrenter har stort set de samme priser, og derfor vil det være nemt at ramme ens konkurrenters kunder der.

Vi har blandt andet samarbejdet med DesignGaragen, hvor vi satte et Facebook-flow op med en række kampagner, hvor vi målrettede bestemte segmenter, og hertil satte blandt andet Facebook Dynamic Product Ads (DPA) op, som særdeles vil være en effektiv annonceformat, for dig der har en velbesøgt webshop.

Du har sikkert selv oplevet det, at du har være inde og kigge på et produkt, og efterfølgende er du blevet ramt af en annonce med præcis det produkt, du lige har været inde, og kigge på – Det er hvad en Facebook DPA kan.

Så er du en interiør shop, anbefaler jeg, at man sætter noget retargeting op på Facebook, så man har mulighed for at annoncerer til ens potentielle kunder, på baggrund af ens brugers adfærd.

Jeg har kastet et par ideer op til, hvordan man kunne sætte et Facebook Flow op:

 

1 . Sætte Dynamiske produktannoncer op (DPA) – Så du viser produktannoncer til de personer, som har besøgt dine produktsider, og brug dynamisk annonceindhold til at få skabt nogle konverteringer.

2. Lead Ads – Har du et nyhedsbrev, er det muligt at samle flere kvalificerede tilmeldte til din mailliste gennem Lead annoncer.

3. Tilpassede remarketing flows – Her kan man målrette ens annoncer til de relevante segmenter baseret på deres købsrejse samt vise ens annoncer med det rigtige budskab og det rigtige indhold.

4. Videoannoncering – Har du nogle gode videoer, er Facebook videoannoncering et alle tiders sted, at fange ens målgruppes opmærksomhed med fængende videoer.

 

De mest effektive Google Ads annoncer

Når en potentiel kunde begynder at lede aktiv efter et produkt, går de højst sandsynligt ind på Google og søger efter produktet, derfor vil Google Ads være et godt sted at annoncere, for dig som har en interiør webshop.

Her hos Webbler har vi mellem til store webshops, der enten har Google Ads kampagner opsat når de kontakter os eller vil de gerne igang med det. Men jeg er faktisk overrasket over, hvor mange der ikke har Google Ads når de kontakter os.

Vi har samarbejdet med DesignGaragen både med Facebook annoncering samt på Google Ads fronten – og hvad har vi egentligt gjort på Google Ads fronten?

Først og fremmest har vi sat Google Shopping kampagne til, som også er et af de mest oplagte kampagnetyper at starte ud med. Her behøver man ikke skrive annoncetekster, finde søgeord eller bygge en kampagnestruktur op, som du skal med Search kampagner.

Men da DesignGaragen er en interiør shop, der også sælger møbler er en kunderejse højst sandsynlig lidt længere på møbler end hvis du kun sælger “småting” såsom vaser, tæpper osv., og derfor satte vi også Google Search kampagner op. Her handlede det om at fange den efterspørgsel der var for deres produkter, og gennem søgeordsanalyse m.m. opsatte vi en kampagnestruktur på baggrund af de søgeord, der havde størst sandsynlighed for at konvertere.

Et godt udgangspunkt er altid, at starte med opsætte Google Shopping, og derigennem finde frem til de bedst sælgende kategorier, brands eller produkter, for derefter at sætte de søgeord op i Search kampagner med de kategorier, brands eller produkter der sælger bedst.

 

Ingen besøgende gennem den organiske trafik?

I forhold til at der ses en del konkurrence i interiør branchen, og alle gerne vil have en del af Google kagen, bør man også arbejde med SEO.

Hvis du laver en søgning på Google, så vil de første række resultater i toppen være de betalte annoncer, hvor virksomheder betaler for at komme øverst, og her betaler man pr. klik samtidig med diverse produktannoncer også er til at finde øverst på Google. Disse annoncer har ikke noget direkte at gøre med søgemaskineoptimering (SEO) af din hjemmeside.

Efter de betalte søgeresultater vil der dukke de “organiske” resultater frem, hvor Google’s algoritme har været inde og kigge på en del parametre, og har til formål at finde en sammenhæng mellem det en potentiel kunde har søgt på, og en hjemmesides indhold.

Som jeg nævnte tidligere, så er konkurrencen om de gode placeringer på Google for interiør branchen hård, og mange webshops sælger det samme, så hvordan kan Google vælge hvem der skal ligge øverst?

Den eneste måde, hvorpå du kan differentiere dig fra dine konkurrenter, og øge dine placeringer på Google vil være at arbejde med SEO. I dag forlanger Google nemlig meget af din hjemmeside, og det er derfor vigtig at man målrettet arbejder med at forbedre ens hjemmesides SEO. Dette vil man kunne gøre gennem f.eks. implementering af relevante On page tekster, Linkbuilding, optimeringer af ens title tags og metabeskrivelser samt meget mere – således man får ens organiske søgeresultater på Google til at stige, og kommer foran sine konkurrenter. Ved at søgemaskineoptimere ens hjemmeside, er man med til at øge ens organisk trafik samt naturligvis få en højere konverteringsrate.

 

Jeg vil herunder gå igennem et par punkter, som vil være med til at få dine rangeringer på Google til at stige.

1. Hav en simpel struktur på din hjemmeside, som er nem at navigere rundt i. Det kan godt være at du nemt kan finde rundt på din side, men du skal have i tankerne, at dine brugere kan have svært ved at finde dine produkter, og derfor har du en søgbar på din hjemmeside. Her foretager dine besøgende sikkert søgninger, hvis de ikke rigtig kan finde givne produkter, og dermed kan du finde ud af om din side skal optimeres.

2. Få skrevet tekster der sælger – Skriv noget godt content til dine landingssider med relevante søgeord. Lad os antage, at du har en landingsside, hvor du f.eks. sælger møbler, eller måske mere specifikt, en landingsside, hvor du sælger havemøbler, så kan man lave en søgeordsanalyse på diverse søgeord der er relevante, og få inkorporeret dem i teksten til landingssiden, således denne ene side har fokus på dette emne. Der er en rigtig god tommelfingerregel, der siger, at man min. skal have 500 ord pr. landingsside. OBS! Pas på med duplikeret indhold, det vil Google straffe dig for!

3. Optimer dine title tags og metabeskrivelser, da det er det første potentielle kunder møder ved deres søgning på Google, og det er her man også kan gøre sig unikke og gøre sig mere attraktiv fremfor sine konkurrenter. Når jeg arbejder med title tags og metabeskrivelser for webshops, så fokuserer jeg altid på at få anvendt både unikke USP’er (unique selling points) såsom “gratis fragt”, “hurtig levering” eller “gratis returnering” samt CTA’er (call to actions) såsom “se her”, “køb online her” eller “find her” for simpelthen at tiltrække potentielle kunder, og få dem til at klikke på ens søgeresultater frem for konkurrenternes.

4. Omtale og anbefalinger! Ja, udover at du skal have fokus på optimering af din hjemmeside, så kan du også forbedre dine organiske søgeresultater gennem Linkbuilding.

 

Kort og godt er, at disse markedsføringstiltag vil skabe synergier mellem hinanden, og man vil derfor på denne måde få mest mulig ud af ens annoncekroner. Du kan blandt andet læse vores case med DesignGaragen, hvor vi har skabt et stærkt samspil mellem Google Ads og Facebook, som gør, at de nu får 22,3 gange pengene igen for deres markedsføring.