← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Kevin Aghballe
22. marts 2019

8 tips til konverteringsoptimering

Konvertingsoptimering er også kendt som CRO (conversion rate optimization). Målet med konverteringsoptimering er at øge antallet af besøgende, der foretager en ønsket handling som f.eks. at tilmelde sig et nyhedsbrev, en workshop eller købe produkter på din hjemmeside. En CRO-proces handler om at forstå, hvordan brugerne bevæger sig gennem netop din hjemmeside, hvilke handlinger de foretager sig, og hvad der eventuelt stopper dem fra at foretage den ønskede handling. Nedenstående illustrerer tydeligt, hvordan en CRO-proces kan udforme sig.

Hvad er en konvertering?

Når vi taler om en konvertering, mener vi det som et udtryk for en besøgende, der gennemfører en ønsket handling. Som nævnt før findes de i mange forskellige former og størrelser. Bruger du f.eks. din hjemmeside til at sælge produkter, er det dit primære mål, at brugeren foretager et køb. Det er det, vi også kalder makrokonverteringer. Dog kan der ske mindre konverteringer, før en bruger gennemfører dit primære mål som at tilmelde sig et nyhedsbrev eller blive medlem af en online kundeklub. Det er det, vi kalder mikrokonverteringer. Nedenfor kan du finde flere eksempler på henholdsvis makro- og mikrokonverteringer.

Makrokonverteringer:

  • Køb i webshop
  • Bestilling af tid til møde
  • Udfyldning af formular
  • Booking af et møde/en workshop
  • Telefonopringning.

Mikrokonverteringer:

  • Dele en blogpost
  • Tilmelde sig et nyhedsbrev/en kundeklub
  • Anmelde produkter/service
  • Synes-godt-om på diverse sociale platforme
  • Opholde sig mere end 5 minutter på hjemmesiden.

 

Sådan udregner du konverteringsraten

Det er faktisk ret lige til at udregne din konverteringsrate. Du tager antallet af unikke indkøb og dividerer det med det samlede antal sessioner. Forestil dig, at du har en webshop, der forhandler køkkentilbehør:

1 session: Brugeren klikker rundt på din side og bliver fortrolig med den. Her er der ingen konvertering til stede.

2 session: Brugeren køber en gryde. Der er altså en konvertering.

3 session: Brugeren kommer tilbage og køber yderligere en pande og et stænklåg. Endnu en konvertering. Selvom brugeren køber to ting, er der kun tale om én konvertering, da det bliver købt i én samlet ordre.

Nu tager vi antallet af unikke indkøb, 2, og dividerer det med det samlede antal sessioner, 3, hvilket giver en konverteringsrate på hele 66%.

 

8 simple råd til konverteringsoptimering

Er du på jagt efter gode råd til konverteringsoptimering, er du endt det helt rigtige sted. Vi vil stille og roligt guide dig igennem 8 simple råd, du kan kaste dig ud i at prøve af, når du er færdig med at læse indlægget her.

1. Skab tekstbaserede CTA’er i dine indlæg

Det er en rigtig god idé at inkludere CTA’er (call-to-action) på dine sider, men mange brugere har det efterhånden med bannere og tydelige CTA bokse, som supermand har det med kryptonit. De frygter dem, eller egentligt ignorerer de dem bare, fordi det bliver for sælgende. Du kan risikere at sende et signal om, at du er ligeglad med dine brugeres oplevelse og ”bare” er interesseret i at sælge. En ny tilgang er altså nødvendig, og det er netop her, den tekstbaserede CTA kommer på banen. Med en tekstbaseret CTA mener vi et kort stykke tekst forbundet til den ønskede destinationsside og stylet som f.eks. en H2, H3 eller H4. Det handler om at få dine CTA’er til at flette ind i resten, så brugerne finder det mere naturligt at klikke på dem. Det bliver langt mindre iøjnefaldende, og det handler især om at placere dem relevante steder, så brugerne ikke studser nærmere over det.

2. Brug lead flows på din blog

Når vi taler om lead flows, mener vi den proces, hvor du med en CTA f.eks. sender brugerne fra et blogindlæg til en side, hvor de kan udfylde en formular for at modtage nyhedsbreve, kundeklub tilbud osv. Kort sagt er der tale om pop-ups på din side designet til at tiltrække opmærksomhed og vigtigst af alt tilbyde værdi for brugerne. Alt afhængigt af hvilken type CTA du benytter, er der forskellige muligheder for pop-up bokse.

3. Kør regelmæssige tests på dine landingssider

Dine landingssider er et af de vigtigste værktøjer i din digitale værktøjskasse. Det er nemlig på landingssiderne, at brugerne bliver førende leads, eller hvor allerede førende leads involverer sig endnu dybere i din virksomhed. Landingssiderne spiller altså en vigtig rolle på din hjemmeside, hvorfor du også bør køre split tests på dem for at få mest muligt ud af dem.

Split tests, også kaldet A/B tests, er en metode, hvor en af dine sider bliver udsat for en anden tone-of-voice, et budskab eller layout, end dine resterende sider gør. Formålet med split tests er at undersøge, hvilken af varianterne som er bedst til at påvirke dine brugere til at foretage din ønskede handling. Ved jævnligt at køre split tests på dine landingssider sørger du hele tiden for at have dine brugeres mønstre og behov i kikkerten.


4. Indtag en position som hjælpende ekspert

Indimellem kan besøgende på din hjemmeside ønske at komme direkte i kontakt med en salgsrepræsentant. Det kan du gøre nemt for dem ved at integrere smarte CTA’er, hvor besøgende tilmelder sig produktdemoer eller bestiller møder med salgsrepræsentanter, hvor de kan opnå en dybere indsigt i produktet eller virksomheden. Nogle kunder ønsker at se produktet live og have en direkte kontakt med sælger, men det afhænger selvfølgelig meget af din virksomhed og dit produkt. I denne proces er det vigtigt, at du fjerner fokus fra et eventuelt salg og i stedet prioriterer at fremstå som en ydmyg og imødekommende ekspert, der står klar til at hjælpe kunden.

5. Lav workflows der aktiverer dit salgsteam

Der kan ligge utroligt meget værdi i at automatisere en række arbejdsgange. Du kan f.eks. sende e-mails på vegne af salgsrepræsentanter, så besøgende kan booke et møde med et enkelt klik. På den måde undgår du, at de besøgende skal vente timer eller dage på svar, da de derimod får booket et møde direkte. Ligeledes er det også muligt for dig eller dine salgsrepræsentanter at modtage e-mails, når et lead tager et stort skridt frem mod din ønskede handling ved f.eks. at tjekke prissiden. Arbejder du i eCommerce kan du ligeledes sende mails til brugere, der vælger at ”forlade” deres indkøbskurv. Mailen kan både fungere som en påmindelse og/eller tilbyde hjælp. Der ligger altså uanede muligheder i at automatisere digitale arbejdsgange.      

6. Benyt chatfunktioner på dine primære sider

Som besøgende kan man støde ind i en række usikkerheder omkring produkter, og i disse situationer kan det være rart at have mulighed for direkte kontakt med dig eller din medarbejder i f.eks. en chat. Chatfunktioner skal dog placeres strategisk, og det giver klart bedst mening at placere dem på dine primære landingssider med produkter eller priser fremfor på din kontaktside. Formålet er konvertering, hvorfor en chatfunktion skal fungere som et ekstra led på vejen mod en konvertering, således de besøgende ikke springer fra.

7. Optimer dine bedste blogindlæg

Hvis du har blogget i en lang periode, har du højst sandsynligt nogle blogindlæg, der er lagt mere arbejde i, eller som præsterer bedre end andre. Første skridt på vejen mod at optimere på dine bedste blogindlæg er ved at identificere dem, der opnår et højt niveau af trafik, men som til gengæld har lave konverteringsrater. Måske er dine CTA’er uklare?

Du skal dog også kigge på blogindlæg med høje konverteringsrater, da du ønsker at køre mere målrettet trafik til disse. Dette kan du gøre ved at opdatere indholdet til søgemaskinerne eller ved at sørge for, at indholdet er ”frisk” og relevant. Er der måske nogle statistikker og tal, som har ændret sig, siden du udgav det?

8. Udnyt re-targeting

Den hårde sandhed er, at de fleste mennesker ikke foretager den ønskede handling, som virksomhederne bag hjemmesiderne gerne vil have dem til. Derfor bliver det netop aktuelt at tale om re-targeting. Med re-targeting sporer du besøgende, som har besøgt din hjemmeside og viser dem onlineannoncer for din virksomhed, når de besøger andre hjemmesider på internettet. Det er især effektfuldt at re-target folk, der har besøgt de sider, som har en høj konverteringsrate. Vælger du at benytte re-targeting skal du dog stadig udarbejde et ordentligt stykke arbejde med et engagerende billede og tekst samt et tilbud, der overbeviser de tidligere besøgende om at komme igen. Nedenfor kan du se et par eksempler på henholdsvis Facebook re-targeting samt banner re-targeting på en hjemmeside.

5 grunde til CRO gavner din SEO

Du har lige fået 8 gode råd til konverteringsoptimering, og selvom konvertering ikke nødvendigvis er direkte relateret til at tiltrække organisk trafik til din hjemmeside eller give en bedre placering i søgemaskinerne, har konverteringsoptimering også flere fordele for SEO, som vi selvfølgelig gerne vil dele med dig her til sidst.

1. Bedre kundeindsigt

Konverteringsoptimering kan hjælpe dig med bedre at forstå dit publikum og din primære målgruppe og derigennem finde ud af, hvilken tone-of-voice samt hvilke budskaber der skriver sig ind i deres behov. Optimering af konverteringer kan finde de helt rigtige kunder til din virksomhed. Bare fordi du hverver mange mennesker til din hjemmeside, er det ikke nødvendigvis et plus, hvis det ikke er de rigtige mennesker, du hverver.

2. Bedre ROI

Når du har en højere konverteringsrate, skal du sørge for at benytte de ressourcer, du har, rigtigt. Der er altså ingen grund til at inddrage flere potentielle kunder, når du i stedet kan nørde netop de kunder, du har, og finde ud af hvordan du kan øge konverteringsraten yderligere.

3. Bedre skalerbarhed

Selvom din målgruppes størrelse måske ikke skaleres, i takt med at din virksomhed vokser, kan din CRO vokse uden at løbe tør for hverken ressourcer eller potentielle kunder. Du skal vide, at målgrupper ikke er uendelige, så ved at konvertere flere ”browsere” til købere kan din virksomhed stadig vokse uden at løbe tør for potentielle kunder.  

4. Bedre brugeroplevelse

Når dine brugere føler sig anerkendt på din hjemmeside, har de tendens til at blive i længere tid. CRO undersøger, hvad der fungerer på din hjemmeside. Ved at tage det, der virker og udvide på det, får du en langt bedre brugeroplevelse. Brugere, der føler sig både set og hørt på en hjemmeside, engagerer sig generelt mere og kan potentielt blive en slags ”ambassadører” for din virksomhed.

5. Bedre tillid

Hvis du gerne vil have dine brugere til at indtaste personfølsomme oplysninger som f.eks. kreditkortoplysninger, e-mail og telefonnummer, så skal de virkelig føle sig i sikre hænder og stole på din hjemmeside. Du skal faktisk anse din hjemmeside som din fiktive ”sælger”. Ligesom et fysisk salgsteam skal være høflige, imødekommende, professionelle og klar til at hjælpe kunder, skal din hjemmeside udtrykke akkurat de samme værdier.

 

Lad konverteringsoptimering blive en del af din digitale strategi

Du har fået en hel masse information og sidder måske og tænker: ”Hvad så nu?”. Vores indlæg skal ses som en simpel guide, du kan hive frem og tage udgangspunkt i, når du skal planlægge din strategi for konverteringsoptimering. Du kan både vælge at følge den punkt for punkt, men også blot bruge den som inspirationskilde. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at konverteringsoptimering bør være en del af din digitale strategi, men hvorvidt du vælger at lade den fylde meget eller lidt, lader vi være op til dig.

 

Få en gratis SEO-analyse

Hvor skal du optimere for at blive #1 på Google?
Tilmeld dig og få en gratis SEO-analyse, hvor vi giver dig vores bedste tips og tricks.