← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Martin Væver
30. juni 2020

Hvordan du laver de bedste Facebook annoncer

Vil du vide, hvordan du annoncer på Facebook, uden at bruge boost-knappen? Og hvordan du laver de bedste Facebook annoncer? Så læs med her. 

De fleste webshops der har en Facebook side har prøvet at booste et opslag på Facebook, for at få en større rækkevidde og øge deres kendskab. Dog er boost-knappen ikke den bedste måde at få sit indhold ud på. Det er både penge direkte ud af vinduet og ikke en særlig effektiv måde modsat Facebook gratis annoncering værktøj “Facebook Business Manager”. 

Hvad er Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager bruges til at oprette, redigere og offentliggøre annoncer på en og samme tid, og du kan have kontrol over dine kampagner, din målgruppe, hvad du bruger pengene på og meget mere. Derudover er dette i den grad et godt “værktøj”, hvis du er en lille virksomhed, som ofte har begrænsede budgetter, og gerne vil holde øje med, hvad du får ud af dine penge eller er du en mellemstor virksomhed vil det også være et effektivt værktøj til at øge din trafik, omsætning og skaffe flere leads på. 

Når du vil annoncerer gennem Facebook Business Manager arbejder du med 3 forskellige niveauer, hvor du først opretter en kampagne, som så indeholder et annoncesæt og sidst annoncer. 

 

Hvad er dit mål med kampagnen?

Inden du når til annoncen, er det lige det første step i oprettelsen, hvor du bestemmer din målsætning for din annonce. 

 

hvordan_du_laver_de_bedste_1

Har du en webshop vil du højest sandsynlig gerne have flere konverteringer eller øge din trafik hertil. Dermed kan du læse med videre, hvor vi step by step vil vise dig hvordan du opretter en kampagne med henblik på konverteringer, og hvordan du laver de bedste Facebook annoncer hertil. 

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_2.2

Vælg de rette informationer for dit annoncesæt

Vi har nu valgt kampagne målsætningen “konverteringer” og næste step er, at opsætte specifikke, målbare, relevante og tidsbestemte mål.

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_3

Afhængigt af, at vi nu har valgt “konverteringer” i kampagnen, vil der herunder være flere informationer du skal udfylde før vi opretter annoncerne:

  • Budget og tidsplan
  • Målgruppe
  • Placeringer
  • Optimering og levering

 

Budget og tidsplan

Her skal du definere dit budget for den enkelte kampagne, og du kan vælge at arbejde med et dagligt budget eller et livstids budget, hvorefter du skal vælge om kampagnen skal kører efter en tidsplan, hvor Facebook selv fordeler det totale budget over den planlagte tidsplan eller vælge ikke at planlægge en slutdato, og dermed lade kampagnen kører indtil du selv stopper den. Vi foretrækker, at arbejde med et dagligt budget, så har du nemlig altid mulighed for at rette budgettet til, hvis du vil hæve eller sænke dit budget. 

 

Målgruppe

Nu skal du vælge, hvem der skal kunne se dine annoncer, altså hvilken målgruppe skal kampagnen rettes mod.  

Her kan du for eksempel vælge at målrette dine annoncer mod dine målgrupper, som du tidligere har benyttet dig af eller oprette helt nye brugerdefinerede målgrupper såsom personer, der allerede har interageret med din virksomhed eller oprette kopi målgrupper, som ligner dine mest værdifulde målgrupper.  

En effektiv målgruppe kunne for eksempel være, at oprette en ny brugerdefineret målgruppe, der er baseret på din webshops besøgende.  

Det er dog vigtigt, at du hertil har en Facebook Pixel tilknyttet din hjemmeside.

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_4.1

Her kan du vælge at målrette dine annoncer til “Alle besøgende på websitet” i de seneste 30, 60, 90 eller 180 dage. Det kommer selvfølgelig helt an på, hvad der giver mest mening i forhold til din webshop.

Når du har valgt din målgruppe kan du herefter vælger at målrette dine annoncer yderligere efter geografi, demografi og adfærd m.m., og dermed gøre dem mere specifikke.

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_5.1

 

Placeringer

Når du har fået defineret din målgruppe, er næste skridt at vælge din placering for dine annoncer. Her kan du vælge mellem “Automatiske placeringer” eller “Manuelle placeringer”. 

Facebook har flere placeringer, at vælge imellem, og jo flere placeringer du vælger, jo flere muligheder har du for at nå ud til din målgruppe. Dog anbefaler Facebook selv “Automatiske placeringer”, som er ret så effektivt, da Facebook bruger automatisk placering i forhold til at maksimere dit budget, og hjælper dig med at vise dine annoncer til flere personer, samtidig fordeler den dit annoncesæts budgetter på tværs af flere placeringer baseret på, hvor de med størst sandsynlighed vil klare sig bedst.

Du kan også vælge at starte med “Manuelle placeringer” og vælge én placering og derefter arbejde sig opad efterhånden, som du kan se, at de virker. 

 

Optimering og levering

Næste trin er optimering og levering, og her har Facebook ofte automatisk valgt den indstilling, der passer bedst til den målsætning, du har valgt. I dette eksempel har vi for eksempel valgt “konverteringer” da vi oprettede kampagnen, og dermed skulle punktet “optimering for annonce levering” gerne have valgt konverteringer, så du viser dine annoncer til de personer, der med størst sandsynlighed vil klikke på dit link. 

 

Dernæst skal du vælge hvor lang tid det normalt tager for en person at fuldføre en værdifuld handling, efter personen har klikket eller set din annonce. Dette kunne for eksempel være 7 dage efter klik.

 

 

Tid til at lave de bedste Facebook annoncer  

Vi er nu nået til sidste step i tragten, og det er tid til at lave de bedste Facebook annoncer.

 

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_6

 

Så selvom du har annonceret på Facebook et stykke tid eller er helt ny faget til Facebook annoncering, så kan det godt være svært at finde rundt i, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Du har dog rig mulighed for at gå i krig med at teste forskellige billeder, overskrifter, brød tekster m.m.

 

Vi har gjort gjort det lidt nemmere ved at liste en række tips til hvordan du på bedste vis kan lave de bedste Facebook annoncer. 

 

1. Skab blikfang med billeder 

Hvis du lige giver dig selv 30 sekunders tænketid, og tænker over hvordan en annonce for dig til at stoppe op og læse resten af. 

Ja, det er næsten alle, der vil stoppe op og få lyst til at vide eller læse mere, hvis de ser et fængende billede – Og derfor er et billede et af de vigtigste elementer i din annonce. Da det er det, din målgruppe ser først.  

Det er derfor vigtigt at bruge et billede eller video i god kvalitet, og et format der passer til alle placeringer på Facebook. 

 

Her kan du finde Facebook annonce billedstørrelser:

  • Almindelig Facebook annonce: 1200×628 px
  • Karrusel annonce: 1080×1080 px
  • Instagram nyheder: 1080×1350 px
  • Instagram Stories: 1080×1920 px

Udfordringen kan være, at billedet har den rette format, uden at miste vigtige detaljer i det, da der er forskel på visningen af billeder på forskellige enheder. Dog vil vi anbefale, at du bruger en almindelig Facebook annonce billedstørrelse på 1200×628 px eller 1080×1080 px, da den passer til langt de fleste annoncer både på Facebook og Instagram.

 

2. Skær ned for teksten på annoncebilleder 

Du kan sagtens være lidt kreativ og tilføje noget tekst  på dine billeder. Det du skal passe på her er, at du ikke er for meget kreativ, for dine billeder kan blive straffet af Facebook, hvis der er mere end 20 % af billedet der er fyldt ud med tekst. Altså hvis teksten fylder mere end 20 % vil dine annoncer blive vist færre gange, og du vil derfor komme til at betale mere pr. visning eller opleve, at dine annoncer slet ikke vil blive vist. Har du oprettet en karrusel med flere billeder, og et enkelt billede har for meget tekst på, så vil hele karrusellen desværre blive afvist. 

Du kan dog gøre brug af Facebook eget tekstoverlejringsværktøj, hvor du kan tjekke dine billedannoncer, og hvis de ikke bliver godkendt kan du prøve dig frem, ved at gøre tekststørrelsen lidt mindre, skrive mindre tekst eller flytte rundt med teksten. 

 

3. De klikker videre pga. dine annoncetekster

Selvom billederne på dine annoncer giver det største blikfang, og får brugerne til at ville læse mere, så må du ej glemme annonceteksterne. Du skal dog ikke skrive en lang roman,for det får brugerne til at kede sig, og ikke klikke videre. Du skal derfor give dem lyst til at klikke videre til din webshop. 

Det handler om at teksterne skal være så korte og præcise som overhovedet muligt, og du skal gøre det nemt for brugerne, at tage stilling til dit tilbud med det samme. Det smarte ved Facebook er, at du kan benytte dig af dynamisk annonceindhold, hvor du kan teste 5 forskellige tekster i forskellige kombinationer, og finde ud af hvilke annoncetekster der fungere bedst.

Brug meget gerne emojis eller blokbogstaver, der netop er med til at skabe blikfang, og sørg for at dine tekster er læsevenlige ved at gøre brug af ekstra linjeafstande. Derudover kan du gøre brug af dine USP’er (Unique Selling Points) eller CTA’er (Call to Action), der får brugerne lyst til at klikke videre til dine webshop. 

 

Eksempler på USP’er:

  • Gratis fragt over XXX kr. 
  • Hurtig levering 1-2 hverdage
  • 5 stjerner på Trustpilot

Eksempler på CTA’er:

  • Bestil online HER
  • Se vores store udvalg her
  • Læs mere om produktet her
  • Køb online her

 

3 tips til dine Facebook annoncer

Første annonce eksempel er et billede på 1200×628 px, hvor billedkvalitet er i top. Her har man valgt, at tilføje en Trustpilotanmeldelse i hjørnet, hvor man har taget forbehold mod 20% tekstreglen. Dertil har man valgt en god primær tekst, der både fortæller noget om virksomheden og indeholder fine USP’er samt brødteksten har en Call to Action. 

 

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_7.1_(fjerne_tekst_og_logo)

I den anden annonce eksempel har man her valgt, at vise et eksempel på en karrussel annonce, hvor man har valgt at benytte sig af produktbilleder 1080×1080 px med en farvet baggrund, som er ret så populære for tiden og har potentiale og virker effektiv.

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_8.1_(fjerne_tekst_og_logo)

I tredje og sidste Facebook annonce, har fokusset være, at nå ud til potentielle kunder med en stærk opfordring, såsom “Køb nu”, for at få brugerne til at interagere med det hurtigst muligt, samtidig med, at annonce billede igen er noget brugerne kan forholde og spejle sig i.

Hvordan_du_laver_de_bedste_Facebook_annoncer_9.1_-(fjerne_tekst_og_logo)

 

Har du fulgt med så langt som nu, så skulle du gerne være blevet rigtig godt klædt på til at sætte de bedste Facebook annoncer i gang. Jeg håber du fik noget ud af det! Held og lykke med dine nye Facebook annoncer!