5 gode måder at sikre dit cash flow

DATO

30. juni 2020

LÆSETID

6 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

DATO

30. juni 2020

LÆSETID

6 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

Bruger du flere penge end du får ind? Så har du helt sikkert et negativt cash flow. For at drive en succesrig virksomhed er det væsentligt, at du holder øje med dit cash flow, og det handler selvfølgelig om at du får fuld valuta for de penge du investerer.

Cash flow er altså det beløb som bevæger sig ind og ud af din virksomhed dagligt, ugentligt, månedligt eller årligt, og det handler derfor om at finde en god måde at balancere sit cash flow på. Derfor skal du effektivt arbejde på at opnå resultater der virkelig rykker, så du kan få flere penge ind i din virksomhed end der kommer ud – og hvordan gør du så det?

At få et positivt cashflow er på en måde lettere for webshops, da der ikke er nogen forsinkelser i tilgodehavende konti, da din kunde skal betale dig, før du sender varen.

 

Jeg har her listet en række tips til hvordan du kan sikre dit cash flow:

 

1. Administrer din beholdning

Der er ofte nogle dage på året, hvor det kan være lidt udfordrende at sælge sine varer, og her er det vigtig at undgå at have overskydende produkter.

Man bør derfor holde godt øje med de varer der sælger, samtidig holde øje med de varer der ligger og samler støv. Altså tag et kig på din lagerbeholdning, da betaling mellem producent og kunde kan være uforudsigelig. Sørg derfor for at en vare ikke er på hylden i alt for lang tid, for hvis du har købt for meget af en vare, og ikke kan sælge det antal du har købt hjem, binder du dig op på for mange penge.

Bliv derfor ikke fristet af tilbud med store rabatter fra dine leverandører, medmindre du er sikker på at disse varer hurtigt kan sælge. Du kan også annullere fremtidige ordre på de varer, som bare vil komme ligge og samle støv.

 

2. Sælg unødvendig beholdning – Tilbudskampagner

Har du et sortiment af varer der bare ligger og samler støv, og slet ikke bevæger sig? Så vil den nemmeste måde at øge/komme af med salget på disse varer, vil være at sætte priserne ned. Når du har sat dine varer ned, skal dine kunder også kunne finde disse varer. Her kunne du for eksempel lave en landingsside med tilbud, og gøre den synlig i menubjælken, lav et tilbuds banner på forsiden samtidig med at du kører en tilbudskampagne gennem annoncering på Facebook, så du dermed vækker en interesse for dine tilbuds varer og øger både din trafik og salg på din webshop.

 

3. Forbedre hvordan du sælger dine produkter

Du bruger sandsynligvis mange kræfter på at få trafik til din webshop, og her er det selvfølgelig vigtigt, at du har noget at sælge til dine besøgende, når de kommer dertil. Ikke desto mindre er det vigtigt, at få dine besøgende til at købe det, du tilbyder ved at øge den pågældende ordreværdi.

Hvordan gør du så det? Her kan du overveje at tilbyde ekstra belønninger såsom gratis forsendelse til kunder, der køber produkter over et vist beløb, få en god aftale med i hus angående din fragt, så du kan tilbyde hurtig levering fx 1-2 dages levering, længere returret, loyalitets gevinster for gentagne kunder eller gøre brug af “køb-en-få-en” tilbud.

 

4. Tillad flere betalingsmetoder

Har dine kunder kun mulighed for at betale med Visa kort på din webshop, begrænser du potentielle købere, der ikke har disse betalingskort, og i sidste ende kan du miste en del kunder på ikke at have flere betalingsmetoder end visa kort. Ja, bare en lille ting, som dette kan have store konsekvenser for din omsætning – derfor vil jeg anbefale at du implementere andre betalingsmetoder på din webshop såsom PayPal, kreditkort, Mobilepay og andre.

 

5. Iværksæt marketingaktiviteter

Alle produkter har brug for markedsføring, også selvom du har verdens bedste produkt. Her vil du med fordel kunne benytte dig af Google Ads eller SEO, som bringer dig øverst på Google og som sender kunder direkte ind på din shop når de søger efter dine produkter. Derudover kan du aktiv bruge Facebook remarketing annoncering. Så sikre du en tilstede både når kunden aktiv leder efter dit produkt og gør kunden opmærksom på, at du har det de leder efter.

Ovenstående tip vil hjælpe dig med at styre dit cash flow. Så overvej at implementere nogle, eller dem alle og observer ændringerne, når de forekommer.