← Tilbage til bloggen
Skrevet af: Kevin Aghballe
8. juni 2020

3 automatiske mails der sætter skub i salget

Tre automatiske mails der sætter skub i salget

Vil du i gang med at automatisere dine nyhedsbrev tilmeldte, og sætte skub i salget? Så kan du tjekke disse 3 e-mails flows ud, som jeg vil anbefale, at du starter med.

 

Men før jeg præsentere de 3 e-mail flows, så vil jeg lige kort forklare hvad e-mail automation er. Ligesom navnet antyder, kan du ved hjælp af automatiske e-mails sende rettidige, relevante og personaliserede e-mails ud. Alt du skal gøre er, at udforme og planlægge dem. 

 

Velkomstmail

En velkomstmail har til formål at byde nye e-mail abonnenter en varm velkomst og etablere et godt forhold fra start. Dermed skal en velkomstmail vise, at du er glad for at de har tilmeldt sig din liste. For at hjælpe dig i gang med din velkomstmail, har jeg her samlet 5 tips til, hvad din velkomstmail kan indeholde:

1. Sig “tak”

En god indledning til din velkomstmail vil være at byde dine nye signups velkommen, og sike “tak” for at han/hun har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Vis din taknemmelighed gennem en tekstlinje eller du kan være lidt mere kreativ ved at bruger billeder eller GIF’er. 


2. Præsenter dig selv

Det er ikke alle, der tilmelder sig din nyhedsbrevsliste, som allerede er kunde hos dig. Derfor har nye besøgende muligvis brug for lidt mere information om dig. Her har du mulighed for at præsentere dig selv og dit brand, hvem er du, hvad gør du og hvordan kan du hjælpe dem samt hvilken typen af indhold og hyppighed kan de forvente fremadrettet.

 

3. Overvej at tilbyde dem en “gulerod”

Hvis du ved tilmeldingen af nyhedsbrevet lovede dem en “gulerod/gevinst” for et signups, om det var en rabatkode, gratis forsendelse, frynsegode eller et eksklusivt tilbud, vil det her, være en god ide at dele dette. Så udover at takke dine nye ankomne læsere i velkomstmailen vil du f.eks. her kunne tilbyde dem en rabatkode, og dermed har du allerede her, rig mulighed for at skabe noget salg på din webshop.

 

4. Link til din webshop 

Ved tilmeldingen af dit nyhedsbrev modtager de velkomstmailen, og imens de venter på din næste mail, hvorfor så ikke også bruge velkomstmailen til at linke ind til din webshop, og allerede få dem til at engagere sig/købe dine produkter fra starten af.

 

5. Sociale medier

En sidste god måde at kunne bruge din velkomstmail på, er at få dine tilmeldte til at engagere sig med dine sociale medier såsom Facebook og Instagram. Dette kan du ved at linke ud til dine sociale medier i mailen, for dermed at få dem til at følge dig og din virksomhed.

 

Den perfekte tak-velkomstmail findes ikke, men det er vigtigt, at starte dit nye kundeforhold ved at udtrykke en oprigtigt tak. Du kan dermed tage nogle af de ovennævnte tips med når du skal udforme din automatiske velkomstmail.

 

Cart abandonment (Tabt kurv)

Har du oplevet ligesom så mange andre webshops, at ens kunder har tilføjet en vare til kurven for dernæst at gå videre til kassen, hvorefter de efterfølgende har udfyldt kontaktoplysningerne for dernæst pludselig at forsvinde… Uden de når at afslutte købet? Og du har faktisk ingen ide om, hvorfor netop dette lige skete. Alt du ved er, at du lige har mistet en kunde rimelig sent i købsprocessen. 

Men fortvivl ikke, du kan nemlig med en Cart abandonment (tabt kurv) e-mail, sørge for at der sendes en påmindelsesmail ud, hver gang en kunde tilføjer en vare til indkøbskurven uden at tjekke ud. Med sådan en mail kan du forøge konverteringerne på din webshop. 

 

Spørgsmålet er så, hvor lang tid der skal gå før denne mail skal sendes ud fra de forlader kurven til de modtager mailen? Og hvordan skiller du dig ud fra alle de andre i deres mailboks?

1. Det handler om god timing, og mit klart bedste bud vil være en time efter afskedigelsen, da du stadig er øverst i deres sind, og venter du for længe med at sende denne mail ud, risikerer du at kunden har mistet købetrangen, der fik dem til at sætte varen i din kurv i første omgang. 

2. Hvordan skiller du dig ud fra dine konkurrenter? Her er emnelinjen en vigtig del af tabt kurv automations mailen, da det er den der får dig bemærket i dine kunders indbakke, og alene åbner flere modtagere deres e-mail baseret på emne linjen. Jeg har herunder listet et par eksempler op, over høj konverterende emnelinjer, du kan bruge i din tabt kurv mail:

 

    1. “Glemte du noget?”
    2. “Jeg tror, du har efterladt noget”
    3.  “Din indkøbskurv udløber”
    4. “Skynd dig, varerne i din kurv går hurtigt”
    5. “Gratis forsendelse, lige til dig”
    6. “Spar X%, når du forlader din kurv”

 

Win-back buyer mail

Det handler om at genaktivér dine kunder, og dette kan du med en Win-back buyer e-mail, da den er målrettet mod at fange de tidligere kunder, der ikke har handlet i lang tid, og få kunderne til at interagere og opfordre til handling igen – altså lokke dine kunder tilbage til din shop, for så at foretage nye køb. 

Men hvorfor prøve at vinde en kunde tilbage, der i længere tid ikke har vist interesseret for din webshop? Her skal du huske, at en win-back buyer mail er vigtig, fordi det koster dig altså fem gange så meget, at skaffe en ny kunde end det gør at bevare en loyal kunde, du allerede har. 

En Win-back buyer mail er især effektiv, hvis du for eksempel sælger periodiske produkter såsom garn, skønhedsprodukter osv., som skal fyldes op løbende (en gang i måneden eller hvor ofte det nu skal fyldes op). 

 

Her kommer 3 tips til hvad din win-back buyer mail kan indeholde:

1. Giv dem et tilbud, de ikke kan (eller ikke vil) afvise

Ofte kan man nemt genvinde opmærksomheden fra ens nyheds tilmeldte, hvis ens mail omfatter et slags tilbud, som de ikke kan sige nej til. Har din kunde før købt et større parti varer hjem, så vil et tilbud om gratis fragt falde i god jord. Derudover er rabatkoder også en af de mest anvendte metoder til at vinde ens kunder tilbage, og derfor kunne man tilbyde en vis procentdel rabat på kundens næste køb – Et godt tip: Giv din rabatkode en tidsfrist fra 3 dage til en uge, da man tillægger mere værdi til ting, der er begrænset. 

2. Product recommendation 

En anden god måde at få dine kunder til at vende tilbage, som købende kunder, vil være at gøre brug af produktanbefalinger i din win-back mail. Man kan nemlig med udgangspunkt i dine kunders tidligere køb og adfærd indsætte produkt og indhold, der er særligt udvalgt til den enkelte modtager via en intelligent algoritme. Denne algoritme finder supplerende produkter, der løfter engagementet og salget i din e-mail. For eksempel, hvis en kunde har købt en kaffekande, så vil der være en stor chance for, at kunden igen vil købe hos dig, hvis du har nogle supplerende produkter, såsom kaffekrus i samme design og prisklasse. På den måde vil også skabe merværdi for kunden, da de allerede har købt et tilsvarende produkt hos dig før. 

3. Nyheder

Man oplever ofte at kunder tilmelder sig et nyhedsbrev for at være de første der modtager nyheder om kollektioner, specielle tilbud og meget andet. Derfor kan du stimulere og påvirke købs motivationen gennem Win-back buyer mails, ved at tilføje dine seneste nyheder på shoppen. Det kan være med til at vække appetitten hos kunderne og få dem til at engagere sig og klikke ind på din webshop igen.