DATO
LÆSETID

SKREVET AF

DATO
LÆSETID

SKREVET AF


Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det er blevet lettere at annoncere på Facebook – det er nemlig stik modsat. Når vi opretter annoncer, arbejder vi i høj grad både med og ud fra forskellige målgrupper. I takt med tanken om, at alt vores data skal passes bedre på, giver det nogle nye udfordringer, når vi skal annoncere.
Jeg har her fundet 4 målgrupper frem du med fordel kan tage et nærmere kig på, hvis du gerne vil have flere kunder i din webshop
Målgruppe 1: Brugerdefineret kombination
Denne type kan du særligt benytte dig af, hvis du ønsker at styrke både din remarketing, men i lige så høj grad din retargeting indsats.
Under dit annoncesæt skal du vælge målgruppen for kampagnen. Her kan du vælge det punkt, som hedder “Brugerdefineret kombination”. Den arbejder, ved hjælp af din Facebook Pixel, ud fra, hvordan folk har interageret med dine produkter.
Har kan du arbejde med parametre ift. produktet som “set”, “føjet til indkøbskurv” og “købt”. Du kan derfra sætte intervaller op for, hvor mange dages fastholdelse målgruppen skal have.
Et eksempel kunne være: Set i de seneste 14 dage og føjet til indkøbsvogn i de seneste 28 dage
Det smarte er, at du med denne målgruppe både kan ramme dem som har købt hos dig før, og dem som ikke har. Lidt længere nede kan du nemlig tilføje en udelukkelse, og derved udbygge eksemplet fra før, så den målgruppe bliver:
Set i de seneste 14 dage og føjet til indkøbsvogn i de seneste 28 dage, men ikke købt i de seneste 28 dage
Med andre ord er der altså (næsten) et utal af muligheder for at udforske og afprøve forskellige målgrupper til netop din webshop.
Derudover får ud også med denne målgruppe samlet alle de kunder op som dels ser et produkt og lægger det i kurven, men forlader din side igen. Alle dem, som gør dette, uanset hvilket kanal de kommer fra (Google Ads, organisk, Influencer Marketing, Affiliate Marketing, nyhedsbreve mv), bliver altså samlet op i dit Facebook flow gennem denne måde at opstille målgrupper på.
Målgruppe 2: Organisk aktivitet på din Facebook side
De fleste webshops har foruden en annoncekonto OGSÅ en Facebook side – hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at få oprettet en med det samme.
Det er nemlig sådan, at data fra din Facebook side også kan bruges til målgrupper i dine annoncer. Samme sted som før – under annoncesættet – kan du nemlig vælge selv at oprette en brugerdefineret målgruppe. Vælger du det, kan du her vælge at bruge din Facebook side som kilde og derfra vælge “Alle, som har interageret med din Facebook side” og BAM – så blev din organiske aktivitet lige meget mere værd!
I forbindelse med iOS 14 fra Facebook er denne målgruppe også blevet meget mere værd. Problemet ligger i, at så snart folk forlader Facebook, kan vi ikke længere spore det – med mindre de har sagt “Ja tak, spor min adfærd”. Derfor bliver denne målgruppe ikke påvirket, fordi det foregår på Facebook → Og dermed bliver den langt mere værdifuld end tidligere.
Og der er mere, men det gemmer jeg lidt endnu. Psst … Tjek under målgruppe 4
Målgruppe 3: Din Facebook pixel
Jeg lovede 4 målgrupper, men her er der mange flere end det. Din Facebook pixel rummer nemlig mange muligheder for at arbejde med forskellige målgrupper. Jeg vil dog fremhæve to og give en lille forklaring på, hvorfor netop de to er værdifulde.
Inden jeg når så langt vil jeg lige smide en bonusinfo din vej. I forbindelse med iOS 14 opdateringen for Apple, bliver den data din Facebook pixel modtager påvirket. Det betyder også, at de målgrupper du laver ved hjælp af din Facebook pixel heller ikke indeholder lige så mange personer, som de tidligere har gjort.
Nok om det – og så til de (alligevel) værdifulde målgrupper.
Alle besøgende
Din pixel registrerer alle dem, som besøger din webshop – det kan du selvfølgelig bruge til din fordel. Samme sted, som du lavede målgruppen med din organiske trafik, skal du blot vælge at bruge din pixel som kilde. Her kan du så vælge “alle besøgende” og herfra lege med fastholdelsen. Det er her, du kan teste af. Prøv måned for måned at teste målgruppen og find frem til den fastholdelse, som skaber mest værdi for din shop.
Pixel used in purchase
Målgruppen pixel used in purchase er samme princip som målgruppen ovenfor. Forskellen er blot, at denne målgruppe består af alle dem, som har handlet på din shop. Det er interessant og værdifuldt af to årsager. For det første er genaktivering af en kunde billigere end at skaffe en ny. For det andet ved du, at de er kunder, og kan derved bruge denne målgruppe til lookalike kampagner. De har allerede konverteret, og derfor vil deres lookalikes være yderst relevante.
Målgruppe 4: Lookalike, kopimålgruppe, prospecting
Kært barn har mange navne… og det gælder netop denne målgruppe. Det er et af vores bedste og vigtigste redskaber til at nå ud til nye potentielle kunder på Facebook.
Lookalike målgrupper kan du lave på alle dine brugerdefinerede målgrupper. Helt praktisk er det samme sted du laver den, vælg blot “Opret en kopimålgruppe”, herefter den målgruppe du ønsker at bruge og så hvor stort procentdel den skal målrettes mod.
Jo flere procent, jo større målgruppe. Her skal du blot huske på, at jo større den bliver, jo større bliver chancen også for, at du rammer nogle, som slet ikke har potentiale for din målgruppe. Er din målgruppe hundeejere i Hobro er der måske 200 personer. Uanset, hvad du sætter procentsatsen på, er der stadig kun 200 hundeejere i Hobro. Derfor giver det ikke mening at sætte den helt op → Du ender blot med at bruge penge på nogle, som aldrig bliver dine kunder alligevel.
Jeg håber du nu er godt klædt på til at optimere dine Facebook målgrupper, og derfra se kunderne vælte ind. Har du brug for hjælp til at komme i gang, så hiv endelig fat i mig!
Rigtig god fornøjelse.