← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Martin Lau
21. februar 2019

Boost din synlighed online med linkbuilding

Linkbuilding kan være lidt af en jungle at finde rundt i, og hvad end du er en newbie, når det kommer til SEO eller en white hat SEO-ekspert, har du højst sandsynligt hørt om links, og hvor vigtige de er. Linkbuilding kan styrke din synlighed og troværdighed online, men det kan samtidigt også være en udfordrende og langvarig proces. Når det så er sagt, er det noget, enhver virksomhed med respekt for sig selv bør prioritere. For hvem vil ikke gerne score en god placering i søgemaskinerne og derigennem øge sit salg? De sidste år er linkbuilding blevet utrolig populært, da det viser sig at kunne booste din placering i søgemaskinerne.

Men hvad er linkbuilding egentlig for en størrelse, og hvorfor er det vigtigt for netop din virksomhed? Vi guider dig sikkert igennem den store linkbuilding-jungle og lover, at du vil have en meget større forståelse for emnet og måske endda lyst til at kaste dig ud i at linkbuilde selv.

 

Ris og ros i en digital verden

Når vi taler om at linkbuilde i en digital verden, kan det sammenlignes med, når fysiske virksomheder har kunder, som anbefaler dem. Jo mere positiv omtale virksomheder får, jo flere kunder og større troværdighed skaber det. Akkurat det samme gør sig gældende for aktører, der florerer i det digitale marked. Det vil sige, at når en ekstern aktør anbefaler din virksomhed med et indbygget link på sit eget site, så er der tale om linkbuilding.

Kort fortalt er det altså en disciplin i at lave unikt og værdifuldt content, der er så lækkert, at andre hjemmesider har lyst til at sprede budskabet om dit content og kreditere med et link.

 

Søgemaskinerne er vilde med anbefalinger

Links kan være med til at opbygge en god placering i vores alles søgemaskinefavorit, Google, og ikke mindst gøre Google opmærksom på, at der er en ny spiller på den digitale bane. Når vi taler om linkbuilding, er der dog ikke tale om en statisk proces, men derimod en dynamisk proces. Google ændrer nemlig løbende kriterierne for, hvad der er en god og relevant hjemmeside, og det betyder, at hvad der fungerede i går eller for et halvt år siden ikke nødvendigvis fungerer i dag eller i morgen.

Når Google rangerer en side i søgeresultaterne, ser de på en lang række forskellige ting. I forhold til at vide, hvilke parametre de vægter mere eller mindre, ved ingen: Google er kendt for at holde kortene tæt til kroppen. De kigger dog blandt andet på, hvor mange gange en side indeholder et bestemt søgeord, om søgeordet findes i title og URL, og om der findes synonymer for søgeordet på siden.

Men hvad betyder det egentligt, når Google belønner sider med links af høj kvalitet og ikke mindst relevans? Lad os gennemgå de to krav hver for sig. Med et relevant link mener vi, at du får et link fra en side, der er i samme branche som dig og din hjemmeside. Det betyder, at driver du et online magasin, der skriver om modetøj og får et link fra Zalando, så er det et virkelig værdifuldt link, da det netop kommer fra en side, som beskæftiger sig med og sælger modetøj. Det skal dog pointeres, at relevans ikke kun behøver være i forhold til branchen, din virksomhed befinder sig inden for. Geografien kan nemlig også være relevant. Bor du eksempelvis i Aalborg og arbejder i byggebranchen, så vil et link fra Nordjyske eller andre lokale aviser i særdeleshed være værdifuldt.

Google kigger dog også på mere end relevans og kvalitet, når du crawler nettet. De kigger også på domain ranking (også kaldt DR), og hvis du endnu ikke er stødt på det begreb, vil vi kort gennemgå det, for det er nemlig et vigtigt værktøj, når vi taler linkbuilding. Domain ranking bliver målt på en skala fra 0 til 100, hvor sidstnævnte er den stærkeste, og det er Googles måde at sige ’deal or no deal’ på eller i hvert fald sige, hvor vigtig de synes, en side er. Ahrefs er en betalt tjeneste, hvor du blandt andet kan lave søgeordsanalyser, men det er også muligt for dig at tjekke forskellige siders domain ranking.

Når de vurderer din domain ranking, kigger de på mængden af links, der peger på din side, og derefter bedømmer de, hvor vigtige de enkelte links er. Der er altså markant større chance for at vinde en god placering i søgemaskinerne, hvis links af høj kvalitet linker til din side. Google vægter dog også unikke domæner, og derfor kan du ikke bare ’nøjes’ med link fra flere forskellige sider under samme domæne. Du skal i stedet sørge for at få links fra flere forskellige domæner, hvilket er det, Google kalder unikke domæner.

 

Placer dine link strategisk

Nu har vi talt meget om relevans og kvalitet, men der er faktisk også layout- og sprogmæssige parametre, der afgør, hvor meget du får ud af dit link. Placeringen af dit link er ikke uvæsentlig, og det giver altså mere værdi at placere linket øverst eller midt i teksten frem for nederst. Dér hvor du vælger at placere linket fortæller nemlig Google, hvor vigtigt og ikke mindst relevant dit link er.

En anden vigtig faktor er ankerteksten, som er den klikbare og synlige tekst i dit hyperlink. Som hovedregel skal ankerteksten give brugeren en beskrivelse af indholdet, og du kan se det som en art ’annoncetekst’ for hjemmesiden, linket leder hen til. Du skal dog sørge for, at der er variation i dine ankertekster, så de ikke alle lyder ’Find billige bøger her’, ’Se billige bøger’ og ’Læs mere om billige bøger’. Linket skal inkorporeres naturligt i sætningen, det optræder i, samtidig med at de indeholder det pågældende søgeord og bevarer sammenhængen mellem link og hjemmeside.

 

Content-ideer du kan bruge i din linkbuilding

Nu har vi efterhånden været igennem begrebet sådan rent teoretisk, men hvilken slags content kan jeg bruge i min linkbuilding, tænker du måske? Kun fantasien sætter grænser, er vores svar til det. Linkbuilding handler nemlig om, hvordan du mener, du kan skabe værdi for andre og dig selv. Vi vil dog gerne komme med en række eksempler på content, der kan bruges i din jagt efter links:

  • Broken links

Det her kan være en rigtig smart og lukrativ metode, men den kræver indimellem også en del research. Broken links er såkaldte ’døde’ links, der ikke fungerer længere eller ligger på spamsider. Hvis du finder en af dine konkurrenters link, og det viser sig at være et broken link, kan du med fordel kontakte den pågældende side og foreslå, de linker til din side i stedet. Det kan være en hurtig løsning, som ikke kræver meget skrivearbejde af dig.

  • Blogindlæg

Det her er en af de mere tidskrævende, da du skal udarbejde et gennemarbejdet og værdifuldt blogindlæg, der publiceres på din egen side og derefter linkes til. Du kan dog også lave gæsteindlæg hos andre virksomheder og sørge for, at der bliver linket til din side som en kreditering for dit arbejde.

  • Infografikker

Hvis du ikke allerede er stødt på infografikker endnu, er det på tide. De er meget velkendte inden for linkbuilding, da de ofte er nemmere at få links på end teksttunge blogindlæg. Infografikker kan være visuelle guides, statistikker eller lignende. Du kan eksempelvis lave et blogindlæg, hvor du skriver om gode råd mod lommetyveri og deri inkludere en infografik, der visuelt viser rådende.

 

You had me at hello

Hvis bare det var så ligetil … Men fat mod! Når du har lavet det content, som du ønsker at bruge i din linkbuilding, er du nået til næste fase: Outreach. Outreach er processen, hvor du finder interessante sider inden for din branche, som både er troværdige og værdifulde og kontakter dem med henblik på at få dem til at anbefale dit content og dele det på deres side. Outreach er faktisk ganske simpelt, og det handler blot om at være imødekommende, venlig og skabe værdi hos din modtager. Brian Dean, som er hjernen bag Backlinko, har et glimrende eksempel på en outreach-mail, som du kan se nedenfor:

Linkbuilding er ikke raketvidenskab. Det handler om at bruge sin intuition og behandle modtager, som du gerne selv vil behandles. Du skal endnu engang have en relationsopbyggende og værdiskabende tankegang in mente og mindre fokus på fortjeneste og direkte salg. Start ud med at rose virksomheden og bring dernæst på banen, hvorfor netop du kan skabe værdi for deres virksomhed og side med dit content.

 

Det kan ikke betale sig at skyde med spredehagl

Som nævnt tidligere kan linkbuilding være en både udfordrende og langvarig proces, og der er i den forbindelse også en række forholdsregler, du skal være opmærksom på, inden du begynder at linkbuilde med hvem som helst. Google er blevet skarpe til at gennemskue såkaldte ’dårlige’ links, og din linkbuilding strategi skal derfor ikke bare handle om at få links fra mange hjemmesider: Du skal derimod gå efter at få de rigtige links. Nedenfor finder du 3 tilgange, du bør undgå i din jagt efter links:

  • Du bør undgå at indlade dig med spamsider og sider, der generelt har en lav troværdighed og domain rank. Når du beslutter dig for at benytte linkbuilding i din strategi, kan det være fristende at opbygge så mange links som overhovedet muligt. Det vil vi dog på det stærkeste fraråde dig at gøre. Google straffer nemlig sider, som får en overdreven mængde af links fra ’dårlige’ sider som eksempelvis spamsider eller sider uden rigtigt indhold. Nu tænker du sikkert: Hvordan ved jeg, hvornår det kan betale sig for mig at linkbuilde med en bestemt side? Først bruger du din sunde fornuft og intuition ved at kigge rundt omkring på siden. Ser den troværdig ud, og vil du gerne have din virksomhed sat i forbindelse med den? Hvis svaret er nej, skal du lade være.
  • Før i tiden var det en ret populær taktik for sider at ’bytte’ links med hinanden, men som med så mange andre ting fik Google også færden af det til sidst. Det betyder, at hvis et unaturligt antal links bliver byttet mellem to sider, så reagerer Google hurtigt og effektivt ved at straffe sidernes domain rankings. Hvis du alligevel skulle lade dig indlade i et linkbytte, så sørg for, at dit link ligger på en velkendt, relevant og ikke mindst troværdig side. Du skal altid have dit publikum in mente og sørge for at skabe værdi for netop dem. Det vil sige, at hvis du eksempelvis arbejder med at sælge spiritus, vil det være uhensigtsmæssigt, at dit link figurerer på en side for alkoholafvænning. Der skal ikke herske tvivl om, at vi generelt anbefaler, du helt undgår at bruge linkbytte som en del af din strategi.
  • At betale sig til links kan sammenlignes med at køre over for rødt: Bare lad være. Det koster. I Googles optik er betalte links manipulerende og spam, og derfor straffer de især sider, som benytter sig af det. Hvis du skulle få lyst til at betale dig fra links, er det vigtigt du sætter dig ned inden og læser Googles retningslinjer for webmastere og sørger for, at du overholder alle regler til punkt og prikke. Googles retningslinjer er dog kendt for at være tung og kringlet læsning, og derfor anbefaler vi, at du undlader at benytte dig af betalte links.

 

Linkbuilding handler om mere end en fantastisk placering

Vi har indtil videre gennemgået, hvad linkbuilding er, hvilke fælder du skal undgå i din jagt efter links, og hvorfor linkbuilding er uundværligt, hvis du gerne vil opnå synlighed og anerkendelse i en digital verden. Der er dog også nogle andre goder ved at linkbuilde, som vi ikke vil snyde dig for. De kan ses som sidste scoring i hattricket og som en belønning til den, der praktiserer god og effektiv linkbuilding.

 

Byg fællesskaber

Se linkbuilding som en mulighed for at nå ud til en række relevante og dygtige sider samt blogs inden for dit område. Det primære formål med linkbuilding er at indhente link, men du bør også se outreach som en måde at skabe relationer og fællesskaber med andre inden for din branche. Det kan godt være, at du ikke får et link, men til gengæld får du spredt dit navn i miljøet, og det er utroligt værdifuldt.

 

Få mere trafik

Som du efterhånden nok har fået fat i, har linkbuilding stor indflydelse på, hvordan Google rangerer dig i søgeresultaterne. Dog kan et godt link også være med til at skabe mere trafik, og det er vi selvfølgelig interesserede i. Hvis du eksempelvis får et link fra en hjemmeside, som bliver besøgt af mange og tilmed er relevant inden for din branche, kan du både opleve en stigning i trafik og måske endda øget salg.

 

Skab brand awareness med din linkbuilding

Som beskrevet tidligere kan god linkbuilding være med til at sprede dit navn inden for branchen og markere dig som en værdifuld spiller. Du kan for eksempel lave indhold, der viser, at du er ekspert inden for et område og positionerer dig som en guru inden for dit område. Det er dog lettere sagt end gjort, og Rom blev ikke bygget på én uge.

Du kan dog begynde at overveje, hvor i branchen du ser dig selv som en stærk spiller og derudfra kreere indhold, der positionerer dig sådan. Du får vist, at du er ekspert inden for et område og ikke bleg for at dele dine iagttagelser med andre i branchen. Det er blandt andet med til at udvise troværdighed og solidaritet, men vigtigst af alt er det med til at sprede budskabet om dig og din virksomhed i den digitale verden.

 

Vær en digital samarit

Vi har talt utroligt meget om ekstern linkbuilding som en af de vigtigste discipliner i jagten på at rangere bedre i søgeresultaterne. Men vi må ikke glemme, at der også findes en anden metode, hvor du linker ud til eksterne sider. Den har været omdiskuteret inden for content-branchen, da der blev sået tvivl om, hvor meget værdi det egentligt giver at linke ’ud af huset’. Det har dog vist sig, at der er en del at hente, hvis det bliver gjort hensigtsmæssigt.

Mange er bekymrede for at miste besøgende, når de laver et udgående link, og selvfølgelig er der en risiko for, at det sker. Alligevel er der utrolig meget positiv signalværdi i det for Google, for når du linker til eksterne sider, rækker du hånden ud og hjælper dine brugere med at finde endnu mere information om et emne. Du bliver en digital samarit, og det kan både brugerne og Google godt lide. Du skal dog være opmærksom på at linke til troværdige og stærke sider, for ellers risikerer du, at din troværdighed svækkes. Udover den føromtalte signalværdi er der også en anden gevinst for dig. Du kan nemlig positionere dig inden for din branche og ikke mindst øge kendskabsgraden.

 

Fokuser på kvalitet frem for kvantitet i din linkbuilding

Det er ikke mængden af anbefalinger og i dette filfælde links, der afgør, om din side bliver tillagt værdi af Google. Som med mange andre ting i livet er der ofte en sammenhæng mellem kvalitet og kvantitet, og kort sagt er kvalitet nøgleordet i linkbuilding. Lad os forestille os, at du står med to cykler. Den ene anbefaler din lokale cykelforhandler, og den anden anbefaler 8 børn, der endnu ikke kan cykle. Der burde ikke herske nogen tvivl om, at kvaliteten vinder over kvantiteten.

Alle gode links giver selvfølgelig værdi til dig, men det har alligevel stor betydning, hvor de forskellige links kommer fra. Der er for eksempel stor forskel på, om dit link ligger på en relevant side med 1.000 eller irrelevant side med 500.000 besøgende om måneden. Kort sagt: Hvis en troværdig og relevant side har lidt trafik, vil et link derfra have mere værdi i Googles algoritmer end en utroværdig og irrelevant side med meget trafik.

Det er umuligt at komme op med en skræddersyet linkbuilding-guide, og det er faktisk netop dét, der gør det spændende og pirrende at arbejde med. Der er selvfølgelig nogle gråzoner, man skal bevæge sig udenom, men helt generelt handler det om at prøve sig frem og finde en metode, der fungerer. Linkbuilding er nemlig dynamisk, og derfor skal du også være omstillingsparat, for hvorvidt Google vælger at ændre på hele sit set-up i morgen, er der kun få, der ved.  

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.