← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Kevin Aghballe
10. maj 2019

Nå effektivt ud til dine besøgende med remarketing

Lad os starte med lidt hårde facts. Som virksomhedsejer vil du i dag miste 96 % af de mennesker, der besøger din hjemmeside. Ifølge tal fra Google viser det sig nemlig, at det i gennemsnit kun er cirka 4 % af dine besøgende, som konverterer, inden de forlader din hjemmeside.

Det kommer måske som et chok for dig, men heldigvis er der hjælp at hente i form af remarketing. Med remarketing kan du nemlig hente nogle af de 96 % tilbage og enten konvertere dem til betalende kunder eller engagerede brugere.

Remarketing er givende, og derfor benytter flere og flere virksomheder sig også af det. Hvis du endnu ikke har kastet dig over remarketing eller er i tvivl om, hvordan du får succes med det, skal du endelig læse videre. Dette blogindlæg vil nemlig komme ind på alt det, du behøver at vide om remarketing.

 

Kort om remarketing og retargeting

Remarketing, som også bliver kaldt retargeting, er en effektiv måde, hvorpå du kan få fat i besøgende, som tidligere har udvist interesse for din virksomhed. Helt konkret giver remarketing dig mulighed for at vise annoncer til de besøgende, som har besøgt din hjemmeside, via computeren eller mobilen, og annoncerne følger dem, mens de besøger andre sider eller apps.

Det er en fantastisk måde, hvorpå du kan opbygge fortrolighed og genkendelighed, hvilket højst sandsynligt vil skubbe kunderne længere ned i salgstragten.

Men lad os for en stund vende tilbage til begreberne remarketing og retargeting, da mange stadig bliver i tvivl om, hvorvidt de dækker over det samme eller to forskellige ting. Derfor kommer her de helt korte definitioner på begreberne:

Retargeting: Dette begreb refererer til de annoncer, som følger dine besøgende.

Remarketing: Dette begreb refererer til, hvordan man engagerer besøgende på ny via e-mail.

Remarketing og retargeting kan altså defineres som alt den tid, du bruger på at markedsføre din virksomhed over for besøgende, som allerede har udvist interesse for dig og din virksomhed.

Hvis vi skal gå skridtet videre, kan man faktisk sige, at den tankstation, som du møder på vej til arbejde hver dag, er remarketing.

I dette blogindlæg forklarer, hvad de fleste mener, når de taler om retargeting og remarketing: Digitale annoncer, der følger dig rundt. Derfor bruger vi også begreberne, som det falder os ind.

Sådan kommer du i gang med remarketing på Google og Facebook

Vi har nu kort gennemgået begreberne remarketing og retargeting, og vi har fastslået, at de dækker over det samme betydningsmæssigt. Næste skridt er derfor at komme i gang med at udnytte det store potentiale, der er i remarketing.

Ifølge Invespcro viser det sig nemlig, at den gennemsnitlige CTR for displayannoncer er 0,07 %, hvorimod den for remarketing annoncer er 0,7%. Der er altså noget om snakken, når det handler om potentialet i og ikke mindst vigtigheden af remarketing.

I dette afsnit vil vi guide dig til, hvordan du selv kommer i gang med remarketing (både på Google og Facebook), og hvad du skal være særligt opmærksom på. Vi lægger ud med remarketing på Google. Lad os komme i gang!

  • Vælg din målgruppe

Det allerførste skridt i forhold til at komme i gang med remarketing på Google omhandler, at du analyserer og udvikler en strategi. Det er de færreste, som kommer langt på ren og skær mavefornemmelse og spontanitet.

Du skal altså beslutte, hvilke besøgende på din hjemmeside, du gerne vil målrette annoncer til. Det er selvfølgelig muligt, og ikke mindst anbefalet, at lave flere målgrupper, da du på den måde øger chancen for flere konverteringer.

Når du skal rangere og inddele dine målgrupper, er der et uendeligt antal måder at målrette din markedsføring på. Det kan f.eks. være baseret på:

  • den besøgte produktside
  • en bestemt side i købsprocessen
  • ikke-besøgte sider
  • længden af opholdet på siden
  • antal besøgte sider i alt
  • demografi
  • geografi

Der findes også brugerdefinerede kombinationer, som vi beskriver senere. De hjælper dig med at målrette din markedsføring mod besøgende, der besøger en side uden at besøge en anden. En strategi ville f.eks. være at målrette din markedsføring mod besøgende, der besøger den første side i din betalingsproces uden at købe.

I dette eksempel kan du målrette din markedsføring mod de besøgende, der var så interesserede i dit produkt, at de lagde det i kurven, men som af den ene eller anden grund ikke gennemførte betalingsprocessen. Du kan målrette din markedsføring mod enhver målgruppe blot baseret på URL.

Hvis du har en landingsside, som de besøgende bruger til at indtaste deres e-mails for at tilmelde sig nyhedsbreve, kundeklub eller lignende, kan du bruge URL’er fra denne landingsside til en remarketing-liste.

Her er en lille liste over en række ting, du kan bruge, når du skal i gang med remarketing:

  • Tænk på alle de forskellige URL’er, du gerne vil målrette din hjemmeside, og lav en liste med dem i Excel.
  • Inkluder alle dine idéer brugerdefinerede kombinationer, mens du laver listen.
  • Hvis du har konfigureret Google Analytics, skal du bruge de indsamlede data til at analysere og finde nye steder at målrette mod. Hvis du derimod endnu ikke har konfigureret Google Analytics, bør du gøre det hurtigst muligt.

 

  • Opsæt remarketing-koder, og lav remarketing-lister i Analytics

Vi ved godt, at vi i forrige afsnit skrev, at det allerførste skridt i en remarketing-kampagne er at klarlægge sine målgrupper. Det mener vi også stadig, men når det er gjort, kan du komme i gang med opbygning af din remarketing-kampagne.

Det allerførste skridt er her at generere og placere den særlige kode, du skal bruge til at placere cookies i dine besøgendes browsere, når de klikker ind på din hjemmeside. Denne kode kan genereres i Google Analytics, og du skal placere en kode på hver side – også kaldet ”run of site code”– og bruge URL’er til at oprette brugerdefinerede kombinationer og målgrupper.

Google Analytics er genialt at benytte i forhold til remarketing, da du kan oprette remarketing-lister baseret på mål i stedet for kun at fokusere på besøgte sider. Du kan f.eks. sætte et mål for de besøgende, der har besøgt mindst fire af dine sider eller brugt mindst fem minutter i alt på hele din hjemmeside.

Når du skal oprette lister og er inde i Google Analytics, skal du klikke på ”admin”. Herefter klikker du på ”audience definitions” og vælger ”audiences”. Nu skal du oprette en ny målgruppe ved at klikke på ”new audience”. Derefter kommer der en række muligheder som navngivning af liste, hvilken type remarketing du ønsker og ikke mindst medlemsvarighed, hvilket vi vil komme ind på i næste afsnit.

 

  • Vælg ”membership duration” på dine cookies

I mangel af bedre bruger vi det danske ord ”medlemsvarighed”. Med det mener vi, hvor længe du vil gemme en cookie i din besøgendes browser. Der er mange strategier, når det gælder medlemsvarighed, og du skal især tænke på din virksomhed og dine mål, når du fastsætter medlemsvarighed.

Har du f.eks. en webshop, som dine besøgende kun handler hos et par gange i kvartalet, bør du overveje at fastsætte din medlemsvarighed til 90 dage. Har du derimod en service, der kræver, at dine besøgende tilmelder sig igen efter 30 dage, kan du overveje en medlemsvarighed på 60 dage. På den måde er du godt dækket ind, hvis dine besøgende nu skulle glemme at forny deres medlemskab efter 30 dage.

Tip: Du skal vide, at der altid er fare for at irritere besøgende og potentielle kunder, hvis du tæppebomber dem med annoncer hele tiden.

  • Tilpas dine frekvenser

Dette er en funktion, som lægger sig tæt op ad medlemsvarighed. Med denne funktion kan du nemlig bestemme, hvor ofte dine besøgende skal se dine annoncer i en bestemt periode. Hvis du viser dine annoncer for ofte til besøgende, er der en risiko for, at de bliver trætte af dit produkt eller din service og ikke mindst dit brand.

Det handler altså om at vælge en frekvens, som er passende. Hvis der f.eks. går lang tid mellem, at dine besøgende handler hos dig, er det en god idé med færre visninger. På den måde gør du dem nemlig stille og roligt opmærksom på dit brand fra tid til anden, og det virker faktisk utroligt effektivt. Hvis du i stedet tæppebomber dem med annoncer i en kort periode, risikerer du, at de rent ud sagt bliver møgtrætte af dig.

Er din virksomhed i stedet bygget op omkring tilbagevendende kunder, vil du måske gerne imponere og målrette så meget som muligt. Et tænkt eksempel er her, hvis du har en café, hvor du gerne vil have folk til at bestille deres sandwich online til afhentning hver eneste dag. Her giver det mening at målrette intensivt med annoncer, da man gerne vil ramme så mange som overhovedet muligt – og også gerne flere gange.

Det vigtigste er, at du vælger noget, der giver mening for din forretning.

Vi har nu gennemgået, hvordan du søsætter en remarketing-kampagne på Google, og derfor vil vi også kort gennemgå, hvordan du gør dette på Facebook. Vi er klar over, at dette indlæg ikke omtaler de tekniske aspekter i at opstarte en kampagne, men derimod blot gennemgår helheden, og hvad du du bør prioritere.

 

  • Remarketing på Facebook

Remarketing på Google og remarketing på Facebook er meget lig hinanden, og derfor kan du sagtens tage udgangspunkt i ovenstående råd om målgrupper, frekvens og medlemsvarighed. Hvor du i forhold til remarketing på Google arbejder i Google Analytics, arbejder du derimod i Facebook Business Manager, når du vil opsætte remarketing-kampagner på Facebook.

Det første, du skal sørge for, er at indsætte en såkaldt Facebook-pixel på din hjemmeside, så Facebook kan spore, hvem det er, der besøger din side. Det gør du via ”annonceadministrator” i Facebook Business Manager, hvor du opretter eller finder din ”Pixel Base Code”.

Denne kopierer du og indsætter i din hjemmesides header code eller via Google Tag Manager. Når du har implementeret koden, er du klar til at oprette din allerførste remarketing-målgruppe på Facebook.

Ligesom i Google Analytics kan du lave brugerdefinerede målgrupper på Facebook, og her skal du sørge for at vælge ”websitetrafik”. Derefter sætter du reglerne for din målgruppe, hvilket er med udgangspunkt i demografi, geografi og meget mere. 

Når du har gennemført ovenstående trin, er der faktisk ikke andet tilbage end at oprette dine remarketing-annoncer. Det gør du i ”power editor”, hvor du forbinder dine remarketing-målgrupper til dine annoncesæt – og vupti, så kører dine remarketing-kampagner på Facebook!

 

Sådan optimerer du på dine remarketing-kampagner

Der findes en række forskellige måder, hvorpå du kan optimere på dine remarketing-kampagner både på Google og Facebook. I det følgende vil vi kort gennemgå, hvad du især bør være opmærksom på i forbindelse med optimeringer.

  • Test af annoncer

Som med så mange andre ting inden for online marketing bør du eksperimentere med forskellige budskaber i dine annoncer. Du skal faktisk tilgå remarketing som alle andre typer marketing, men husk at have din målgruppe in mente. Dem, du målretter din markedsføring mod, kender nemlig allerede dit brand, så det kræver højst sandsynligt lidt mere at vinde dem tilbage.

Derfor kan du eksperimentere med forskellige tilbud, CTA’er, billeder og meget mere. Dog er de besøgende, som allerede har et kendskab til din side, langt mere tilbøjelige til at klikke på din annonce, og derfor er der altså et stort potentiale i remarketing-annoncer.

  • Test af forskellige målgrupper

Her handler det også om at eksperimentere og teste, hvad der fungerer bedst i forhold til dine forskellige målgrupper. Du kan for eksempel eksperimentere med forskellige længder på dine cookies. Budskaber til de besøgende, der har været på din side inden for de sidste 7 til 30 dage, fungerer ikke nødvendigvis til de besøgende, der har besøgt din side for 30 til 60 dage siden.

  • Test af landingssider

De brugere, som du henter tilbage, har som tidligere nævnt allerede et kendskab til din virksomhed. Derfor kunne det være interessant at splitteste i forhold til landingssider. Du kan eksempelvis dirigere dem tilbage til den samme side, som de tidligere har besøgt, og til en helt ny side, de endnu ikke har besøgt. Det handler om at kigge nærmere på dine budskaber.

Bliver de f.eks. leveret til besøgende, som allerede har besøgt den specifikke side før? Og stiller du spørgsmål på din landingsside, som en besøgende, der allerede har besøgt siden, kan svare på? Du bør teste, hvilket indhold der bedst overbeviser en tidligere besøgende.

Selvom dine resultater sandsynligvis er forskellige, er remarketing-annoncer, hvor dit brand er 100 % i fokus, ofte mere succesfulde. Det skyldes, at du målretter din markedsføring mod brugere, som allerede kender din side og dit brand. Deres interesse vækkes ikke nødvendigvis af en af kreativ og generel annonce, men derimod af en annonce, hvor brandet fremgår tydeligt.

Lad os komme med et eksempel. Hvis de besøgende ikke opdager, at der er tale om et tilbud eller et udsalg på en side, de kender, vil de måske ikke studse over din annonce. Derfor er vores råd at lave remarketing-annoncer, der matcher din side og dit brand. Lad dit brand fremgå tydeligt, for vi mennesker synes i langt højere grad at vælge det velkendte.

I de fleste brancher kan du sagtens dirigere de besøgende hen til den side, som de oprindeligt har besøgt. Har de altså en remarketing-cookie fra en produktside, er det sikkert at dirigere dem tilbage til den produktside. Hvorom alting er, planlægger du i stedet at tilbyde dem et særligt tilbud, er det en rigtig god idé at lave en landingsside, hvor tilbuddet fremgår. For hvis de bliver dirigeret til en side, hvor der ikke står noget om det konkrete tilbud, risikerer du en høj bounce rate.

 

Øg dine konverteringer med remarketing

Remarketing er en stærk metode til at indfange besøgende, som har vist interesse for dit brand, dine produkter eller services. Ved at skræddersy dine annoncer til specifikke målgrupper kan du sandsynligvis opnå en stigning i din konverteringsrate.

Der er tale om sund fornuft og lidt teknisk snilde, når vi taler om remarketing-annoncer. Den sunde fornuft er især vigtig, når du skal udarbejde dine annoncer til forskellige målgrupper. Det kan ikke betale sig at vildlede dine tidligere besøgende eller love ting, du ikke kan holde. Vær konkret, ærlig og ligetil.

Den tekniske snilde omhandler omsætningen af dine remarketing-annoncer, og hvis du ikke selv har værktøjerne eller forståelsen, anbefaler vi, at du allierer dig med et marketingbureau. Det frigiver ikke kun mere tid til andre og ofte mere tidskrævende opgaver. Det giver dig også mulighed for at udnytte det fulde potentiale inden for remarketing-annoncer på både Google og Facebook.

Derudover har Google også samlet en række strategier, du kan kigge nærmere på, hvis du selv ønsker at kaste dig ud i remarketing. Det gælder både strategier i forhold til opsætning og udnyttelse af remarketing-lister, annoncestrategier og meget andet.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.