Skrevet af: Kasper Friis
18. juni 2018

Øg dit marketing-afkast med blik på synergieffekter

Med øget konkurrence på online marketing-kanaler kan du hente afkaststigninger ved at kigge på sammenhængen og synergien på tværs af dine kanaler.

 

Hvad gør du med din AdWords-trafik? Hvor kommer dine leads til dit nyhedsbrev fra? Og understøtter din SEO-strategi dine andre markedsføringsaktiviteter? Puha, mange spørgsmål. Vi tager dem én ad gangen. Men lad os først tage en mere overordnet indgangsvinkel. Jeg oplever, at rigtig mange afviser forskellige markedsføringskanalers effektivitet, fordi de kigger på dem isoleret. Det kan komme til udtryk gennem: ”Vi kan ikke tjene penge på AdWords.” Blikket vendes mod afkastet (ROAS) på de enkelte kanaler, hvor det burde handle om noget helt andet: Hvordan man får det bedste afkast ud af sin samlede markedsføringsindsats.

 

Hvor er dine flaskehalse?

Du har (forhåbentlig) allerede nogle kanaler, der virker godt. Google Shopping. Dit email marketing-setup. Eller måske retargeting-flow på Facebook. Og så er det med at gøre brug af disse afkastgivende kanaler. Men du kan møde mange flaskehalse, der holder dig tilbage: Er Facebook retareting dine bedste annoncer, er din flaskehals besøgende på din hjemmeside, som du kan køre retargeting-annoncer til; det kan løses ved fx at skrue op på AdWords eller SEO-indsatsen. Og er email markedsføring din bedste kanal, er antallet af tilmeldinger til nyhedsbrevet måske din flaskehals; det kan løses ved at lave lead-annoncer på Facebook.    

 

Dedikér ikke salget til én kanal

Lad os opstille et tænkt, dog realistisk eksempel på en kunderejse. Brugere kommer ind fra AdWords –> Tilmelder sig nyhedsbrevet på Facebook –> Modtager en email, klikker og går ind og køber. Her er salget dedikeret til email i Google Analytics, men to andre kanaler er altså præmissen for salget. Og her kunne en snedig markedsføringsmedarbejder tænke: ”Hey, email er vores bedste kanal, lad os investere mere her.” Men de glemmer, at AdWords-trafikken er en forudsætning for Facebook-annoncen, som er en forudsætning for den udsendte email. For at se din kunderejse for kunder kan du i Google Analytics vælge ”Konverteringer” –> ”Multikanaltragt” –> ”Topkonverteringsstier.” Dette giver langtfra et fuldendt billede, men kan hjælpe dig med lidt indsigt.

 

Sådan får du det overordnede overblik

Dette efterlader dig med en stor markedsføringsopgave: Du må holde overblikket. Også hvis du outsourcer til en partner, der hjælper dig på nogle af dine markedsføringskanaler.

En måde at gøre dette nemt for dig er at oprette delmål. Dem kan du oprette i Facebook Analytics og Google Analytics, og de kan være:

  • Visning af indhold (besøgt dine produkter eller ydelsessider).
  • Tilmelding til nyhedsbrev.
  • Læg produkter i kurven.

Så bliver det nemmere for dig at følge kunderejsen og sammenspillet mellem forskellige kanaler. En ny bruger kommer fra Google AdWords, kigger på et produkt og tilmelder sig dit nyhedsbrev på websitet. Brugeren får en retargeting-annonce på Facebook, klikker og lægger produktet i kurv. Og nu får brugeren en tabt kurv-mail og færdiggør købet.

Hele denne rejse har du bedre overblik over, når du har opsat disse delmål.

Netop de gode muligheder med synergieffekt på tværs af kanaler ligger til grund for, at vi har valgt at holde fokus på all inclusive-løsning: Vi står for alle kundens kanaler. På den måde kan vi hurtigt betale os selv hjem (mange gange), give kunden mest for pengene og bruge tiden effektivt – ikke spilde tid på unødvendigt bureaukrati eller kommunikation med tredje- og fjerdemænd.