← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Martin Lau
8. marts 2019

Sådan fungerer teknisk SEO: En simpel guide

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er en anerkendt disciplin inden for digital markedsføring. SEO handler kort sagt om at få trafik fra organiske, redaktionelle og naturlige søgeresultater i søgemaskinerne.

Der findes helt konkret to typer: on-page SEO og off-page SEO. On-page SEO beskæftiger sig med indhold og sideoptimering, hvorimod off-page SEO vedrører etableringen af relationer mellem websteder. Sammen dominerer on-page og off-page hele SEO-universet, men i dette indlæg vil vi introducere dig for den nye dreng i klassen – nemlig teknisk SEO. Så sæt dig godt til rette med en kop kaffe, og gør dig klar til blive endnu klogere på det forunderlige SEO-univers.

Hvad er teknisk SEO?

Måske sidder du lige nu og tænker for dig selv: ”Er teknisk SEO en sammensmeltning af on-page SEO og off-page SEO?”. Både og … For teknisk SEO vedrører alle SEO-aktiviteter udover indholdsoptimering og linkbuilding. Kort fortalt handler det om at følge søgemaskinernes krav med henblik på at forbedre ens crawling.

 

Søgemaskinerne bliver mere og mere sofistikerede for hver dag, hvilket øger kompleksiteten i teknisk SEO og gør, at kravene ændrer sig løbende. Teknisk SEO er altså en dynamisk størrelse, som hele tiden kræver videreudvikling og forbedring af dig bag skærmen.

Det er altså vigtigt, at teknisk SEO optimeres løbende, når du gerne vil skabe et stabilt fundament, der tilbyder et sundt markedsføringsmiljø for dit indhold og dine links, så du uden problemer kan skinne igennem i søgemaskinernes resultater.

 

Elementerne i teknisk SEO

I det følgende vil vi gennemgå teknisk SEO i detaljen, så du både får en bedre forståelse for begrebet og dets fantastiske muligheder.

Hastigheden på din hjemmeside

Du kender det helt sikkert selv. En hjemmeside, som loader i lang tid, kan både skabe frustration hos dig og føre til, at du opgiver og klikker væk. En sides belastningshastighed er faktisk inkluderet i Brian Deans 10 tips til den bedste placering i søgemaskinerne, så din hjemmesides belastningshastighed er altså vigtig for dig. En hurtig hastighed på hjemmesider er altid bedre, og det kan vi vist alle sammen nikke ja til.

Men hvordan kan du forbedre din hjemmesides belastningshastighed og få brugeroplevelsen til at køre gnidningsfrit? Det vil vi uddybe i det følgende, så hent da lige en ekstra kop kaffe, inden vi går i gang.

  • Skab et enkelt design

Simplicity is the key! Og det gør sig også gældende, når du bygger din hjemmeside. Derfor anbefaler vi, du begrænser komponenterne og benytter simple skabeloner. Som med mange andre ting i livet kan du bruge tommelfingerreglen ”less is more”. Lad os give dig et eksempel: Hvis du vælger at bruge ekstra elementer i dine layouts som plugins, widgets og sporingskoder, har din side selvsagt brug for mere tid til at indlæse. Jo flere elementer, der skal indlæses på din side, jo længere skal dine brugere trille tommelfingre foran skærmen. Dine brugere skal helst ikke vente længere end 3 sekunder foran skærmen, så sørg for at opnå en sund balance mellem et komplet og velfungerende design bestående af de nødvendige elementer. Hold dig løbende opdateret, og lav justeringer, så du hele tiden er sikret en lav belastningstid.

  • Opdater dine visuelle komponenter

Det er vigtigt, du sørger for at have skarpe billeder, som er justeret korrekt rent størrelsesmæssigt. Hav dog in mente at større billeder kan forstyrre belastningstiden, så det er en god idé at begrænse mængden af dem. Der er også stor forskel på, hvilket format du lagrer dine visuelle komponenter som. Vi anbefaler, at jpg-format bruges til fotografier og png-formatet bruges til grafik.

  • Begræns dine omdirigeringer

Jo flere omdirigeringer du har på din hjemmeside, jo mere vil det påvirke din sides belastningshastighed i negativ grad. Det betyder nemlig, at brugeren er tvunget til at vente i længere tid. Du bør derfor altid forsøge at reducere antallet af omdirigeringer og sørge for, du kun har én omdirigering per side. I tilfælde af 404 fejlsider, som vi alle er stødt på, skal du prioritere at oprette en brugerdefineret fejlside. ”Hvorfor?”, spørger du måske. Prøv at tænke tilbage på sidste gang, du røg ind på en 404 fejlside. Hoppede du ud af hjemmesiden og afsluttede? Det gør langt de fleste, og derfor er det rigtig smart at designe det på en både brugervenlig og humoristisk måde, så dine besøgende i det mindste er underholdt og ligeledes bliver guidet tilbage til din side eller for den sags skyld en anden vigtig eller populær del af din hjemmeside.

En 404 fejl kan skyldes forskellige ting. Det kan eksempelvis betyde, at siden er blevet flyttet, fjernet, eller at der er linket til den forkerte e-mail. Disse scenarier kræver, du implementerer en permanent 301 omdirigering, men hvis siden ikke kan omdirigeres til en allerede eksisterende eller beslægtet side, skal du oprette en brugerdefineret 404 fejlside, der kan afhjælpe situationen. Netop her er det vigtigt, at dine brugere ikke bliver mødt af en standard 404 fejlside, da det ofte får dem til at lukke vinduet. Vær både humoristisk og hjælpsom. Du vil både fremstå mere sympatisk og som en, der er interesseret i sine brugere og deres oplevelse.

  • Browser cache

Browser cachen gemmer hjemmesiders ressourcer automatisk (på den enkelte brugers computer), første gang de besøger en hjemmeside. Det er smart, idet ens browser er i stand til at indlæse en side meget hurtigere, når den besøges igen. Browseren husker altså den første version af en hjemmeside, og det er med til at forbedre hastigheden betydeligt, når en bruger returnerer. Sørg for at udnytte din browser cache, og sæt den i overensstemmelse med dine behov.

 

Gør din side mobil-venlig

I en digital verden, hvor flere og flere brugere tilgår hjemmesider via deres mobiler og tablets, er det essentielt, du sørger for at have en mobil og tablet-venlig side. Det er mindst lige så vigtigt som din sides belastningshastighed. Findes der noget værre end en side, som ikke er mobil-venlig? Ja, det gør der nok, men det skaber irritation og frustration, når vi tilgår en side, som på vores mobil og tablet har et mærkeligt layout, mangler tekst eller lignende.

Om din side er mobil-venlig eller ej har stor betydning for søgemaskinernes rangering af din hjemmeside, så sørg for at tjekke, at din hjemmeside fremstår lige så enkel og brugervenlig på en mobil eller tablet som på en computer.

Opbygningen af din side

Hvordan du vælger at strukturere din side på en SEO-venlig måde, er et vigtigt element i teknisk SEO. Der er en række elementer, du skal være opmærksom på, når du strukturerer din SEO-venlige side, så lad os i fællesskab gennemgå dem en for en.

  • HTTPS

Når du begynder på din sidestruktur, skal du først sørge for at vælge en passende http. For at gøre det nemt for dig er der faktisk kun et SEO-venligt valg, og det er den sikre HTTPS. Det skyldes, at Google selv har meldt ud, at HTTPS er medtaget på deres ranking faktor-liste. At Google melder en ranking faktor ud, er en sjælden begivenhed, da de normalt holder deres ranking faktorer hemmelige.

Så når du har din hjemmeside som HTTPS:// giver det dig et ranking boost, og hvem ønsker ikke det? Det svært at isolere, hvilken effekt HTTPS udelukkende har for sig selv, men det er altså stadig smartere at følge søgemaskinernes krav for at maksimere dine placeringer. Især når kravet bliver serveret på et sølvfad lige foran dig.

Dog har HTTPS også andre fordele i forbindelse med analyser af din hjemmeside. I Google Analytics kan du nemlig se henvisningsoplysninger og lignende, når du vælger HTTPS. Derudover skaber HTTPS også sikkerhed og beskyttelse til din hjemmeside, hvilket gør brugen af den endnu mere værd.

  • Breadcrumbs

En anden utrolig vigtig del af teknisk SEO og en god sidestruktur er breadcrumbs. Breadcrumbs ses som en type navigation, der afslører placering af en aktiv bruger, og den er med til at forbedre din bevidsthed om dine forskellige besøgende. De såkaldte breadcrumbs præsenterer hjemmeside-hierarkiet og angiver, hvor din bruger netop befinder sig. De kan være med til at reducere antallet af handlinger, en bruger skal tage, hvis brugeren skal til en anden sektion eller gå tilbage til hjemmesiden.

Normalt er det især de store og komplekse hjemmesider med et omfattende hierarki og forskellige sektioner, der bruger breadcrumbs for at få en klar struktur. Et eksempel på en sådan type side er Zalando, der tilbyder mange forskellige produkter på tværs af mærker, køn og lignende. Du bør ikke bruge breadcrumbs som en erstatning til din primære navigation. De skal i stedet ses som en sekundær navigationsordning.

  • Din URL struktur

Din URL’er beskriver siden for både søgemaskinerne og dine brugere, og hvis du sørger for at optimere dem godt, så vil de også fungere som en ranking faktor. De har betydning for din sidestruktur, da en brugervenlig, klar og ensartet hjemmesideadresse struktur helt klart er at foretrække. Sørg for at gøre dine URL’er beskrivende og gerne så korte som muligt. Ideelt set bør både søgemaskinerne og dine brugere kunne forstå, hvad de klikker ind på bare ved at tjekke hjemmesideadressen.

Du kan med fordel inkludere søgeord målrettet en bestemt side og ligeledes implementere søgeordet i dit indhold på siden, da det vil styrke relevansen af din side og ikke mindst hjælpe søgemaskinerne med at klassificere siden i søgeordningen for det bestemte søgeord. Vores sidste tips til en velfungerende hjemmesideadresse er at adskille ordene med bindestreger og aldrig gøre dem længere end 2.000 tegn, for ellers risikerer du, at siden ikke kan indlæses.

  • Interne links

Interne links er vigtige for at forbedre synligheden af f.eks. dine ældre artikler, som er aktuelle og relevante i forhold til artikler offentliggjort for nyligt. På din hjemmeside skal du sørge for at kategorisere indholdet og altid linke til sider inden for samme kategori, da det gør det muligt for brugerne at ”grave” sig dybere ind på din hjemmeside og finde ud af mere om alle aspekter af et specifikt emne på forskellige sider.  

Brugen af interne links er vigtig for din sidestruktur, da dine ældre indlæg og artikler ikke bliver glemt, fordi dine nye offentliggørelser minder brugerne om dem ved at linke internt til dem.

Sidst, men ikke mindst, giver dine interne links også et meget værdifuldt SEO-boost til dine ældre indlæg eller artikler grundet den ”SEO-juice”, der strømmer igennem.

 

Duplikeret indhold

Når vi taler om duplikeret indhold i et teknisk SEO-perspektiv, er det, fordi det er et stort problem og noget, du skal sørge for at undgå på din hjemmeside. I 2011 kom den første Panda-algoritme, hvis ypperste formål var målrettet at straffe sider med indhold af lav kvalitet samt duplikeret indhold. Google slår hårdt ned på spamsider og sider med dårligt indhold, og de kontrollerer løbende kvaliteten af hjemmesider.

Opdager du duplikatindhold, skal du sørge for hurtigt at rette op på det. Du kan enten fjerne indholdet eller omskrive det. Omskrivninger vil selvfølgelig være mere tidskrævende, men hellere brug tiden på at gøre indholdet rigtig godt end at miste det.

 

Historien der aldrig ender

Sådan er det netop med teknisk SEO. Det er et uendeligt emne, som dækker over en bred vifte af emner, der alle er nødvendige for din hjemmesides optimering i forhold til ”kravene”, som søgemaskinerne fremsætter. Vi har derfor på bedst mulig vis forsøgt at gøre dig klogere på begrebet teknisk SEO med en simpel guide, således du nemt og hurtigt kan implementere det i din digitale markedsføring.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.