← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Kevin Aghballe
25. april 2019

Mobile First: Sådan kommer du i gang

I 2010 meddelte Google, at UX-designere skal følge Mobile First i deres produktdesign, men hvad betyder Mobile First-design, hvorfor er det vigtigt, og hvordan bruger man det? Vi vil give dig svarene og meget mere i dette blogindlæg.

I dag bliver der søgt meget mere via mobiltelefoner eller tablets end via computere, og det ved Google.

I 2016 annoncerede Google, at de opdeler deres søgeindeks i desktop og mobil, og i samme omgang gjorde de mobilindekset til det primære indeks.

Google benytter altså en mobilversion til indeksering og ranking for bedre at kunne tilfredsstille de mange mennesker, der benytter Google via mobiler og tablets.

Det betyder, at Googles primære fokus er på mobil og tablet, hvilket kræver, at din hjemmeside er opdateret til netop det formål.

Google har dog meddelt, at der er tale om en langsom overgang, og at det i første omgang kun er de hjemmesider, som følger Googles best practise for Mobile First-indeksering, der påvirkes.

Mobile First-strategier er kort sagt skabt til at hjælpe UX-designere med at skabe en homogen brugeroplevelse på tværs af alle enheder, hvilket giver tilfredse brugere på den anden side af skærmen. Det er en yderst vigtig strategi, hvis du beskæftiger dig med digital marketing.

 

Mobile First versus Desktop First

Når du arbejder med en Mobile First-strategi, er din tilstedeværelse online designet til mobile enheder. En hjemmeside til stationære computere er så simpel som overhovedet muligt, og den kan opgraderes med ekstra funktioner, der kun er tilgængelige for computerbrugere.

Det står i kontrast til Desktop First-strategien, hvor en hjemmeside er bygget til at opfylde virksomhedens behov, og hvor de inkompatible elementer er fjernet for at lave en mobilvenlig hjemmeside.

Mobile First-strategien udnytter dog også teknologi, der henvender sig til mobil- og tabletbrugere. Det drejer sig f.eks. om GPS, dataindsamling og indbyggede kameraer til at oprette funktioner, der ikke er tilgængelige for desktopbrugere.

Sådan en sammenkobling er med til at gøre smartphones og tablets uundværlige, og det kan ligeledes bidrage til at skabe et større engagement hos brugerne. En Mobile First-strategi fremmer også forbindelsen til kunderne, da langt de fleste af os altid har en smartphone med os. For mange af os er en smartphone faktisk det første, vi griber ud efter om morgenen.

De data og oplysninger, som smartphones tillader virksomheder at indsamle, kan bruges til at personliggøre og forbedre brugeroplevelsen, hvilket højst sandsynligt giver en større indtjening.

 

Hvad er et responsivt design?

Begrebet responsivt design beskriver teknikken, hvor en hjemmesides design automatisk justeres ud fra størrelsen på brugernes skærmbilleder. Takket være et responsivt design kan brugerne nemt se en hjemmeside, uanset hvilken enhed de benytter. Hjemmesidens layout og indhold ændres med udgangspunkt i en browsers bredde på en specifik enhed.

Du kan hurtigt finde ud, hvorvidt en hjemmeside er responsiv ved manuelt at zoome ind og ud af browservinduet.

Med et responsivt design har du kun brug for én hjemmeside, hvorfor et sådant design tiltaler mange virksomheder. Design, indhold og interface på din hjemmeside er tilpasset, så besøgende nemt kan tilgå det på enhver enhed og fra enhver browser.

Du behøver altså ikke længere at oprette flere versioner af en hjemmeside. Du kan altid se, om en hjemmeside er designet til én specifik version, som f.eks. mobile enheder, hvis du kigger på hjemmesideadressen. Den starter altid med ”m” som eksempelvis m.facebook.dk.

(Kilde: https://developers.google.com/search/mobile-sites/get-started)

Det tager dog tid at udvikle et responsivt design, fordi det skal tilpasse sig størrelsen af enhver browser og enhed, men det giver en langt bedre brugeroplevelse.

Hvad er et adaptivt design?

Som nævnt i afsnittet før tilpasser det responsive design sig størrelsen på brugernes skærmbilleder, hvilket giver stor alsidighed og en god brugeroplevelse. Når en hjemmeside derimod er adaptiv, tilpasser den sig bestemte skærmstørrelser på stationære computere, tablets og smartphones.

Alle enheder har en bestemt browserbredde, hvilket giver UX-designere mulighed for at udvikle hjemmesider, der overholder de kendte specifikationer.

Dette design benyttes dog kun sjældent af UX-designere, da det responsive design klart er at foretrække.

Mobile First-strategi

Hvis du først begynder at skabe eller genskabe din hjemmeside, behøver du ikke vælge mellem Mobile First eller et responsivt design. Førstnævnte er faktisk en designstrategi (Mobile First), mens sidstnævnte er resultatet af en teknisk tilgang (responsivt design).

Når en virksomhed udvikler sin hjemmeside, bygger designet ofte på antagelsen om, at besøgende vil tilgå den via en stationær computer. Derefter ændres hjemmesiden for at tilpasse sig en række forskellige enheder, herunder smartphones og tablets. Det er netop denne tilgang, vi tidligere i indlægget har kaldt Desktop First.

Desværre er mange visuelle aspekter og funktioner på en hjemmeside optimeret til stationære computere, hvorfor de kun i ringe grad tilpasser sig mobile enheder. Det er lige præcis her, at UX-designere vælger at benytte sig af den nyere tilgang Mobile First.

Her er der nemlig tale om, at man designer en hjemmeside til mobile enheder, og derefter opskalerer den, så den tilpasser sig stationære computere.

Grundet Googles primære fokus på indeksering med udgangspunkt i graden af en hjemmesides mobil venlighed bør Mobile First være kernen i virksomheders designstrategier i dag. Hvis du ikke allerede benytter dig af Mobile First-strategien, skal du begynde med at analysere og strukturere din hjemmesides indhold og kategorisere det ud fra vigtigheden af elementer. Derudover bør du sikre, at det overordnede design forbliver raffineret.

Det handler om at starte i det små og derefter bygge mere på, hvis du finder det nødvendigt.

 

Fordele og ulemper ved Mobile First

Vi har nu gennemgået det responsive og adaptive design samt Mobile First-strategien. Nedenfor finder du derfor en række fordele og ”ulemper” ved implementeringen af en Mobile First-strategi, så du hurtigere kan få et overblik.

Fordele ved Mobile First

Ulemper ved Mobile First

Indhold prioriteres mere end noget andet.

Kræver tid og indsats at skabe fra bunden.

Giver dig mulighed for at skabe en brugeroplevelse, der favoriserer mobile enheder.

Kræver et hold, der forstår denne tilgang i forhold til metode, værktøjer osv.

Reducerer download-tiden af de vigtigste elementer og funktioner på din hjemmeside.

Nødvendigt at benytte flere ressourcer, og derfor er det også nødvendigt med et større budget.

Tilbyder en standardiseret oplevelse på alle platforme.

Vi er ikke ret glade for at benytte ordet ulempe, men i mangel af bedre faldt valget på dette. Vi føler nemlig ikke, der er tale om ulemper i forbindelse med implementeringen af Mobile First. Det er i stedet tale om en langsigtet investering og projekt, som både glæder de besøgende og Google, og som du i sidste ende kan høste frugterne af.

En Mobile First-strategi giver virksomhederne mulighed for at interagere med forbrugerne på en ny, effektiv og mere meningsfuld måde. Det handler ikke nødvendigvis om ”direkte” salg, men mere om at skabe en relation til sine brugere.

At mobile enheder er til stede alle steder på alle tidspunkter gør det muligt at finjustere kommunikationen, der skal hjælpe brugerne med at træffe deres købsbeslutninger hurtigere.

Mobile First-strategi og e-commerce

En Mobile First-strategi er især populær hos de virksomheder, der beskæftiger sig med e-commerce. Her vil du nemlig se et bedre salg og kunder, der bedre fastholdes. I løbet af 2015 fandt Amazon eksempelvis ud af, at 70 % af de køb, der blev foretaget hos dem, var foretaget via mobile enheder som smartphones og tablets.

I 2017 viste det sig også, at 75 % af brugerne tilgik internettet fra deres mobile enheder. Nøglen til en Mobile First-strategi er et øget fokus på funktionalitet og forskellige typer af funktioner på hjemmesider og i apps.

Det handler om at give brugerne, hvad de gerne vil have og gøre det effektivt. Hurtig indlæsning af sider, der optager lidt skærmplads og har en lav båndbredde, er et vigtigt parameter. Det samme gælder integreringen af apps og tjenester, der gør tingene lettere for brugerne. Endelig er betalingstjenester og anmeldelser også afgørende.

En Mobile First-strategi kan være en stor succes, men det er ikke alle virksomheder, der benytter sig af det. Det kan være ekstremt dyrt og måske ikke generere de resultater, din virksomhed håber på.

Mange virksomheder foretrækker at investere i et almindeligt desktopdesign og sikre, at mobil- og tabletbrugere stadig kan tilgå de oplysninger, de søger. Men som tidligere nævnt indekserer Google sider med udgangspunkt i deres mobilvenlighed, og derfor er der god grund til at implementere Mobile First.

Sådan kommer du i gang med Mobile First

Når du begynder at undersøge mulighederne i Mobile First, skal du starte med at lære mere om dine besøgende og skabe en række personaer baseret på dine vigtigste kundesegmenter og overordnede forretningsmål.

Du ved mere end nogen andre, hvem du ønsker at henvende dig til, og hvad du gerne vil opnå. Den ideelle Mobile First-løsning afhænger altså af din målgruppe, hvilke enheder målgruppen benytter og dit budget.

Det er vigtigt, du undersøger dit kundesegment online. Foretrækker dine kunder f.eks. at søge på internettet via en computer frem for på mobile enheder? Og benytter din målgruppe hovedsageligt mobile enheder til at surfe på internettet?

Hvis svarene på disse spørgsmål er rettet mod mobile enheder, ved du, at du bør prioritere en Mobile First-strategi.

Oplever du til gengæld, at din målgruppe primært bruger mobile enheder, men ikke besøger din nuværende hjemmeside via disse, bør du tænke over følgende:

  • Hvorfor undgår dine kunder at besøge din hjemmeside via deres mobile enheder?
  • Skyldes det blot en vane, at de ikke tilgår den via mobile enheder, eller er din hjemmeside ikke brugervenlig?
  • Ville flere kunder besøge din hjemmeside via mobile enheder, hvis interfacet er adaptivt eller responsivt?

Brugerne skelner ikke mellem en responsiv eller adaptiv hjemmeside. Det er vigtigst for de besøgende, at de hurtigt og nemt kan finde de oplysninger, de har brug for, og udføre de handlinger, din virksomhed opfordrer til.

Når det er sagt, bør du selv med et responsivt design sikre, at din mobilsides hastighed og belastningstid prioriteres, og at billeder og andre dynamiske elementer optimeres korrekt og hurtigt. Det er blot én af flere ting, som du bør være opmærksom på, når du arbejder med en Mobile First-strategi:

  • Du skal ikke placere alle de vigtige elementer i en højre kolonne eller i et widget area, som ikke er synligt på mobiler eller tablets. Sørg i stedet for at samle alt i én kolonne, så oplevelsen er den samme på alle enheder. Du kan eventuelt benytte dig af den såkaldte ”hamburger button”.

  • Du skal sørge for at forstørre dine touch-elementer, så de er lette at klikke på. Desuden er det også væsentligt, at de ikke bliver placeret for tæt på hinanden, så dine brugere nemt kan klikke på de elementer, de ønsker.

  • Du skal som sagt også sørge for at optimere hastigheden. Det kan du gøre på følgende måder:
    • Installere cache plugins
    • Installere en CDN
    • Optimere alle dine billeder, videoer og dynamiske elementer
    • Skifte til HTTPS.

 

Prøv dig frem

 

Der findes ikke en rigtig eller forkert måde at designe sin hjemmeside på. Dog er der dog visse standarder, du skal forsøge at følge, hvis du vil sikre, at din hjemmeside appellerer til brugerne.

Som med så meget andet med Google er det et spørgsmål om gisninger og en ”trial and error”-tilgang, når du skal designe eller optimere din mobilvenlige hjemmeside. Det handler om at lytte til Google, men det handler i lige så høj grad om at lytte til dine brugere og fortsætte med at forbedre dit design og dine funktioner, så de imødekommer de nyeste trends.

Som vi nævnte i indlæggets indledning, indekserer Google nu også primært ud fra mobilindekset i stedet for desktopindekset, og derfor bør du i særdeleshed overveje at bruge ressourcer på en Mobile First-strategi, hvis du ønsker at blive eller forblive synlig i søgemaskinernes resultater.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.