2 Facebook målgrupper der forbedrer dine annonceresultater

DATO

5. juli 2020

LÆSETID

5 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

DATO

5. juli 2020

LÆSETID

5 min.

SKREVET AF

Frederik Andreassen

Du kender det nok, at effektiviteten af dine Facebook annoncer afhænger af, hvilke målgrupper du målretter mod. Hvis du kun kører Facebook kampagner, der er rettet mod website trafik, og ikke kører andre kampagner, der øger din website trafik, så rammer du kun et segment, hvor de samme personer ser de samme annoncer igen og igen.

Du har derfor brug for at have mere end en Facebook kampagne igang med forskellige målgrupper, hvor disse for eksempelvis kunne være en Facebook kampagne, der fylder din top funnel op med nye potentielle kunder, som endnu ikke har skiftet bekendtskab med dine shop endnu og en Facebook kampagne, som følger op på dine besøgende på shoppen. Du kan altså både målrette mod kolde og varme kunder. På den måde får du en positiv synergieffekt gennem dine Facebook kampagner.

I dette blogindlæg vil vi fokusere på hvordan du forbedre dine annoncers resultater, ved at lokke de kolde kunder til, gennem Look a Like målgrupper (også kaldet kopimålgrupper), som du kan bruge til at vokse din webshop med. Vi vil nemlig gerne ramme de kolde potentielle kunder, som ligge og flyder rundt ude i det store hav, som endnu ikke kender til din webshop.

Lad os se på 2 typer målgrupper, som du kan bruge til at målrette dine Facebook kampagner mod:

 

1. Lookalike baseret på eksisterende kunde

Vil du gerne leverer de bedste resultater til en den kolde målgruppe, så vil en Look a Like målgruppe baseret på eksisterende kunder, der allerede har besøgt din webshop og udløst en købs hændelse være af højeste kvalitet. Facebook bruger nemlig disse data til at finde nye kunder, der deler de samme egenskaber som de kunder, der allerede har foretaget sig et køb på din webshop, og dermed kan du næsten klone dine eksisterende kunder og markedsføre mod nye potentielle kunder.

For at kunne lave målrettet Facebook annoncering, såsom Look a Like baseret på dine allerede købende kunder, skal du have en Facebook Pixel sat op på din shop, som er et stykke sporingskode, som opsamler data på alle dine besøgende.

Herunder kan du følge med step by step, hvordan du sætter en Look a Like baseret på eksisterende kunder op:

1. Når du skal oprette en Look a Like målgruppe går du ind i “Opret nu”, hvor du her vælger “Kopimålgruppe”

2. Næste step i oprettelse af en kopimålgruppe er, at finde dine værdifulde hændelser i søgefeltet “Vælg kilde for din kopimålgruppe”. Her skal du vælge hvilken kilde du vil bruge til at oprette den bedste kopimålgruppe, og hvad er ikke mere værdifuldt end at bruge din Facebook Pixel, som er en slags bankboks fyldt med værdifuldt data fra hændelser på dit website.

Din Facebook Pixel opfanger nemlig dit besøgstrafik og -adfærd på dit website, og sender konverteringshændelser tilbage til Facebook, som inkluderer kundeværdier, og på den måde vil Facebook kunne finde potentielle kunder med høj værdi til din webshop. Derfor vil den mest værdifulde hændelse, være den som repræsenterer en høj kundehensigt og som har tilknyttet en værdi, som “Køb”, hvilket også er den som Facebook automatisk anbefaler.

Kigger vi på eksemplet herunder, så kan vi se, at kunden har 244 unikke kunder, og har modtaget 260 Purchase-hændelser, som indeholder værdi fra pixel de seneste 60 dage.

Til slut skal du vælge hvilken størrelse på din målgruppe. Målgruppestørrelse varierer fra 1% til 10%, og en målgruppe på 1% består af de personer, der ligner din kilde for kopimålgruppen mest. Øger du procenten, oprettes en større og bredere målgruppe.

En kopimålgruppe baseret på kunder, der har udløst en købshændelseshandling på din webshop, leverer konsekvent de bedste resultater for de kolde målgrupper, og den er ret så effektiv. Facebook bruger nemlig dit tidligere data til at finde nye potentielle kunder, der deler de samme egenskaber, som dine nuværende kunder.

 

2. Lookalike baseret på besøgende på websitet

Har du endnu ikke fået nok data ind fra din Facebook pixel eller har du endnu ikke tilstrækkeligt med kundedata til at oprette en kopimålgruppe på den bedste måde, så frygt ej, vi vil nu gennemgå den næstbedste lookalike målgruppe.

Den næstbedste Look a Like målgruppe er nemlig baseret på trafikken på din webshop, og kan også være ret så effektiv. Her bestemmer antallet af besøgende, som din webshop modtager hver måned, hvilken kopimålgruppe vi skal ramme og målgruppevarighed.

Følg de guidede trin her nedenfor, for at oprette en kopimålgruppe baseret på besøgende på websitet:

 

Første step

For at kunne oprette en Kopimålgruppe skal du have oprettet en “Brugerdefineret målgruppe”, hvis du endnu ikke har oprettet sådan en.

 

Andet step

Når du har åbnet “brugerdefineret målgruppe”, skal du vælge website (website traffic):

Tredje step

Her skal du vælge “Alle besøgende på websitet” og dernæst vælge din varighed baseret på mængden af website besøgende. Du kan vælge mellem 30, 60, 90 eller 180 dage.

 

Fjerde step

Når du har oprettet din “brugerdefineret målgruppe” er næste step, at oprette en kopimålgruppe.

 

Femte step

Her finder du den brugerdefinerede målgruppe i søgefeltet “Vælg kilde for din kopimålgruppe”, som du lige har oprettet. Hvor du herefter vælger din størrelse på din målgruppe. Igen, øger du procenten, oprettes en større og bredere målgruppe.

 

Inkludere du disse 2 målgrupper i din Facebook annoncering, skulle du gerne stå tilbage med et godt fundament for, at udvide din målgruppe horisont og en øget interesse for din webshop, som er ret så værdifuldt for dit retargeting flow på Facebook.