← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Martin Lau
12. april 2019

Guide: Lokal SEO

Vi søger efter de bedste produkter og de bedste services i nærheden af os op til flere gange om ugen. Og hvad der kendetegner os alle er, at vi vil have svar. Hurtigt. Stræber du efter rangere højt i søgeresultaterne, når dine lokale kunder søger? Og stræber du efter at stjæle kunderne fra de konkurrenter, som tilbyder de samme services og produkter som dig? Så er du havnet det helt rigtige sted.

Ifølge tal fra HubSpot viser det sig nemlig, at 46 % af alle søgninger på Google er lokale, og at 50 % af de, der udførte en lokal søgning via mobiltelefonen, besøgte virksomheden den samme dag som søgningen. Der er altså god grund til at implementere lokal SEO i din digitale strategi, hvis du være sikker på, at din virksomhed bliver fundet, når din målgruppe søger online.

I dette indlæg vil vi guide dig gennem lokal SEO, som kræver en strategisk og målrettet tilgang, der adskiller sig fra generel SEO. Du bliver præsenteret for, hvad lokal SEO er, samt hvorfor, hvordan og hvornår du kan bruge det i din virksomhed.

 

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO er i familie med almindelig SEO og fokuserer på at optimere en hjemmeside, så den er synlig i lokale søgeresultater. En lokalsøgning omfatter alle de smarte søgeord, der skriger ”lokalt”. Det kan f.eks. være ”X nær mig” og ”X i [bynavn]”. I bund og grund er lokal SEO en strategisk proces, der fokuserer på at optimere lokale virksomheders synlighed i søgemaskinerne.

Content, on-page SEO og linkbuilding med et lokalt fokus er en del af lokal SEO. Fokusset ændrer sig dog, når det kommer til at lokalisere links. Det sker for at sikre, at alle lokale signaler på tværs af Googles lokale søgelandskab er stabile og korrekte.

Hvis de ikke er stabile eller korrekte, kan du ved et uheld give forskellige oplysninger om samme virksomhed og opleve situationer, hvor dine lokale resultater viser noget andet end det, der var meningen.

 

Googles lokale ”snack pack” versus organiske resultater

Lange arbejdsdage kræver kaffe. Og da det er en af de lidt hårdere arbejdsdage, beslutter du dig for at forkæle dig selv med lækker kop kaffe fra en café i nærområdet. I Googles søgefelt skriver du ”kaffebarer nær mig” og får et resultat som det følgende:

Bemærk, at der er to forskellige sæt søgeresultater. Det øverste er ”snack pack”-resultaterne, og det nederste er de organiske resultater. Du kender sikkert allerede til værdien og betydningen af organiske resultater, men hvad er ”snack pack”-resultater?

Googles ”snack pack” er en afgrænset boks, der vises på den allerførste side, når du laver en lokal søgning via Google. ”Snack pack”-boksen viser de tre virksomheder, som er mest relevante for din søgning.

Ifølge en undersøgelse udført af Moz viser det sig, at 33 % klikker på de lokale ”snack pack”-resultater, mens 40 % klikker på de organiske resultater. Hvad betyder det for dig? Jo, det lønner sig at rangere højt i begge, hvilket netop er her, lokal SEO kommer ind.

Undersøg dine søgeord

Lad os sige, du driver en lokal kaffebar, der hedder Kaffeklar. Du vil meget gerne poppe op i søgninger som ”kaffebar nær mig”, ”Kaffeklar”, ”hvornår lukker Kaffeklar?” eller ”Kaffeklar telefonnummer”. Men disse er ikke klassiske forespørgsler, fordi Google viser disse oplysninger i søgemaskinernes resultater i en kort form. Du kan se et eksempel nedenfor:

Telefonnummeret, som du ser ovenfor, trækker Google fra oplysninger i Google My Business, hvilket er et eminent værktøj, vi vil komme nærmere ind på senere.

Men hvad med de mere traditionelle søgeord? Hvordan finder du dem, og hvordan skal du optimere din hjemmeside? Vi vil i det følgende gennemgå et par taktikker, som du kan benytte dig af.

 

Brainstorm dine SiLs (service in locations)

At undersøge lokale søgeord er ikke raketvidenskab, og for langt de fleste virksomheder vil de primære søgeord være helt oplagte. Lad os f.eks. sige, du er en VVS’er i Aarhus. Hvordan tror du, at brugerne vil søge efter dine tjenester og din virksomhed? De vil højst sandsynligt skrive noget som ”VVS i Aarhus” eller ”bedste VVS i Aarhus”.

I disse eksempler er der tale om ”service in location” (SiL). Det er meget nemt at tjekke disse. Du skal bare lave en liste over alle de tjenester, du tilbyder, og de steder, du opererer, og til sidst flette dem sammen for at oprette en masse potentielle søgeord. Sørg for at inkludere dine søgeord i ental/flertal og i forskellige variationer.

Hvis du ikke allerede kender til Ahrefs, er det på høje tid. Her kan du nemlig indtaste dine søgeord i Keyword Explorer og se søgevolumen for hvert søgeord. Gå efter søgeordene med den største volumen.

 

Brug Google eller Ahrefs

Når du har lavet din liste af søgeord, og du har tjekket søgevolumen, kan du lave en simpel søgning på Google. Du indtaster blot ét søgeord ad gangen og noterer de foreslåede søgninger. Hvis vi f.eks. søger på ”kaffebarer i Aarhus”, kommer det til at se sådan her ud:

Der dukker altid nogle interessante forslag op her, da vi ikke nødvendigvis tænkte på ”job” i den første brainstorm. Du kan indsætte alle dine primære søgeord på denne måde og tilføje de nye og relevante resultater fra Google til din liste.

Hvis du til gengæld er bruger af Ahrefs, kan du udføre denne proces ved at kigge på relaterede søgeord i Keyword Explorer. Her sparer du både tid og ressourcer, da der er tale om en automatiseret proces.

Undersøg dine konkurrenter

Det er en rigtig god idé at undersøge, hvilke søgeord dine konkurrenter rangerer på, da det giver dig et indblik i konkurrencen. Til det kan du bruge Ahrefs Content Gap-værktøj, der viser uddrag af almindelige søgeord på én gang. Indtast en masse konkurrenter, og benyt funktionen, der sørger for, at mindst én af visningerne er placeret i top ti på Google.  

Det kan du også gøre i forbindelse med lignende virksomheder i andre byer for at finde flere søgeord, der kan være relevante for dit område, men som dine lokale konkurrenter ikke findes på. Med en Content Gap-analyse handler det om at finde et hul i markedet, hvor du kan differentiere dig fra dine konkurrenter.

Google My Business

Som tidligere nævnt lovede vi at komme nærmere ind på Google My Business, for det er uden tvivl den vigtigste del af lokal SEO. Google My Business er et gratis værktøj til alle virksomheder og organisationer, som ønsker at styre og ikke mindst styrke deres synlighed på Google.

Opsætningen af Google My Business er ikke særlig besværlig, men i afsnittet her giver vi dig alligevel en komplet gennemgang af opsætningen, så du kan kaste dig ud i det med det samme.

  1. Indtast dit firmanavn

Det første, Google vil bede dig om at indtaste, er dit firmanavn, og her har du to valg. Du kan oprette en ny virksomhed eller gøre krav på en eksisterende virksomhed. Enten dukker den op på listen, eller også klikker du på ”opret en virksomhed med dette navn”.

2. Indtast din adresse

Derefter skal du indtaste din adresse. Hvis din virksomhed allerede er i Googles system, bliver felterne udfyldt på forhånd, men hvis det ikke er tilfældet, skal du selv indtaste adressen. Det bliver dog lidt tricky, hvis du ikke har en fysisk butik, men f.eks. arbejder hjemmefra, din virksomhed er en mobil mad- eller kaffevogn, eller du har flere kontorer.

Vi anbefaler, at du indtaster adressen på den person (dig eller en kollega), som bor tættest på det område, I ønsker at arbejde i. Arbejder du i stedet virtuelt, og kan du servicere i hele landet, foreslår vi, at du bruger din egen adresse. Sørg for at være konsekvent med dine informationer, og sørg for at tjekke, at de informationer, du indtaster i Google My Business, stemmer overens med dem på din hjemmeside og/eller sociale medier.

3. Indtast din nøjagtige lokation

Derefter bliver du præsenteret for Google Maps og en rød nål, som du kan flytte rundt på kortet. Du skal flytte den røde nål til det sted, hvor din virksomhed er lokaliseret.

4. Indtast din kategori

Når du skal indtaste din kategori, lader Google My Business dig kun vælge én, og det er derfor vigtigt, at du overvejer dette trin nøje. Du kan tage udgangspunkt i udsagn som ”denne virksomhed er en…”. Målet er at beskrive din virksomhed som en helhed snarere end at lave en liste over alle de produkter, services eller lignende, du sælger.

Tænk over, hvad din virksomhed er for en type virksomhed, og start derefter med at skrive det i kategorifeltet. Google vil begynde at foreslå kategorier, i takt med at du skriver, og det er op til dig at klikke på den kategori, der passer bedst til din virksomhed.

5. Indtast dit telefonnummer og din hjemmesideadresse

Dette trin er ligetil, og det vigtigste er, at du er konsekvent. Sørg for, at dine oplysninger stemmer overens.

6. Bekræft, og tjek din liste

Du skal sørge for at dobbelttjekke og ikke mindst verificere din liste, før den går live. Det sker ved at løbe alle trin igennem, og derefter verificerer du via din telefon.

7. Optimer din liste

Du er verificeret og klar – tillykke! Men du skal ikke stoppe her. Du bør optimere din Google My Business yderligere ved at tilføje flere kategorier, uploade billeder (billeder taget i din virksomhed eller i nærheden), angive åbningstider og de forskellige services, du tilbyder, og tilføje flere telefonnumre.

Brug lokale henvisninger – også kaldet NAP

Vores sidste råd til lokal SEO omhandler henvisninger til og omtale af din virksomhed. De bliver ofte omtalt som NAP (name, adress, phone), og der findes to hovedtyper: strukturerede og ustrukturerede.

I bund og grund er de strukturerede henvisninger dem, hvor dine NAP-oplysninger præsenteres på en struktureret måde – ofte opstillet. Du kan bl.a. finde dem på sociale medier som her på vores side på Facebook:

De ustrukturerede henvisninger er derimod dem, hvor din virksomhed nævnes i et ustruktureret format, og de findes ofte i blogindlæg, på netaviser og lignende. Når vi taler om ustrukturerede henvisninger, mener vi henvisninger, der skrives ud i ét og måske blot delt af en tankestreg eller et komma.

NAP-henvisninger er vigtige, fordi henvisningssignaler er en af de øverste faktorer, når det gælder ranking. Det gælder både for Googles ”snack pack”-resultater og de organiske resultater. Det skyldes sandsynligvis, at konsekvent NAP-information på tværs af hjemmesider verificerer dine data, som Google finder på din Google My Business.

Du skal altså sørge for, at din NAP-information er konsekvent, da den ellers vil forvirre og mislede Google og potentielle kunder. Hvis informationen ikke er konsekvent, giver det også dårlige brugeroplevelser, og det er Google ikke er fan af. Sørg også for at have NAP på alle dine sociale medier, så potentielle kunder kan finde din virksomhed flere steder, hvilket er med til at skabe mere trafik og flere konverteringer.

 

Benyt dig af brugeranmeldelser

Det har vist sig, at anmeldelser på din Google My Business-profil eller andre sider som Trustpilot og Yelp har betydning for din lokale SEO. Kvaliteten og antallet af anmeldelser har meget at sige, og de skrevne anmeldelser med informativ tekst er mere værdifulde end stjerner og tal.

Google bruger dine anmeldelser, når de skal rangere din virksomhed på Google. Vi anbefaler derfor, at du begynder at prioritere at modtage disse via Google My Business, Facebook og Trustpilot. Ligeledes foreslår vi, at du tager dig tid til at svare dine brugere, da det bekræfter din tilstedeværelse og autoritet, og potentielle kunder får indtryk af, du ønsker at give dem en god oplevelse, når de kontakter dig.

 

Husk dette

Du må ikke glemme on-page SEO i forbindelse med lokal SEO, og derfor er det også vigtigt, du opdaterer dine eksisterende landingssider med de udvalgte søgeord, som du gerne vil ranke på. Det er nemlig med udgangspunkt i din hjemmesides struktur, at Google afgør hjemmesidens relevans og fastslår, om din hjemmeside skal rangere i toppen af søgeresultaterne.

I alle dine metabeskrivelser, titler, overskrifter og lignende bør det altså fremgå, hvor din virksomhed befinder sig geografisk. Når du optimerer din hjemmeside, skal du dog stadig huske, at du ikke kun kommunikerer til søgemaskinerne, men også til potentielle og eksisterende kunder.

 

Lokal SEO alle kan være med på

Som du nok kan fornemme, kræver lokal SEO ikke den store ekspertise eller uanede ressourcer, og derfor er det noget enhver virksomhed burde benytte sig af. Som udgangspunkt skal du oprette en Google My Business og udfylde den fyldestgørende for derefter at sørge for, at NAP er opdateret og indeholder samme type information.

Derudover skal du selvfølgelig stadig sørge for at lave værdifuldt content, on-page SEO og ikke mindst linkbuilding, så du både øger dine chancer for at blive set i Googles ”snack pack” og de organiske resultater.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.