DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Formlen udspringer sig af det velkendte parameter-mix: De 4P’er (afsløres i bunden) – FØRST: Læs specifikt for hvert punkt nogle ideer til, hvordan du kan tænke din forretnings 4 P’er igennem – jeg håber det vil give dig inspiration til at forbedre din forretning!
Product: Hvad er det der gør dit produkt unikt ?
Hvorfor skal folk vælge netop dit produkt fremfor konkurrenternes produkter? Har dit produkt specifikke USP’er (læs: Unique Selling Propositions), som differentierer sig fra konkurrenternes? Det kan være dit produkt er lavet af nogle andre materialer, der for en T-shirt eksempelvis kunne betyde, at farven ikke bliver slidt lige så hurtigt, eller at du har fokus på specifikke områder i dine produkters forsyningskæde?
Derudover kan der også tænkes i andre baner, hvor man bryder produktet ned i flere dimensioner. Hvad er basis-produktet? Hvad er tillægsproduktet? etc.
Place: Din webshop – er den brugervenlig, hurtig, navigationsnem og konverteringsoptimeret?
Har du styr på din salgskanal? Hvad enten det er webshops, fysiske forretninger eller andet, er det såre simpelt. Har man ikke styr på en brugervenlig kunderejse, -oplevelse og salgskanal? JA, så får man ingen kunder igennem. Kan dine besøgende finde de informationer de leder efter, eller falder de fra, fordi de ikke kan finde den information de søger i produktbeskrivelserne? Benytter du dig af chatbots, der sørger for det er nemt for dine kunder at søge hjælp?
Hos Webbler vi arbejder både med webshops og service virksomheder, som primært trækker deres største omsætning gennem e-commerce. Nogle har fysiske forretninger, og fået udviklet deres fysiske forretning eller butik til også at have en webshop, og andre optimerer deres eksisterende webshop til at have en konkurrencestærk online tilstedeværelse, hvor vi har set rigtig gode resultater med det nye Shopify 2.0!
OG – for lige at gå ét enkelt spadestik dybere. Hvis du driver en e-commerce forretning, har du så styr på konverteringsoptimering – nogle tiltag er generelle og er (nærmest) uacceptabel og = tabt omsætning, ikke at have styr på, mens andre tiltag kan være mere branchespecifikke.
Price: Hvordan er dine produkter prissat? Hvordan er dine konkurrenter prissat?
Hvordan er dine produkter prissat ift. dine konkurrenter? Til- eller fravælges netop DIN FORRETNING udelukkende på baggrund af pris, eller har i et unikt og stærkt, enkeltstående brand, der i sig selv er nok til at kunden vælger netop jer fremfor konkurrenterne.
Emnet her; Pris – er ekstremt vigtigt at være opmærksom på. Det er HÈR du kan lave din forretning. Ikke blot ved at hæve dine priser, for så mister du kunderne, eller ved at give rabat på alt – for så mister du din forretning.
NEJ – dyk ned i prissætningen af dine produkter, og hvis du allerede har gjort dette, så gør det igen! I priskalkulationer fremgår nemlig ikke kun indkøbspris og salgs pris – priskalkulationer bygger også på leveringsomkostninger, mængderabatter, told (hvis du handler med udland), forsendelsesforsikring, fragt fra dig til kunden, dine leverandørpriser, og meget meget mere. Kan du forhandle blot et par kroner hos din leverandør, eller forhandle din fragt aftale blot lidt billigere i takt med du vækster og sender flere pakker? JA – så har du øget din indtjening ved samme omsætning.
Promotion: Har du styr på din markedsførings aktiviteter og en strategi for din indsats?
Hvordan får du kunder ind på din webshop, og hvordan sørger du får at de mennesker der har vist interesse eller besøgt dit site til at konvertere til betalende kunder? Har du styr på dine kunders kunderejse – og hvornår de har behov for at blive præsenteret for “budskab x” og “budskab y”, for at de bliver til betalende kunder? Ved du hvilke målgrupper du skal målrette mod i dine kampagner på facebook, eller hvordan du skal arbejde med annoncering på Pinterest, Google, Facebook, TikTok eller hvordan benytte andre metoder som Sleeknote eller Webpush.
Arbejder du med branding af virksomheden i din markedsføring, eller har du kun fokus på rabatter og tilbud? Og hvordan ser din indsats ud i forhold til den organiske trafik: SEO, Linkbuilding, E-mail marketing eller Instagram shopping. Og gør du en indsats i det man vil kalde for “Dark funnel” – altså skaber interesse for dit produkt, engagere dine bruger, laver inspirationsvideoer eller lignende, hvor man ikke direkte kan måle effekten, man det er her salget skabes?
Fangede du pointen?
Alle ovenstående udsagn er eksempler på fokuspunkter for hvert parameter som du burde dykke ned i, for din forretning, hvis du ønsker at drive en ambitiøs virksomhed og vækste. Du er nødt til at kende dine tal, dine kunder og din forretnings stærke og svage sider, for at kunne udnytte de muligheder netop du har i markedet.
Den magiske formel – om man vil – kalder man: P x P x P x P = større end 0 = Succes
Du giver altså hvert parameter en score i den vurdering (forklaring: 0 = ingen struktureret indsats / 1 = struktureret indsats)
Det vil sige; scorer du 0 i blot én af ovenstående parametre, er der behov for nye tiltag og ændringer i din forretning og din indsats i dette felt! Hvis en af parametrene i formlen scorer 0 vil resultatet også være 0, og man kan altså (oftest) ikke drive en succesfuld forretning ved blot at fokusere 100% på en enkelt af parametrene.
Jeg håber det lille skriv har sat gang i nogle tanker hos netop dig der læser med!